Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Obowiązkowe wyposażenie auta. Te zmiany właśnie weszły w życie

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Pixabay.com 5 stycznia 2020 roku weszły w życie nowe unijne przepisy, które mają zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych. Co zakładają?

Głównym celem proponowanych zmian jest ochrona osób najbardziej narażonych na wypadki: dzieci, seniorów, pieszych i rowerzystów. Głównym elementem poprawy bezpieczeństwa będą obowiązkowe systemy wspomagające kierowców, które w nowych pojazdach mogą być obowiązkowe od 2022 r.

Do zwiększenia ich bezpieczeństwa przyczynią się nowe inteligentne systemy w tym m.in

  • inteligentne dostosowanie prędkości
  • ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon
  • systemy ostrzegania monitorujące senność i uwagę kierowcy
  • zaawansowane systemy wykrywania rozproszenia uwagi kierowcy
  • awaryjne sygnały stopu
  • systemy wykrywania obiektów przy cofaniu
  • rejestratory danych na temat zdarzeń
  • systemy monitorowania ciśnienia w oponach.

Samochody osobowe i samochody dostawcze będą musiały mieć dodatkowe zaawansowane elementy bezpieczeństwa, takie jak:

  • zaawansowane systemy hamowania awaryjnego
  • systemy utrzymywania pojazdu na pasie ruchu w nagłych sytuacjach
  • zwiększone strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową mogące złagodzić obrażenia podczas kolizji z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego np. pieszymi i rowerzystami

Obecnie za najnowocześniejsze systemy, takie jak automatyczne nagłe hamowanie czy dostosowywanie prędkości, trzeba dodatkowo dopłacić.

Zobacz także: Felgi. Jak o nie zadbać?

Kontrowersje wzbudza m.in. obowiązek instalowania w autach inteligentnych tempomatów ISA (Intelligent Speed Assistance). Ich zadaniem jest dopasowywanie prędkości pojazdu do limitów obowiązujących na danym odcinku drogi.

Komisja Europejska szacuje, że do 2038 roku wprowadzenie tych rozwiązań pomoże ocalić życie ponad 25 tys. ludzi i zapobiec poważnym obrażeniom u co najmniej 140 tys. osób.

Obecnie trudno dokładnie określić, jak zmiany w obowiązkowym wyposażeniu pojazdów wpłyną na ich ceny. Niewykluczone jednak, że należy spodziewać się wzrostów.

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • tuTankuj.pl (gość)

    Zbyt dużo systemów - zbyt mało mózgu.

  • systemy z głupka nie zrobią kierowcy (gość)

    W Europie będzie to samo co już jest w USA ludzie, którzy mają pieniądze nie kupują nowych samochodów tylko przerobione i stuningowane stare samochody. Unia po prostu dąży do upadku przemysłu motoryzacyjnego z jednej strony pseudo ekologia, a z drugiej systemy, które z debila i tak nie zrobią kierowcy.

  • plinius (gość)

    "Obecnie za najnowocześniejsze systemy, takie jak automatyczne nagłe hamowanie czy dostosowywanie prędkości, trzeba dodatkowo dopłacić.", a teraz wszyscy obowiązkowo dopłacą w wyższej cenie nowego samochodu. ISA (Intelligent Speed Assistance) to wyjątkowo niebezpieczny system, szczególnie podczas wyprzedzania, gdy nie zdąży się wyprzedzić, bo system przestał przyspieszać, a z naprzeciwka nadjeżdża samochód. W raportach o przyczynach wypadków to nie wyjdzie, tam będzie standardowa formułka kierowca niewłaściwie zareagował na sytuację na drodze, a nie że system zabił kierowcę. Unijni komisarze będą ogłaszać kolejny sukces. Ten system powinien się nazywać "śmierć w oczach", nawiązując do tego co czuje kierowca kiedy już wie, że nie zdąży wyprzedzić, zanim nastąpi zderzenie czołowe

  • xxx (gość)

    Zmiany, zmiany, zmiany...

  • Maria (gość)

    Żaden system nie zastąpi zdrowego rozsądku..

  • Pinio (gość)

    Od minionej jesieni jestem posiadaczem auta z nowymi systemami i przyznam, że spokojnie mógłbym się bez nich obyć. Nie wiem w jaki sposób mają one zwiększyć bezpieczeństwo. Uważam wręcz, że rozpraszają kierowcę i same mogą być przyczyną wypadków. Czasami zachowują się nawet irracjonalnie i powodują niebezpieczne sytuacje. Natomiast zupełnie już nie rozumiem po co mam płacić za alkomat, skoro jestem abstynentem. Im prostsze auto, tym ja czuję się bezpiecznie.

  • Lena (gość)

    Cześć! Nazywam się Lena, mam 27 lat. Chcę znaleźć mężczyznę do intymnych spotkań i komunikacji. Z przyjemnością odpowiem wszystkim, napisz do mnie na stronie randkowej, oto moja strona - http://loveto.one/lena92

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości