Odzyskiwanie, czyli rekuperacja energii

Jerzy Dyszy
KERS System, Fot: Volvo
KERS System, Fot: Volvo
Inżynierowie przemysłu samochodowego intensywnie pracują nad wszelkimi systemami pozwalającymi odzyskać choć część bezużytecznie traconej energii samochodu.

A jest jej mnóstwo, o czym wie każdy, kto zbliżył rękę do hamulca auta, które

KERS System, Fot: Volvo
KERS System, Fot: Volvo

właśnie zatrzymało się po hamowaniu - ten hamulec jest gorący, bo jego zadaniem jest zamienić chwilowo niepotrzebną energię kinetyczną samochodu na ciepło i rozproszyć to ciepło w powietrzu.

Jednym z powodów, dla których samochody elektryczne i hybrydowe zużywają mniej energii na pokonanie określonej trasy niż klasyczne pojazdy, jest właśnie możliwość odzyskania części energii dostępnej podczas hamowania i wykorzystania jej do naładowania akumulatorów. Ta zmagazynowana energia jest potem użyta do następnego rozpędzania samochodu. Co jednak zrobić w klasycznym samochodzie? On też ma maszynę elektryczną, którą można użyć w podobny sposób - zwykły alternator ładujący akumulator. Wystarczyło tylko wpaść na ten pomysł i odpowiednio usprawnić klasyczny obwód ładowania. Funkcja taka nazywana jest dziś naukowo "rekuperacją" co oznacza po prostu "odzyskiwanie" energii.

**CZYTAJ TAKŻE

CVT - bezstopniowa skrzynia biegówJak działa system start - stop?

**

Chodzi o to, by przy hamowaniu i toczeniu się samochodu, czyli zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu lub hamuje, zwiększany był prąd wzbudzenia prądnicy (alternatora) tak, aby akurat wtedy akumulator ładowany był bardzo intensywnie. Z kolei podczas przyspieszania (w momentach gdy potrzebna jest znaczna moc silnika) prąd wzbudzenia alternatora powinien być

KERS System, Fot: Volvo
KERS System, Fot: Volvo

redukowany nawet do zera, co powoduje, że maszyna elektryczna nie stwarza żadnych oporów. Przy współczesnych mocach prądnic/alternatorów może to oznaczać, że silnik dysponuje użyteczną mocą jakby o 1 - 2 KM większą.

Zauważmy, że najistotniejsze co do tego potrzeba, to odpowiednie oprogramowanie sterownika tzw. regulatora alternatora, oraz inne oprogramowanie sterownika silnika spalinowego, czyli koszty rozwiązania nie są wielkie. W praktyce nie jest tak łatwo, gdyż skuteczna rekuperacja wymaga zastosowania także alternatora o istotnie większej mocy (okresy ładowania są krótsze), a także większego akumulatora, odpornego na częste cykle ładowania/rozładowania. Mimo wszystko rozwiązanie jest bardzo skuteczne, gdyż może "zupełnie za darmo" zmniejszyć zużycie paliwa nawet o ok. 1 - 1,5 procent.

Działanie systemu KERS (System odzyskiwania energii kinetycznej) w Volvo:

type="application/x-shockwave-flash"
allowscriptaccess="always"
allowfullscreen="true"
width="480"
height="295">
od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty