Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obowiązkowe czujniki ciśnienia w oponach to furtka dla hakerów? (WIDEO)

redakcja.regiomoto
Zaawansowane systemy monitoringu ciśnienia w oponach składają się z czujników montowanych na kołach
Zaawansowane systemy monitoringu ciśnienia w oponach składają się z czujników montowanych na kołach
Od 1 listopada nowe auta osobowe, sprzedawane w Unii Europejskiej będą wyposażone w czujniki ciśnienia w oponach. Ma to obniżyć zużycie paliwa, ale podniesie koszty serwisowania. Pojawiają się też obawy, że dzięki temu łatwiej będzie przejąć kontrolę nad samochodem z zewnątrz.
Zaawansowane systemy monitoringu ciśnienia w oponach składają się z czujników montowanych na kołach
Zaawansowane systemy monitoringu ciśnienia w oponach składają się z czujników montowanych na kołach

Systemy monitorujące ciśnienie w kołach samochodów będą obowiązkowym wyposażeniem nowych aut sprzedawanych w Unii Europejskiej. Na razie - według szacunków - aż 60 proc. aut na drogach krajów wspólnoty - ma nieprawidłowe ciśnienie w powietrza w oponach.

Układ pomiaru ciśnienia w oponach, z angielskiego nazywany TPMS (Tire Pressure Monitoring System), może działać bezpośrednio lub pośrednio. System bezpośredni składa się z czujników mocowanych do zaworów lub obręczy kół, które mierzy ciśnienie w oponach oraz temperaturę. Co minutę drogą radiową wysyła sygnał do komputera pokładowego. Wadą tego systemu jest jego podatność na uszkodzenia czujników przy wymianie opon a także konieczność ich programowania przy zamianie kół (niektóre systemy są wolne od tej ostatniej wady).

Systemy pośrednie wykorzystują informacje z czujników prędkości obrotowej kół, wykorzystywanych przez układy ABS i ESP/ESC. Nie przekazują one informacji do komputera w czasie rzeczywistym, tylko gdy ciśnienie spadnie do określonego poziomu, np. 20 proc. wartości nominalnej. Czujniki trzeba resetować po zmianie opon.

Systemy bezpośrednie budzą jednak obawy nie tylko dlatego, że łatwiej je uszkodzić. W USA pojawiły się głosy, że haker może wykorzystać połączenie radiowe między nimi a komputerem pokładowym, by przejąć kontrolę nad pokładową elektroniką.
- Jeżeli dostaniemy się przez czujnik do sieci wewnętrznej pojazdu, możemy zrobić praktycznie wszystko: otworzyć centralny zamek, wyłączyć w nocy światła czy zablokować jedno koło - twierdzi Tomasz Mydłowski z Politechniki Warszawskiej.

Więcej w materiale TVN Turbo:

Źródło: TVN Turbo/x-news

Od 1 listopada oprócz czujników TPMS w nowych samochodach osobowych, sprzedawanych w UE, będą obowiązkowo montowane dwa zaczepy systemu ISOFIX, wzmocnione tylne kanapy, by ograniczyć ryzyko przygniecenia pasażerów przez bagaże, przypominacze o zapięciu pasów bezpieczeństwa na wszystkich miejscach a także system podpowiadający, kiedy zmienić bieg na wyższy.

(DKO) 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty