A jest jej mnóstwo, o czym wie każdy, kto zbliżył rękę do hamulca auta, które
właśnie zatrzymało się po hamowaniu - ten hamulec jest gorący, bo jego zadaniem jest zamienić chwilowo niepotrzebną energię kinetyczną samochodu na ciepło i rozproszyć to ciepło w powietrzu.
Jednym z powodów, dla których samochody elektryczne i hybrydowe zużywają mniej energii na pokonanie określonej trasy niż klasyczne pojazdy, jest właśnie możliwość odzyskania części energii dostępnej podczas hamowania i wykorzystania jej do naładowania akumulatorów. Ta zmagazynowana energia jest potem użyta do następnego rozpędzania samochodu. Co jednak zrobić w klasycznym samochodzie? On też ma maszynę elektryczną, którą można użyć w podobny sposób - zwykły alternator ładujący akumulator. Wystarczyło tylko wpaść na ten pomysł i odpowiednio usprawnić klasyczny obwód ładowania. Funkcja taka nazywana jest dziś naukowo "rekuperacją" co oznacza po prostu "odzyskiwanie" energii.
**CZYTAJ TAKŻE
CVT - bezstopniowa skrzynia biegówJak działa system start - stop?**
Chodzi o to, by przy hamowaniu i toczeniu się samochodu, czyli zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu lub hamuje, zwiększany był prąd wzbudzenia prądnicy (alternatora) tak, aby akurat wtedy akumulator ładowany był bardzo intensywnie. Z kolei podczas przyspieszania (w momentach gdy potrzebna jest znaczna moc silnika) prąd wzbudzenia alternatora powinien być
redukowany nawet do zera, co powoduje, że maszyna elektryczna nie stwarza żadnych oporów. Przy współczesnych mocach prądnic/alternatorów może to oznaczać, że silnik dysponuje użyteczną mocą jakby o 1 - 2 KM większą.
Zauważmy, że najistotniejsze co do tego potrzeba, to odpowiednie oprogramowanie sterownika tzw. regulatora alternatora, oraz inne oprogramowanie sterownika silnika spalinowego, czyli koszty rozwiązania nie są wielkie. W praktyce nie jest tak łatwo, gdyż skuteczna rekuperacja wymaga zastosowania także alternatora o istotnie większej mocy (okresy ładowania są krótsze), a także większego akumulatora, odpornego na częste cykle ładowania/rozładowania. Mimo wszystko rozwiązanie jest bardzo skuteczne, gdyż może "zupełnie za darmo" zmniejszyć zużycie paliwa nawet o ok. 1 - 1,5 procent.
Działanie systemu KERS (System odzyskiwania energii kinetycznej) w Volvo:
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?