Od lipca ruszy system poboru opłat za przejazd ciężarówek

redakcja.nto
Od lipca ruszy system poboru opłat za przejazd ciężarówek
Od lipca ruszy system poboru opłat za przejazd ciężarówek
Elektroniczny system poboru opłat zastąpi winiety. Obejmie on 1565 kilometrów polskich dróg. - To zdzierstwo i nowa forma podatku - protestują kierowcy. 
Od lipca ruszy system poboru opłat za przejazd ciężarówek
Od lipca ruszy system poboru opłat za przejazd ciężarówek

- System obejmie również opolski odcinek autostrady A4. Praktycznie płatna będzie cała ta trasa, od granicy z Niemcami aż do Katowic. - informuje Michał Wandrasz, rzecznik opolskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W pierwszym roku opłaty pobierane będą na 579 kilometrach autostrad, 554 kilometrach dróg ekspresowych i 432 kilometrach krajówek, łącznie na 1565 km dróg zarządzanych przez GDDKiA.

W styczniu 2012 roku bramki staną na kolejnych 150 kilometrach autostrad i dróg ekspresowych.

Do 2014 roku system, który zastąpi obowiązujące obecnie winiety, obejmie 2880 kilometrów dróg.

Drogowcy szacują, że zyski Skrabu Państwa wynikające z wprowadzenia elektronicznego myta wyniosą 19,5 mld zł do 2018 roku.

Od 1 lipca ciężarówki i autobusy będa musiały być wyposażone w małe urządzenia elektroniczne, tzw. viaBOX-y, wydawane po rejestracji i wniesieniu kaucji na stacjach benzynowych i w 16 punktach obsługi na terenie całej Polski.

Przejechane kilometry naliczane będą automatycznie, a faktury przesyłane co miesiąc. Stawki, uzależnione od wagi pojazdu i emisji spalin, wynoszą od 20 do 53 groszy za kilometr.

- To stanowczo za drogo -  przekonuje Józef Stelmachowski, prezes Opolskiego Zrzeszenia Przewoźników Drogowych. - Transport tego nie wytrzyma. Wiele firm zbankrutuje, a te które przetrwają, przeniosą koszt na klientów, co skończy się podwyżką cen i wzrostem inflacji!

Obecnie,  przy systemie winiet, przejechanie 1 kilometra kosztuje średnio 8 groszy. Wyliczono to na podstawie badań w 500 firmach transportowych. Nowa, elektroniczna stawka dla najpopularniejszych nie tylko w Polsce ciężarówek o stopniu emisji Euro 3, wynosi aż 46 groszy.
 
- To przecież sześciokrotna podwyżka! - oburza się Józef Stelmachowski. - W tej sytuacji trudno się dziwić, że kierowcy będą omijać płatne odcinki, gdzie tylko się da. 

Zobacz także:Lista dróg, na których będzie obowiązywać elektroniczny system poboru opłat

Twórcy systemu zadbali w kilku miejscach kraju o to, by ciężarówki nie jeździły za darmo drogami alternatywnymi. I tak płatny ma być odcinek drogi krajowej nr 18 między granicą w Olszynie a Golnicami, omijający kilkadziesiąt kilometrów autostrady A4 czy droga krajowa nr 94 między Dąbrową Górniczą a Krakowem.

- Na razie drogą nr 94 na Opolszczyźnie będziemy jeździć za darmo  - wyjaśnia Michał Wandrasz. - System rozwijany będzie przez 8 lat, więc w przyszłości i ta trasa będzie płatna. 

Bezpłatny, przynajmniej przez najbliższe lata, będzie  przejazd popularną „gierkówką” z Katowic do Warszawy. Kierowcy, którzy jeżdżą tą trasą Łodzi powinni jednak pamiętać, że od 1 lipca płatna będzie autostrada A1 między węzłem Bełchatów (w pobliżu Piotrkowa Trybunalskiego) a Tuszynem.

Teoretycznie od lipca za przejazd autostradami, drogami ekspresowymi i niektórymi drogami krajowymi powinni płacić także kierowcy osobówek. W tym roku jednak opłata - 20 gr za kilometr  od auta i 10 gr od motocykla - pobierana będzie tylko, na tradycyjnych bramkach, na autostradzie A2 między Strykowem a Koninem. Płatne pozostaną oczywiście autostrady zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy - A1 z Gdańska do Grudziądza, A2 z Konina do Nowego Tomyśla i A4 z Katowic do Krakowa.

Krzysztof Świderski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty