Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Ofensywa Fiata

Data publikacji: Autor: Krzysztof Franek

 Włosi zapowiadają duże inwestycje i wprowadzenie na rynek nowych modeli

Sprzedanie Fiata i Lancii koncernowi General Motors to absolutna fantazja - powiedział w ubiegły piątek w tyskiej fabryce na spotkaniu z dziennikarzami Giancarlo Boschetti, dyrektor generalny i pełnomocny FIAT Auto, odnosząc się w ten sposób do spekulacji na ten temat w prasie zagranicznej.

Odpowiedzialny za najważniejszą w koncernie FIAT-a część - samochodową spotkał się z polskimi dealerami tej marki. Wizyta w Polsce miała najwyraźniej uspokoić zatrudnionych w Fiat Auto Poland jego dealerów, oraz klientów, że sytuacją w firmie nie powinni się niepokoić, czego m.in. dowodem jest planowanie nowych modeli i innych produktów, w tym inwestycji w Polsce.

O nich mówił przede wszystkim Gianni Coda, który w nowej strukturze FIAT-a Auto objął odpowiedzialność za Jednostkę Biznesową Fiat-Lancia/LCF. Przypominając nowe Palio Weekend i Albeę, które już są na rynku, zapowiedział także w tym roku Stilo SW, czyli kombi oraz nowszą wersję Elysse. Natomiast w przyszłym roku ukaże się auto o roboczym określeniu mini (takiej nazwy nie można stosować, bo już na rynku istnieje). Będzie to następca Pandy w wersji 5-drzwiowej. Ale w naszej fabryce zastąpi Uno, którego produkcja zostanie zakończona w październiku. Unowocześnione zostanie też Punto. W 2004 roku wyjdzie mini 3-drzwiowe, B-MPV, Multipla, zaś w 2005 r. powstanie następca Punto i SUV.

W przyszłym roku można spodziewać się w Lancii nowego modelu Ypsylon i nowej Thesis. Odnawiana będzie także gama LCV - Ducato Strada, Dobló, SUV, minivan. G. Coda w imieniu Daniele Bandiery - szefa Business Unit Alfa Romeo w FIAT Auto, przekazał nowości na najbliższe lata również tej marki. Są to Alfa 147 GTA, nowe auto koncepcyjne, nowy Spider Crossover i Nuova 147.

Do tej pory Fiat zainwestował w Polsce ponad 2 mld dolarów i wyprodukował 3 mln samochodów, z czego 1 mln 641 tys. zostało wyeksportowanych. Fiat Auto Poland jest trzecim co do wielkości z polskich eksporterów. To w Polsce wytwarza się nowe Palio Weekend i również u nas, na wyłączność, zostanie zlokalizowana produkcja mini, przy czym 3-drzwiowe Seicento produkowane będzie tu tak długo, jak znajdzie się na ten pojazd zapotrzebowanie klientów. W Fiat-GM Powertrain w Bielsku-Białej co roku zejdzie z taśm rocznie ponad 500 tysięcy nowoczesnych silników diesla 1,3 JTD, też na rodzime potrzeby, ale głównie przeznaczonych na eksport. Inwestycje pochłonęły 600 mln euro.

Wstępna seria "new small", czyli "nowego małego" powstanie już w styczniu 2003 r., proces produkcyjny zacznie się w czerwcu, a handlowe lansowanie w październiku, co zapewne można łączyć z jesiennymi targami we Frankfurcie. Proces przygotowań został wyprzedzony o 2 lata. Przewiduje się początkowo wytwarzanie 160 tys. mini. Silnik 1,3 JTD (o mocach 75 i 80 KM) wejdzie do mini, do liftingowanego Punto, Lancii, MPV.

Wyjaśniając stosunki z General Motors dr Boschetti powiedział m.in., że przeznaczono na inwestycje 25 proc. więcej nakładów, natomiast przez stworzenie wspólnej platformy dla wielu podobnych modeli, zwiększenie tzw. carry-over dla wspólnych komponentów, pewne inne wspólne struktury, pozwoliło na znaczne oszczędności. Sama produkcja silników i skrzyń biegów wspólnie z GM przyniosła 2 mld 400 mln lirów oszczędności w roku inwestycyjnym.

Pytany, czy Fiat Punto i Opel Corsa, Stilo i Astra oraz new small czyli mini obu koncernów, to te same auta, wyjaśnił, że poszczególne bratnie modele, będą miały wspólną płytę podłogową i wspólne jednostki napędowe, ale to zupełnie inne auta.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości