Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odcinkowy pomiar prędkości. Czy się sprawdza? LISTA lokalizacji

Mariusz Michalak
Fot. Paweł Relikowski
Fot. Paweł Relikowski
Główny Inspektorat Transportu Drogowego twierdzi, że odcinkowe pomiary prędkości realnie wpływają na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jest niej wypadków, mniej ofiar śmiertelnych i mniej rannych.

Ponad 80 proc. kierowców jeździ z dozwoloną prędkością

Ponad trzy lata kontroli i pozytywne efekty wykorzystania odcinkowych pomiarów prędkości (opp) są widoczne. Liczba wypadków spadła o ponad połowę (57,1 proc.), ofiar śmiertelnych aż o 71,1 proc, a rannych o 56,3 proc. – te dane potwierdzają, że w miejscach objętych odcinkowymi pomiarami prędkości jest bezpieczniej.

Urządzenia miały zmienić zachowania kierowców i skłonić do przestrzegania prędkości na całej długości monitorowanego odcinka – z jakim rezultatem? Aż 83,8 proc. kierowców jeździ z dozwoloną prędkością.Zmianę zachowania kierowców potwierdza sama Najwyższa Izba Kontroli, która przeprowadziła badania przestrzegania prędkości w trzech opp. NIK oceniła, że liczba kierowców przestrzegających ograniczenia prędkości w opp jest wyższa od 11% do 22%, niż na odcinkach dróg bezpośrednio sąsiadujących z opp, które nie są objęte kontrolami.

Zmiana zachowania kierujących na nadzorowanych  odcinkach dróg wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo wszystkich  uczestników ruchu drogowego co potwierdza, że urządzenia OPP zostały prawidłowo zlokalizowane. Monitorowane są przede wszystkim odcinki dróg na których przed montażem urządzeń dochodziło do niebezpiecznych zdarzeń drogowych, zarówno wypadków ze skutkiem śmiertelnym, jak i kolizji oraz w miejscach, w których kierowcy nagminnie przekraczali prędkość lub też na odcinkach dróg, których infrastruktura umożliwia rozwijanie dużych prędkości, co w konsekwencji może doprowadzić do tragicznych w skutkach zdarzeń drogowych.

Odcinkowy pomiar prędkości. Priorytet? Bezpieczeństwo

209 km/h na liczniku przy ograniczeniu prędkości do 60 km/h (fotoradar DK 77), 191km/h przy ograniczeniu do 100 km/h (opp Tarnów), 165 km/h przy ograniczeniu do 50 km/h (fotoradar DK 43), czy 169 km/h przy ograniczeniu prędkości do 90km/h (opp Sulechów) – ograniczenie liczby tego typu rażących naruszeń prędkości, które mogą doprowadzić do tragicznych w skutkach zdarzeń drogowych – to priorytet dla GITD.

Dla GITD priorytetem jest poprawa bezpieczeństwa na monitorowanych odcinkach dróg, a nie wielkość wpływów z nałożonych grzywien. Urządzenia rejestrujące są istotnym elementem systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a ich wprowadzenie wpłynęło na ograniczenie liczby zdarzeń drogowych i ich skutków. Z danych policji wynika, że od 2011 r., kiedy to rozpoczęto kontrole z wykorzystaniem fotoradarów, do 2018 r. liczba wypadków spadła o 20,9% (z 40065 do 31674), ofiar śmiertelnych o 31,7% (z 4189 do 2862) i osób rannych o 24,5% (z 49501 do 37359).

GITD ustalając progi od których rejestrowane są wykroczenia kieruje się zasadą racjonalności. W pierwszej kolejności realizowane są sprawy z najwyższymi przekroczeniami prędkości, przekroczeniem przez kierujących prędkości o więcej niż 50km/h w obszarze zabudowanym oraz dotyczące tzw. recydywistów. Sposób działania dostosowywany jest również do możliwości kadrowych CANARD. W celu właściwej realizacji zadań GITD podjął wiele  działań mają usprawnić pracę CANARD. Wprowadzone zmiany organizacyjne, delegowanie do zadań w CANARD dodatkowych pracowników z innych komórek organizacyjnych inspekcji, zatrudnienie firm zewnętrznych do realizacji czynności typu wydruk korespondencji, naprawę i legalizację urządzeń rejestrujących mają znaczący wpływ na skuteczność funkcjonowania systemu. Istotny wpływ na funkcjonowanie i skuteczność CANARD miało utworzenie w Białej Podlaskiej Wydziału Postępowań II, którego pracownicy prowadzą sprawy o wykroczenia zarejestrowane przez fotoradary.

GITD unowocześnia i rozbudowuje system CANARD

System CANARD dziś to 436 urządzeń stacjonarnych, 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 20 skrzyżowań na których monitorowany jest wjazd na czerwonym świetle oraz 29 mobilnych urządzeń rejestrujących zamontowanych w pojazdach.

Będą kolejne odcinki objęte nadzorem, nowoczesne urządzenia i wymiana starej technologii. Inspekcja Transportu Drogowego prowadzi już pracę nad rozbudową i unowocześnieniem systemu fotoradarowego w Polsce.

Przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 100 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach:

  •  39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości,
  • 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących (fotoradarów),
  •  30 urządzeń służących do monitorowanie wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle,
  •  5 urządzeń rejestrujących niestosownie się do sygnalizacji świetlnej na przejeździe kolejowym.    

Dodatkowo, w miejscach niebezpiecznych, w których m.in. z przyczyn technicznych, nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących, kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem 11 nowych przenośnych urządzeń.

247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach.

Trwają już analizy, na podstawie których wytypowane zostaną miejsca do objęcia kontrolą z wykorzystaniem urządzeń rejestrujących. Pierwsze instalacje urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r.

Lista lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości:

Trasa

Miejscowość

Województwo

Świnoujście – Szczecin

Droga nr 3

Babigoszcz-Gniazdowo

zachodnio-pomorskie

Zielona Góra  Poznań

Droga nr 32

Sulechów

lubuskie

Gdańsk – Warszawa

Droga nr 7

Szymaki

mazowieckie

Góra Kalwaria – Mińsk Mazowiecki

Droga nr 50

Regut

mazowieckie

Brzeg – Opole

Droga nr 94

Łosiów

opolskie

Kielce – Opatów

Droga nr 74

Radlin

świętokrzyskie

Ostróda – Olsztyn

Droga nr 16

Gietrzwałd – Olsztyn

warmińsko–mazurskie

Głogów – Leszno

Drga nr 12

Szlichtyngowa – Górczyna

lubuskie

Płock  – Ostrów Mazowiecka

Droga nr 60

Karniewo

mazowieckie

Łódź  – Rawa Mazowiecka

Droga nr 72

Złota

łódzkie

Lubliniec  – Bytom

Droga nr 11

Tarnowskie Góry

śląskie

Ostrowiec Świętokrzyski  – Rzeszów

Droga nr 9

Kolbuszowa

podkarpackie

Mrągowo  – Ostrołęka

Droga nr 59

Gwiazdowo  – Piecki

warmińsko-mazurskie

Zielona Góra  – Wrocław

Droga nr 3

Lubin

dolnośląskie

Ostrów Mazowiecka  – Mińsk Mazowieckie

Droga nr 50

Strachówka  – Warmiaki

mazowieckie

Tomaszów Mazowiecki  – Białobrzegi

Droga nr 48

Tomaszów-Mazowiecki

łódzkie

Gliwice  – Rybnik

Droga nr 78

Wilcza  – Nieborowice

śląskie

Tarnów  – Rzeszów

Droga nr 94

Tarnów

małopolskie

Łomża Grajewo

Droga nr 61

Kisielnica-Stawiski

podlaskie

Gdańsk  –  Warszawa

Droga nr 7

Rybitwy  – Polesie

mazowieckie

Płońsk  – Mszczonów

Droga nr 50

Sochaczew

mazowieckie

Wieluń  – Piotrków Trybunalski

Droga nr

Kluki

łódzkie

Gliwice – granica

Droga nr 78

Gorzyca

śląskie

Rzeszów  – Barwinek

Droga nr 9

Krościenko Wyżne  – Iskrzynia

podkarpackie

Białystok  – Bielsk Podlaski

Droga nr 19

Zwierki  – Zabłudów

podlaskie

Gdańsk  – Warszawa

Droga nr 7

Pawłowo

mazowieckie

Warszawa  – Mińsk Mazowiecki

Droga nr 2

Zakręt

mazowieckie

Lublin  – Włodawa

Droga nr 82

Łuszczów

lubelskie

Gliwice  – granica

Droga nr 78

Gorzyce

śląskie

Reda - Rekowo

Droga nr 216

Rekowo Górne

pomorskie

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty