Ofensywa Fiata

Krzysztof Franek
Włosi zapowiadają duże inwestycje i wprowadzenie na rynek nowych modeli

Sprzedanie Fiata i Lancii koncernowi General Motors to absolutna
fantazja - powiedział w ubiegły piątek w tyskiej fabryce na spotkaniu z
dziennikarzami Giancarlo Boschetti, dyrektor generalny i pełnomocny FIAT
Auto, odnosząc się w ten sposób do spekulacji na ten temat w prasie zagranicznej.

Ofensywa Fiata

Odpowiedzialny za najważniejszą w koncernie FIAT-a część - samochodową
spotkał się z polskimi dealerami tej marki. Wizyta w Polsce miała najwyraźniej
uspokoić zatrudnionych w Fiat Auto Poland jego dealerów, oraz klientów,
że sytuacją w firmie nie powinni się niepokoić, czego m.in. dowodem jest
planowanie nowych modeli i innych produktów, w tym inwestycji w Polsce.
O nich mówił przede wszystkim Gianni Coda, który w nowej strukturze
FIAT-a Auto objął odpowiedzialność za Jednostkę Biznesową Fiat-Lancia/LCF.
Przypominając nowe Palio Weekend i Albeę, które już są na rynku, zapowiedział
także w tym roku Stilo SW, czyli kombi oraz nowszą wersję Elysse. Natomiast
w przyszłym roku ukaże się auto o roboczym określeniu mini (takiej nazwy
nie można stosować, bo już na rynku istnieje). Będzie to następca Pandy
w wersji 5-drzwiowej. Ale w naszej fabryce zastąpi Uno, którego produkcja
zostanie zakończona w październiku. Unowocześnione zostanie też Punto.
W 2004 roku wyjdzie mini 3-drzwiowe, B-MPV, Multipla, zaś w 2005 r. powstanie
następca Punto i SUV.
W przyszłym roku można spodziewać się w Lancii nowego modelu Ypsylon
i nowej Thesis. Odnawiana będzie także gama LCV - Ducato Strada, Dobló,
SUV, minivan. G. Coda w imieniu Daniele Bandiery - szefa Business Unit
Alfa Romeo w FIAT Auto, przekazał nowości na najbliższe lata również tej
marki. Są to Alfa 147 GTA, nowe auto koncepcyjne, nowy Spider Crossover
i Nuova 147.
Do tej pory Fiat zainwestował w Polsce ponad 2 mld dolarów i wyprodukował
3 mln samochodów, z czego 1 mln 641 tys. zostało wyeksportowanych. Fiat
Auto Poland jest trzecim co do wielkości z polskich eksporterów. To w Polsce
wytwarza się nowe Palio Weekend i również u nas, na wyłączność, zostanie
zlokalizowana produkcja mini, przy czym 3-drzwiowe Seicento produkowane
będzie tu tak długo, jak znajdzie się na ten pojazd zapotrzebowanie klientów.
W Fiat-GM Powertrain w Bielsku-Białej co roku zejdzie z taśm rocznie ponad
500 tysięcy nowoczesnych silników diesla 1,3 JTD, też na rodzime potrzeby,
ale głównie przeznaczonych na eksport. Inwestycje pochłonęły 600 mln euro.
Wstępna seria "new small", czyli "nowego małego" powstanie już w styczniu
2003 r., proces produkcyjny zacznie się w czerwcu, a handlowe lansowanie
w październiku, co zapewne można łączyć z jesiennymi targami we Frankfurcie.
Proces przygotowań został wyprzedzony o 2 lata. Przewiduje się początkowo
wytwarzanie 160 tys. mini. Silnik 1,3 JTD (o mocach 75 i 80 KM) wejdzie
do mini, do liftingowanego Punto, Lancii, MPV.
Wyjaśniając stosunki z General Motors dr Boschetti powiedział m.in.,
że przeznaczono na inwestycje 25 proc. więcej nakładów, natomiast przez
stworzenie wspólnej platformy dla wielu podobnych modeli, zwiększenie tzw.
carry-over dla wspólnych komponentów, pewne inne wspólne struktury, pozwoliło
na znaczne oszczędności. Sama produkcja silników i skrzyń biegów wspólnie
z GM przyniosła 2 mld 400 mln lirów oszczędności w roku inwestycyjnym.
Pytany, czy Fiat Punto i Opel Corsa, Stilo i Astra oraz new small czyli
mini obu koncernów, to te same auta, wyjaśnił, że poszczególne bratnie
modele, będą miały wspólną płytę podłogową i wspólne jednostki napędowe,
ale to zupełnie inne auta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty