Odcinkowy pomiar prędkości. Czy odcinkowy pomiar prędkości w tunelu S2 w Warszawie zdjął kierowcom nogę z gazu?

Mariusz Michalak
Fot. Szymon Starnawski
Fot. Szymon Starnawski
Odcinkowe pomiary prędkości są skuteczną metodą walki z kierowcami przekraczającymi prędkość. W Polsce z roku na rok jest ich coraz więcej. Jeden z nich powstał niedawno na warszawskim Ursynowie. Eksperci z Yanosika zdradzili, czy odcinkowy pomiar prędkości w tunelu S2 zmienił złe nawyki kierowców, i jak wyglądają obecnie średnie prędkości jazdy na OPP.

Nowy odcinkowy pomiar prędkości

Oficjalną datą oddania do użytku nowego odcinkowego pomiaru prędkości w warszawskim tunelu na Ursynowie jest 20 grudnia 2021 roku. Wszyscy czekali na ten moment z niecierpliwością. Przedłużająca się budowa powodowała wiele utrudnień na południowej obwodnicy, a do samego końca nie wiadomo było, czy w tunelu faktycznie znajdzie się odcinkowy pomiar prędkości.

Całość inwestycji została ostatecznie zakończona sukcesem i od 20 grudnia ubiegłego roku Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) nadzoruje ponad dwukilometrowy odcinek trasy w tunelu.

Pierwszy miesiąc nowego OPP

Fot. Yanosik
Fot. Yanosik

Od momentu uruchomienia nowego odcinkowego pomiaru prędkości, w warszawskim tunelu S2, przejechało przez niego 1,2 mln pojazdów, z czego system CANARD odnotował aż 8 000 naruszeń prędkości względem obowiązującego limitu. Prawie 6,8 tys. wezwań trafiło w ręce kierowców, którzy dopuścili się wykroczenia. W pozostałych przypadkach wciąż trwają czynności wyjaśniające.

Do największej liczby naruszeń doszło na trasie w kierunku Poznania (5 113), z kolei w kierunku Terespola było ich o niecałą połowę mniej (2 891). Większość kierowców przekraczało prędkość o 11-20 km/h względem limitu 80 km/h, który obowiązuje w tunelu.

- Według naszych danych przekroczenie prędkości o 10-20 km/h, względem obowiązującego limitu, to najczęściej popełniane wykroczenie przez zmotoryzowanych Polaków. Tendencja do przekraczania 10 km/h w styczniu tego roku, w obszarze niezabudowanym, jest nawet wyższa o 1,2% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku. W obszarze zabudowanym pozostaje na poziomie 12%. Nieznacznie spadł udział przekroczeń prędkości o 10-20 km/h w styczniu tego roku – w obszarze niezabudowanym o 0,2%, a w zabudowanym o 1,3% - informuje Julia Langa, Yanosik

Dobrą informacją było to, że w trakcie pierwszego miesiąca funkcjonowania nowego OPP w tunelu na S2 nie doszło do żadnej kolizji, ani wypadku. Niestety to już uległo zmianie.

Nowy OPP już nie bez wypadku

Bezwypadkowy odcinkowy pomiar prędkości w Warszawie stracił swoje miano zaledwie kilka dni temu. 17 lutego w tunelu pod Ursynowem, w godzinach porannych, doszło do kolizji. Sprawcą był kierowca Skody, który zawadził pojazdem o krawężnik i tym samym uderzył w ścianę tunelu, odbijając się od niej i doprowadzając do kolizji z innym autem, jadącym środkowym pasem w kierunku Wawra. Sprawa jest wciąż wyjaśniana przez policję.

Z jaką średnią prędkością jeżdżą kierowcy aktualnie?

Fot. Yanosik
Fot. Yanosik

Na monitorowanej, przez odcinkowy pomiar prędkości, trasie obowiązuje limit 80 km/h. Czy kierowcy faktycznie się jeszcze do niego stosują? Znamy bilans pierwszego miesiąca działalności nowego OPP, a jak wygląda sytuacja obecnie? Twórcy Yanosika przygotowali zestawienie podsumowujące luty.

- Zebraliśmy dane dotyczące średnich prędkości jazdy kierowców z lutego tego roku i podzieliliśmy je na godziny oraz dni tygodnia. Z zestawienia wynika, że kierowcy wciąż zachowują prędkości poniżej obowiązującego limitu 80 km/h. Co ciekawe – według naszych danych średnie prędkości nie rosną w późnych godzinach wieczornych i wczesnych porannych, gdy ruch jest znacznie mniej natężony – komentuje Julia Langa, Yanosik

Kierowcom faktycznie nie w smak nowe, wysokie kary za przekroczenia prędkości, zwłaszcza na monitorowanym przez OPP odcinku nowego tunelu w Warszawie. Średnie prędkości jazdy utrzymują się na poziomie 74-76 km/h, co stanowi wynik mniejszy o +/- 5 km/h dla obowiązującego limitu.

Odcinkowe pomiary prędkości działają bardzo skutecznie na polskich kierowców. Ich obecność na drogach powoduje, że stosują się do limitu, a także przestrzegają przepisów ruchu drogowego. Ci, którym się to nie udaje, kończą z mandatem lub uciekają się do różnych sztuczek mających oszukać czas niezbędny do przejazdu OPP.

Zobacz także: SsangYong Tivoli 1.5 T-GDI 163 KM. Prezentacja modelu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty