Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odcinkowy pomiar prędkości ruszy już wkrótce

(kr)
Fot. Polskapresse
Fot. Polskapresse
Już w czerwcu na polskich drogach mają pojawić się pierwsze urządzenia systemu odcinkowego pomiaru prędkości. Maszyny mierzące staną w 29 miejscach, a cała inwestycja będzie kosztowała ponad 5,5 miliona złotych.
Fot. Polskapresse
Fot. Polskapresse

Główny Inspektorat Transportu Drogowego podkreśla, że wytypowano takie miejsca na drogach krajowych, gdzie najczęściej dochodzi do wypadków (autostrady i drogi ekspresowe nie będą na razie objęte systemem). To właśnie tam staną specjalne maszty, które będą kontrolowały prędkość samochodów.

System działa w prosty sposób - na początku i końcu odcinka, ustawione zostaną radary, które zarejestrują wjazd i wyjazd samochodu. Odcinki będą miały średnio kilka kilometrów długości. Maszyny wykonają zdjęcia samochodów, a także zmierzą czas, w jakim auta pokonają odcinek. Na tej podstawie zostanie przeanalizowana prędkość pojazdu. Jeśli okaże się, że kierowca jechał ze średnią prędkością wyższą niż dopuszczalna, automatycznie otrzyma karę. W innym przypadku zdjęcia zostaną natychmiastowo skasowane z bazy danych.

Nadzór nad całym systemem przejmie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w Warszawie (CANARD), którego pracownicy poinformują kierowcę o przekroczeniu przepisów. Nie poinformowano jeszcze, czy kary będą identyczne, jak w przypadku fotoradarów, czy inne.

Jak przekonują przedstawiciele Inspekcji Transportu Drogowego, nowy system powinien znacząco poprawić bezpieczeństwo na drogach.

Inspektorzy podają przykłady z Europy Zachodniej. We Włoszech, gdzie system działa od 2005 roku liczba wypadków spadła o 19 procent, a o 27 procent zmniejszyła się liczba rannych. W Austrii na 2,1-kilometrowym odcinku drogi A22 przez 10 lat nie doszło do ani jednego śmiertelnego wypadku. W Holandii odcinkowy pomiar działa na większości autostrad w okolicach Amsterdamu, Utrechtu, Hagi i Rotterdamu. Na autostradzie A13 z Hagi do Rotterdamu po instalacji systemu w 2002 roku, tylko 0,5 proc. kierowców przekraczało dozwoloną prędkość. Liczba wypadków spadła tam o 47 proc.

Poniżej prezentujemy listę lokalizacji, w których zostaną ustawione urządzenia pomiarowe. Po konsultacjach z policją wybrano takie miejsca, w których najczęściej dochodzi do wypadków.

MiejscowośćWojewództwoNumer drogi
krajowej
Długość odcinka
w kilometrach
Borzęcin - PrusiceDolnośląskie57,4
LubinDolnośląskie32,25
ŁuszczówLubelskie822,9
SulechówLubuskie323,35
KlukiŁódzkie81,6
Tomaszów MazowieckiŁódzkie482,15
ZłotaŁódzkie723,3
Kanina - WysokieMałopolskie280,95
KarniewoMazowieckie601,83
KołbielMazowieckie504,8
PawłowoMazowieckie71,65
Rybitwy - PolesieMazowieckie72,2
SochaczewMazowieckie502,9
Strachówka - WarmiakiMazowieckie503,1
SzymakiMazowieckie72,2
TurzynMazowieckie81,7
ZakrętMazowieckie21,4
ŁosiówOpolskie942,175
Kolbuszowa, Kolbuszowa GórnaPodkarpackie93,6
Krościenko Wyżne - IskrzyniaPodkarpackie91,3
Zwierki - ZabłudówPodlaskie193,8
GorzyceŚląskie780,97
GorzyceŚląskie780,89
Tarnowskie GóryŚląskie111,1
Wilcza - NieborowiceŚląskie782,15
GórnoŚwiętokrzyskie744,1
Gniazdowo - PieckiWarmińsko - Mazurskie595,83
ObornikiWielkopolskie111,43
Babigoszcz - GniazdowoZachodniopomorskie34,82
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty