Trybunał Konstytucyjny (TK) rozpatrzył wniosek obywatela, którego zdaniem, art. 39 Prawa o ruchu drogowym jest niezgodny z art. 30 konstytucji, jakoby nałożenie obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa podczas kierowania pojazdem, naruszało zasadę poszanowania i ochrony przez władzę publiczną godności człowieka, zmuszając obywateli do działania pod przymusem.
TK rozpatrzył sprawę w lipcu tego roku i stwierdził, że obowiązek stosowania pasów bezpieczeństwa w samochodzie nie narusza normy zawartej w art. 30 konstytucji, gwarantującej każdemu obywatelowi poszanowanie godności człowieka. TK podkreślił prawo do decydowania o swoim życiu i zdrowiu jednak uznał, że w kwestii zapinania pasów bezpieczeństwa prawo takie należy ograniczyć.
Trybunał stwierdził ponadto, że stosowanie pasów bezpieczeństwa w istotnym stopniu przyczynia się do realizacji założonego przez ustawodawcę celu, jakim jest ochrona zdrowia uczestniczących w ruchu drogowym użytkowników pojazdów. Ponadto pasy bezpieczeństwa są najskuteczniejszym i najmniej uciążliwym środkiem bezpieczeństwa pojazdu, w wysokim stopniu ograniczającym negatywne skutki dla życia i zdrowia użytkowników pojazdów podczas wypadków drogowych.
Statystyki jednoznacznie wskazują, że stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45 proc ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych, natomiast ciężkich nawet do 50%.
W czasie wypadku osoba siedząca z tyłu, która nie zapięła pasów, swoim ciężarem ciała może złamać zagłówek lub oparcie fotela, tym samym powodując śmiertelne zagrożenie dla kierowcy lub pasażera siedzącego z przodu. Przy zderzeniu z prędkością zaledwie 50 km/h ciało jest wyrzucane z siedzenia z siłą ok. 1 tony.
Ponadto należy pamiętać, że przednia poduszka powietrzna stosowana w nowoczesnych samochodach, zabezpiecza ciało przed urazami tylko w przypadku zapiętych pasów bezpieczeństwa.
Krótka historia pasów w Polsce:
1983 r.-
wprowadzenie w Polsce obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa na przednich siedzeniach.
1991 r.-
rozszerzonie obowiązku stosowania pasów również na siedzeniach tylnich.
1999r.-
wejście w życie obowiązek stosowania fotelików ochronnych do przewożenia dzieci w wieku do 12 lat nieprzekraczających 150 cm wzrostu
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?