Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Od A do F czyli segmenty rynkowe

Data publikacji: Autor: Grzegorz Burda

Fot. Fiat: Samochody są tak różne, że podzielono je na segmenty rynkowe. Każdy wytwórca aut chce, by jego produkt klasyfikować w jak najwyższym segmencie. Samochody różnią się wymiarami, wyposażeniem, ceną i przeznaczeniem. Podzielono je więc na różne segmenty rynkowe.

Fot. Fiat: Samochody są tak różne, że podzielono je na segmenty rynkowe. Każdy wytwórca aut chce, by jego produkt klasyfikować w jak najwyższym segmencie.

 

Podział na segmenty rynkowe, czy jak niektórzy mówią - klasy, miał ułatwić nabywcom wybór właściwego modelu. Przynależność pojazdu do danego segmentu określa producent, określają także niezależni specjaliści, dziennikarze, a także potencjalni nabywcy. Każdy kieruje się swoimi zasadami, bowiem nie ma ściśle określonych kryteriów. Prowadzi to do sporów i dyskusji. Wiele samochodów pozycjonowanych jest na granicy segmentów i to, do jakiego zostanie zaliczone dane auto zależy od cechy, którą uznamy za najważniejszą.

 

Kryteria

 

To do jakiego segmentu będzie zaliczało się dane auto zależy głównie od jego wymiarów zewnętrznych, rozstawu osi, rodzaju nadwozia, liczby drzwi, ceny oraz znaczka firmowego, jaki ma na masce. Patrząc tylko na jeden parametr można się pomylić, gdyż np. ta sama płyta podłogowa może być użyta do zbudowania zupełnie innych samochodów pozycjonowanych w całkiem różnych segmentach. Seat zbudował model Leon, Altea i Toledo na tej samej płycie, auta mają więc taki sam rozstaw osi, ale każe z tych aut należy do innego segmentu.

 

Jednym z podstawowych kryteriów jest wielkość samochodu i na tej podstawie można wyróżnić kilka podstawowych klas, które oznacza się literami alfabetu. Im wyższa litera alfabetu, tym Fot. Fiat: W segmencie mini, zwanym też klasą A, klasyfikowane są pojazdy najmniejsze, np. Fiat Panda. samochód wyższej klasy.

 

Maluchy i kompakty

 

Najmniejsze pojazdy zalicza się do klasy A. Są to auta typowo miejskie, przeznaczone do jazdy na krótkich dystansach, których długość nadwozia wynosi około 3,5 metra. Do tej grupy samochodów można zaliczyć Fiata Pandę, Citroena C1, Fot. Ford: Do segmentu aut miejskich (klasa B) należy np. Ford Fiesta. Peugeota 107 czy Toyotę Aygo.

 

Następny segment tworzą samochody klasy B. Są to również samochody miejskie, ale w naszych warunkach często pełnią funkcję namiastki auta rodzinnego. Długość samochodów w tym segmencie wynosi około 3,7 m. Nowe generacje aut, np. Fiat Grande Punto, Renault Clio III i Peugeot 207 są jednak znacznie większe, mają długość 4 m, więc wchodzą już w wyższy segment B+.

Fot. VW: Segment aut kompaktowych (klasa C) niektórzy nazywają
„klasą Golfa”, gdyż przez wiele lat ten model Volkswagena w tym segmencie sprzedawał się najlepiej.  

Nieco kłopotu sprawiają sedany budowane na bazie aut miejskich, np.  Skoda Fabia sedan, Renault Thalia, Seat Cordoba. Biorąc pod uwagę płytę podłogową, rozstaw osi i ilość miejsca we wnętrzu, nadal są to auta miejskie. Ale jeśli popatrzymy na wymiary, długość ponad 4 m, i duży bagażnik, często 500 litrów, można je zaliczyć do klasy C, czyli do popularnych pojazdów kompaktowych.

 

Kolejna klasa, czyli C nazywana jest często klasą aut kompaktowych. Należą do niej VW Golf, Toyota Corolla czy Opel Astra. Jednak producenci aut prestiżowych nie chcą utożsamiać się z masówką. Dlatego Fot. Ford: Klasa D czyli segment pojazdów średnich, np. Ford Mondeo. Audi A3 czy Alfa Romeo 147 tworzą klasę premium, czyli kompaktów w cenie aut o klasę większych.

 

Klasa D, czyli średnia, to samochody o długości około 4,5 m, a podstawowym rodzajem nadwozia jest sedan. Wyjątek stanowi Renault, który nie oferuje takiej wersji. Kolejną klasą jest E, czyli wyższa, a na samym szczycie jest segment F - samochodów luksusowych.

 

SUV-y, vany i inne

 

Dużą grupę tworzą także auta sportowe, terenowe, SUV-y i vany i w każdej z nich można praktycznie wydzielić takie klasy jak w przypadku samochodów osobowych. Szybko przybywa samochodów typu van. Jeszcze niedawno nazywaliśmy je ogólnie minivanami, natomiast obecnie można wyróżnić co najmniej trzy klasy - mikrovany (Opel Agila), minivany (Opel Zafira) i największe vany (Chrysler Voyager). Także wśród aut rekreacyjno-terenowych (SUV) wyraźnie zarysowały się podziały według wielkości, by odróżnić Suzuki Jimny od Porsche Cayenne. Podobna sytuacja jest w klasie aut sportowych.

 

Segment rynku

Nazwa klasy

Modele samochodów

A

mini

Fiat Panda, Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Aygo

B

miejskie

Ford Fiesta, Fiat Punto, Skoda Fabia, Peugeot 206 i 207

C

kompaktowe

VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Toyota Corolla

premium

Audi A3, BMW Compact, Mercedes SportCoupr,

Alfa Romeo 147

D

średnia

Fiat Croma, VW Passat, Ford Mondeo, Renault Laguna

E

wyższa

BMW serii 5, Mercedes-Benz klasy E, Audi A6, Volvo S80

F

luksusowa

Audi A8, BMW serii 7, Mercedes-Benz klasy S, Lexus LS

VANY

micro

Renault Modus, Opel Agila,

mini

Citroen Xsara Picasso, Ford C-Max, VW Touran,

Renault Scenic

vany

Chrysler Voyager

SUV

małe

Fiat Panda 4x4,

średnie

BMW X3, Hyundai Tucson, Honda CR-V, Toyota RAV 4

duże

Porsche Cayenne, BMW X5, Mercedes-Benz ML,

TERENOWE

 

Jeep Wrangler, Land Rover Defender, Mitsubishi Pajero,

SPORTOWE

 

Alfa Romeo Brera, Chevrolet Corvette, Hyundai Coupe,

Porsche 911

KOMBIVANY

 

Renault Kangoo, Fiat Doblo, Peugeot Partner

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Krzysiek (gość)

    [quote="kuules"]Patrząc tylko na jeden parametr można się pomylić, gdyż np. ta sama płyta podłogowa może być użyta do zbudowania zupełnie innych samochodów pozycjonowanych w całkiem różnych segmentach. Seat zbudował model Leon, Altea i Toledo na tej samej płycie, auta mają więc taki sam rozstaw osi, ale każe z tych aut należy do innego segmentu.[/quote] tutaj zgodzić sie nie mogę, bo niby czym różni się Toledo od Leona jak nie tylko tyłem nadwozia (Altea jest podwyższona to jest vanem) ale toledo to ta sama klasa co Leon

  • Mirek (gość)

    W artykule autor nie uwzględnia popularnych aut obecnych na naszym rynku w badzo dużej liczbie ,np.Skoda Oktavia. Czyżby to już skleroza ?

  • poziomek (gość)

    A jakie o ma znaczenei w ktorej klasie jest auto?

  • pro niemieccy oszuści (gość)

    Tylko pseudo VW (skoda, seat) robią takie machloje. Toleto i octavia gabarytami to prawie passat jak mniemają ludziska, i tak się je porównuje; tak samo duże auto za mniejsze pieniądze. Ale to klasa D dla ubogich tak jak fabia i cordoba to klasa kompakc na siłę. Wszyscy wiedzą że to rozstaw osi decyduje o ilości miejsca w samochodzie a nie bagażnik w którym powietrze sie wozi.

  • Radar (gość)

    Skoda Octavia jest oparta na płycie podłogowej VW Golf więc powinna być zaliczona do aut kalsy C, Ale sztucznie upchnięto ją do segmentu wyższego.

  • gregor (gość)

    Zgadzam się

  • burus (gość)

    takie jaja z z dowolnoscia klasyfikacji sa mozliwe tylko w komunie UE! W USA zrobil to rzad a wlasciwie jego agencja odpowiednik ministerstwa transportu- w porozumieniu z urzedem skarbowym (TRESURE)!Sa tam rowniez podane zuzycie paliwa srednie- fabryczne ,ktore dycyduja o Extra podatku od zakupu- jesli przekraczaja Stanowy Limit /na dany rok)! wiec wszedzie ( w kazdej dealerni)sa takie broszurki z zaszeregowaniem- w/g ktorych placi sie odpowiedni podatek od zakupu( zaleznie od Stanu) i wymienia sie nastepujace klasy: jako najmniejsza jest klasa :"mini:suzuki,ford fiesta czy jakos,jakis KIA Rio... Hyundai accent- wiecej nie pamietam, cena do 7 tys $ za sztuke ( KiA sei reklamuje,ze jak kupisz 2- to 3-ci dostaniesz za darmo!) klasa Compact-ta jest liczna: wzorcem sa civic,Golf ,A-4,corolla ,Nisan Sentra Lancer Focus,Impreza itd tu cena od 9 tys do ca 15tys $+( np Impreza) 18tys A gOLF 22 TYS??????? -pozniej sa pojazdy :Sport- gdzie obok Corvette,jest EVO,Sub WRX,czy Toyota Celica i civic SI oraz Accura i inne coupe! Bo w USA nie ma znaczenia pojemnosc i ilosc koni a typ sam i jego cena - od ktorej placi sie podatek drogowy! -nastepnie jest klasa Midle- czyli srednia- chyba najliczniejsza??? np Accord,Camry,Ford Taurus ,Oldsmobil STS OD 16$ TYS W GORE! -potem jest klasa Full Size rozne lincolny GM itp -nastepna jest klasa Luxury: Jaguar,Acura,Infinity,Lexus,Volvo 90,Cadilac,Lincoln itp, -Truck - w 3-ch klasach i wielkosciach -SUV takze w 3-ch klasach od mini SUV- typu CR-V,RAV-4,Forester ,Outlander ect po Full size- gdzie znowu klasa srednia jest najliczniejsza nie ma wyodrebnienia na ;"terenowe"!sic! -Oraz Van- od mini -Van Chryslera ,Hondy Odesey,Toyoty Sienna itp po Full Size nieznane w jewropce! Klasa mini van i Van jest zanikajaca,ktora wyparl juz dawno SUV Takze klasa Luxusowych limuzin jest w zaniku kosztem SUV wielkich- Full Size nieznana w Jewropce! -burus

  • Adam

    Moim zdaniem wszystkie sztuczne klasyfikacje i sztywne trzymanie sie ich jest idiotyzmem. Pojazdy znajdujące się w jednej klasie powinny być swoimi bezpośrednimi konkurentami. Wiadomo że audi A6 nie jest bezpośrednim konkurentem fiesty, raczej mało kto waha się między zakupem a4 lub fiesty i dlatego są one w zupełnie innych klasach (myśle że nikt nie ma wątpliwości co do tego). Podobnie Toledo nie jest bezpośrednim konkurentem Leona, mimo iż mają podobne wymiary, czy nawet są zbudowane na tej samej płycie podłogowej.

  • burus (gość)

    [quote="Adam"]Moim zdaniem wszystkie sztuczne klasyfikacje i sztywne trzymanie sie ich jest idiotyzmem.=======bur=> czyli nie sa idiotami tow nemeccy- skoro sobie wychylaja sie poza swoje klasy wielkosciowe a cenowe zwlaszcza! he!he! Prawda jest ,iz te wszystkie klasy po prostu puchna- staja sie coraz wieksze objetosciowo. Np Eclipse byl budowany do roku chyba 2000 na plycie mirage -dzis na galancie. Stary galant to tylko jego plyta podlogowa w..lancer, Zamiast starej jest plyta z klasy wiekszej Diamante u Galanta, Civic ma plyte podlogowa z Accorda z lat 80/90-tych a sam ma plyte z Accura legend- ta zas ma wieksza nowa. Takze silniki sa coraz wieksze mimo,iz zuzywaja mniej paliwa np w klasie C - ompact!(mowie o USA i swiatowym rynku- bo w jewropce sie wszystko kurczy- tylko cena rosnie komunistycznie- postepowo a liberalnie!!)he!he! W USA i na swiecie =Azja ,Amer Pol,Afryka,Bliski Wschod i Japonia- sa klasy omalze te same co w Jewropce tylko pojecie LUXUSU jest inne i zaczyna sie na poziomie okolo 35-40 tys $- gdy w komunie jewropkowej giermaskoj - gdyby patrzec na cene- to durny Ludowiec =Audi 4 jest juz luxusem ( tak zreszta pisza wasi POlaszkowieccy redahtory z pism samochodowych)!Gdy to jest pzreciez odpowiednik wielkosciowy i kubatura a ustepujac jakoscia klasie Compact!=civic corolla sentra- one tez sa juz wieksze niz 10 lat temu a w jewropce nawet jakby zmalaly ale nie cena!! he!he! Co i tak jest konkurencja dla jewropkowego Scheisse! ========================================================= he!he! Pojazdy znajdujące się w jednej klasie powinny być swoimi bezpośrednimi konkurentami. Wiadomo że audi A6 nie jest bezpośrednim konkurentem fiesty, raczej mało kto waha się między zakupem a4 lub fiesty i dlatego są one w zupełnie innych klasach (myśle że nikt nie ma wątpliwości co do tego). Podobnie Toledo nie jest bezpośrednim konkurentem Leona, mimo iż mają podobne wymiary, czy nawet są zbudowane na tej samej płycie podłogowej.[/quote]=========bur=> Pan jAdas tu niczego sie nie nauczyl jeszzce..? Koncern Ludowego Scheissu dla giermancow czyli VW- obojetnie pod jaka nazwa:Skoda,audi,Leony czy Magdy - to jest jedno i to samo- nie tylko plyty podlogowe ale wszystkie inne czesci i podzespoly!Obojetnie produkowane, w Maroku,Brazylii,czy Mexico,lub Czechach! Oczywiscie ze szwanze i inni z UE-komuny - nie stosuja sie do klas- gdyz zbyt jasno nawet polaszkowieckiemu duraczkowi-byloby oczywistym i widocznym- jak ich robia w trabe! Np A-4 i civic roznia sie w cm wielkoscia ale szwanze mowia z,e to jest Audi =czyli C-+..??? Jo! bo za 1 audi mozna kupic prawie 2 civic a w USA 3.??? he!he!he!he! Klasa srednia "Midle "chyba zwana w komunie UE "D'..??? to accord ,camry,czy Legacy a takze ich odpowiedniki szwanckie i Volvo SAAB- jako jedyne reprezentujace (BMW 530 czy Volvo 80) jewropke ale ich ceny..???he!he! sa z klasy luxury japcowych i ameryckich! jasne,ze mozna porownywac tylko pojazdy tej samej klasy i na tym porownaniu wszystkie jewropcowe odpadaja w porownaniu z japcami czy nawet ameryckimi- z wielu powodow a zasadniczym jest JAKOSC I CENA+ gwarancja !I to na rynku UE- bo w USA to jest 2-3 x wiecej! bur

  • kuba (gość)

    A GDZIE SĄ:SKODA OCTAVIA,AUDI A4,VW POLO,OPLE [INSIGNIA,MOKKA],HONDA CIVIC,DACIA,MAZDA 6,TOYOTA AURIS,HYUNDAI I40,SUBARU LEGACY,KIA SPORTAGE,TOYOTA YARIS

  • bmw (gość)

    bmw

  • bmw (gość)

    seri 5

  • dff (gość)

    BMW seria 3 ? Ten artykuł to takie hmmm mocne ale takie bardzo mocne ..... 2/10

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości