Odcinkowy pomiar prędkości, nowe fotoradary i rejestratory wjazdu na czerwonym - gdzie i kiedy?

Karol Biela
Odcinkowy pomiar prędkości, nowe fotoradary, rejestratory wjazdu na czerwonym - gdzie i kiedy?
Odcinkowy pomiar prędkości, nowe fotoradary, rejestratory wjazdu na czerwonym - gdzie i kiedy?
Do końca 2015 roku na polskich drogach stanie 50 nowych fotoradarów GITD, a w 29 miejscach pojawią się urządzenia od odcinkowego pomiaru prędkości. Zamontowanych zostanie też 20 zestawów rejestrujących przejazd na czerwonym świetle.
Odcinkowy pomiar prędkości, nowe fotoradary, rejestratory wjazdu na czerwonym - gdzie i kiedy?
Odcinkowy pomiar prędkości, nowe fotoradary, rejestratory wjazdu na czerwonym - gdzie i kiedy?

Za sprawy związane z fotoradarami podległymi Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego odpowiada Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). To ta komórka odpowiadać też będzie za funkcjonowanie odcinkowego pomiaru prędkości oraz urządzeń rejestrujących przejazd na czerwonym świetle, które rozpoczną działanie w przyszłym roku.

- Przetargi zostały zakończone i podpisaliśmy umowy z dostawcami urządzeń. Obecnie wykonawcy są na etapie realizacji zamówienia - wyjaśnia Łukasz Majchrzak, naczelnik Wydziału Analiz CANARD, dodając, że wszystkie urządzenia muszą zostać zamontowane do końca 2015 roku, aby spełnić wymagania unijne. Trzeba bowiem przypomnieć, że zakupy nowego sprzętu w 85 procentach finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości mają kosztować około 9 milionów złotych, a zestawy rejestrujące wjazd na czerwonym świetle niecałych 7 milionów złotych. 

Pięćdziesiąt nowych fotoradarów

Aktualnie w Polsce działa około 350 stacjonarnych fotoradarów włączonych do sieci GITD, które od 28 czerwca 2014 roku umieszczane mogą być tylko już tylko w żółtych obudowach. Dlatego zdecydowana większość szarych skrzynek została już zdemontowana, ale niektóre maszty pozostały.

- W części dotychczasowych lokalizacji zamontowane będą nowe urządzenia, bowiem do końca przyszłego roku przy polskich drogach pojawić się ma kolejnych pięćdziesiąt fotoradarów. Kompletną listę ich rozmieszczenia podamy w połowie przyszłego roku, bowiem teraz niektóre drogi są jeszcze przebudowywane, dzięki czemu po zakończeniu prac fotoradar nie będzie tam potrzebny - informuje Łukasz Majchrzak.

Strażnicy miejscy i gminni dysponują 104 stacjonarnymi fotoradarami (też tylko w żółtych obudowach), 201 przenośnymi fotoradarami i 47 zestawami kamer rejestrującymi wjazd na czerwonym świetle. Fotoradary, niezależnie od tego kto jest ich właścicielem i tego czy są mobilne, można ustawiać w miejscach oznaczonych znakiem D-51 "Kontrola prędkości". Rejestratory wjazdu na czerwonym nie muszą być poprzedzone znakiem.

Odcinkowy pomiar prędkości ma wystartować wiosną

Wiosną w pierwszych lokalizacjach ma zacząć działać odcinkowy pomiar prędkości. System ten mierzy średnią prędkość na danym fragmencie drogi dzięki kamerom rejestrującym wjazd i wyjazd z monitorowanego odcinka. Jeżeli nawet kierowca za szybko minął punkt rozpoczęcia pomiaru, to jeśli resztę kontrolowanej trasy przejedzie z mniejszą prędkością, nie dostanie mandatu.

System odcinkowego pomiaru prędkości będzie rejestrował przejazd na całej szerokości jezdni, a wykonywane przez nie zdjęcia mają być bardzo dobrej jakości. Dzięki temu GITD chce się ograniczyć problemy z odczytaniem numerów z tablic rejestracyjnych pojazdów, bo to na podstawie zdjęcia wysyłane są zawiadomienia do właścicieli samochodów. Miejsca, w których staną urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości będą oznakowane jak fotoradary. Procedura po zrobieniu zdjęcia też będzie taka sama.

Do końca przyszłego roku system ma działać we wszystkich 29 planowanych lokalizacjach.

LOKALIZACJE ODCINKOWEGO POMIARU PRĘDKOŚCI** (29 podstawowych i 5 zapasowych - ostatnie pozycje na liście)**

Miejscowość - województwo – droga krajowa - długość odcinka (w km):
1.Tomaszów Mazowiecki – łódzkie – 48 - 2,15
2. Sulechów – lubuskie - 32 - 3,35
3. Wilcza - Nieborowice - śląskie - 78 - 2,15
4. Szymaki - mazowieckie - 7 - 2,2
5. Pawłowo - mazowieckie - 7 - 1,65
6. Sochaczew - mazowieckie - 50 - 2,9
7. Sulechów - lubuskie - 32 - 3,35
8. Wilcza - Nieborowice - śląskie - 78 - 2,15
9. Szymaki - mazowieckie - 7 - 2,2
10. Pawłowo - mazowieckie - 7 - 1,65
11. Sochaczew - mazowieckie - 50 - 2,9
12. Kanina - Wysokie - małopolskie - 28 - 0,95
13. Zakręt - mazowieckie - 2 - 1,4
14. Gorzyce - śląskie - 78 - 0,97
15. Gorzyce - śląskie - 78 - 0,89
16. Oborniki - wielkopolskie - 11 - 1,43
17. Łuszczów - lubelskie - 82 - 2,9
18. Strachówka - Warmiaki - mazowieckie - 50 - 3,1
19. Górno - świętokrzyskie - 74 - 4,1
20. Gniazdowo - Piecki - warmińsko-mazurskie - 59 - 5,83
21. Karniewo - mazowieckie - 60 - 1,83
22. Turzyn - mazowieckie - 8 - 1,7
23. Tarnowskie Góry - śląskie - 11 - 1,1
24. Rybitwy-Polesie - mazowieckie - 7 - 2,2
25. Borzęcin - Prusice - dolnośląskie - 5 - 7,4
26. Kołbiel - mazowieckie - 50 - 4,8
27. Kluki - łódzkie - 8 - 1,6
28. Złota - łódzkie - 72 - 3,3
29. Kolbuszowa, Kolbuszowa Górna - podkarpackie - 9 - 3,6

Zapasowe:
31. Krościenko Wyżne - Iskrzynia - podkarpackie - 9 - 1,3
32. Babigoszcz - Gniazdowo - zachodniopomorskie - 3 - 4,82
33. Łosiów - opolskie - 94 - 2,175
34. Zwierki - Zabłudów - podlaskie - 19 - 3,8
35. Lubin - dolnośląskie - 3 - 2,25

Rejestratory wjazdu na czerwonym świetle

GITD do końca przyszłego roku otrzyma także 20 systemów rejestrujących pojazdy niestosujące się do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Umieszczony na skrzyżowaniu system kamer i czujników rozpoznaje numery pojazdu, które przejeżdża na czerwonym świetle, a dodatkowa kamera nagrywa sekwencję ujęć z tyłu samochodu, bądź motocykla (tylko z tyłu jednoślady mają montowaną rejestrację). Te urządzenia nie będą poprzedzone znakiem, ale procedura też będzie taka jak przy fotoradarach.

LOKALIZACJE **REJESTRATORÓW WJAZDU NA CZERWONYM ŚWIETLE**

Miejscowość, droga krajowa, gmina, powiat, województwo:
1. Olkusz, 94 Olkusz, olkuski, małopolskie,
2. Piła,10, Piła, pilski wielkopolskie,
3. Łaziska Górne, 81, Łaziska Górne, mikołowski, śląskie,
4. Marki, 8, Marki, wołomiński, mazowieckie,
5. Nakło nad Notecią, 10, Nakło nad Notecią, nakielski, kujawsko-pomorskie,
6. Zgierz, 91 (ul. Armii Krajowej), Zgierz, zgierski, łódzkie,
7. Stalowa Wola, 77, Stalowa Wola, stalowowolski, podkarpackie,
8. Mroków, 7, Lesznowola, piaseczyński, mazowieckie,
9. Anielin, 12i, Puławy, puławski, Lubelskie,
10. Jabłonna, 61a, Jabłonna, legionowski, mazowieckie,
11. Luzino, 6 (Wejherowska-Lęborska), Luzino, wejherowski, pomorskie,
12. Mosty (Lębork), 6 (Abrahama), Lębork, lęborski, pomorskie,
13. Komorniki, 5, Komorniki, poznański, wielkopolskie,
14. Łukanowice, 94, Wierzchosławice, tarnowski, małopolskie,
15. Polkowice, 3, Polkowice, Polkowicki, dolnośląskie,
16. Miszewo, 20, Żukowo, kartuski, pomorskie,
17. Kowal, 1c, Kowal, włocławski, kujawsko-pomorskie,
18. Ropczyce, 4, Ropczyce, ropczycko-sędziszowski, podkarpackie,
19. Grębocin, 15, Lubicz, toruński, kujawsko-pomorskie,
20. Pyskowice, 94 (ul. Toszecka), Pyskowice, gliwicki, śląskie.

Rewolucja w fotoradarach - przenośne stracą strażnicy miejscy, kary dla właścicieli aut

W przyszłym roku szykuje się mała rewolucja w zarządzaniu fotoradarami. Według Stanisława Żmijana (PO), przewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury, zmiany mogą wejść w życie już w połowie przyszłego roku.

- Projekt zakłada odebranie przenośnych fotoradarów strażnikom miejskim i gminnym. Urządzenia te trafiłyby do policji - wyjaśnia poseł Stanisław Żmijan. - Natomiast stacjonarne maszty obsługiwane przez strażników pozostałyby w ich rękach, gdyż miejsca, gdzie je postawiono, były zaakceptowane przez szersze grono w skład którego wchodzili m.in. policjanci, czy zarządcy dróg. W przypadku radarów przenośnych też tak było, ale jak pokazał ostatni raport NIK, strażnicy często ustawiali je w przenośnych lokalizacjach.

Zobacz też: ITD do policji, strażnicy bez fotoradarów, bo jest masa nadużyć - wzywa NIK

Projekt zakłada też, że za wykroczenie zarejestrowane przez stacjonarny fotoradar (straży miejskich czy gminnych lub GITD) odpowie zawsze właściciel pojazdu otrzymując nie mandat, a karę administracyjną, ale już bez punktów karnych. Z kolei za zarejestrowanie wykroczenia przez przenośny fotoradar obsługiwany przez policjantów kierowca otrzyma i mandat, i punkty karne

Najpierw te zmiany musi jednak uchwalić parlament i podpisać prezydent.

Karol Biela

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty