Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Ofensywa Mazdy

Data publikacji: Autor: (WIB)

Po Mazdzie 6, w salonach pojawiły się modele 323 i Premacy.

Po Mazdzie 6, od kilku miesięcy dostępnej w polskiej sieci sprzedaży tego japońskiego producenta, w salonach pojawiły się modele 323 i Premacy. Jako jedna z nielicznych firm z Japonii, Mazda nie ma fabryk w Europie i jej auta obłożone są 35-procentowym cłem. Siłą rzeczy więc są droższe od tej samej klasy Nissanów, Toyot czy Hond. Ta sytuacja zmieni się po naszym wejściu do Unii Europejskiej. Do tego czasu niestety, Mazdy będą drogie.

Pierwszy z nowych modeli - 323, jeszcze nie tak dawno był w ofercie na naszym rynku. Zniknął jednak w ubiegłym roku, by pojawić się kolejny raz. Chętni na ten samochód nie mają niestety wyboru, ani w kwestii wersji nadwozia, ani silnika. Nie ma też właściwie żadnego wyboru, jeśli chodzi o wyposażenie. Na szczęście jest ono niemal kompletne. W standardzie są więc cztery poduszki gazowe, system ABS, system kontroli trakcji, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich i tylnych drzwiach, manualna klimatyzacja, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, radioodtwarzacz z systemem RDS i sterowaniem przy kierownicy, wskaźnik temperatury zewnętrznej, centralne ryglowanie zamków i aluminiowe felgi. Do kompletu brakuje właściwie tylko lakieru metalizowanego, który jest dostępny za dopłatą 450 euro. Zaś samochód w wersji podstawowej kosztuje 16 500 euro, czyli około 66 tysięcy złotych. Niezbyt tanio, ale konkurenci z podobnym wyposażeniem są często drożsi. Atutem Mazdy jest także trzyletnia gwarancja.

Jedynym silnikiem na naszym rynku, oferowanym w Maździe 323, jest czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1,6 litra i mocy 98 KM. Napęd jest przekazywany oczywiście na koła przednie. Prędkość maksymalna tego auta wynosi 182 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 11,6 sek. Średnie zużycie paliwa wynosi wg producenta 7,5 litra benzyny na 100 km. Na innych rynkach oferowane są także jednostki 1,3 l 73 KM, 2,0 l 130 KM i turbodiesel 2,0 l 101 KM.

Nowe modele na polskim rynku
Drugą nowością w polskich salonach sprzedaży Mazdy obok modelu 323 - tym razem zupełną - jest model Premacy. Pięcioosobowy minivan powstał na bazie modelu 323. Jesteśmy mocno spóźnieni - w Europie Premacy zadebiutowała w marcu 1999 roku, podczas salonu w Genewie. Podobnie jak w przypadku Mazdy 323, także Premacy jest sprzedawana w naszym kraju tylko w jednej wersji silnikowej i wyposażeniowej. Nieco inaczej niż w przypadku kompakta 323, Premacy oferowana w Polsce jest najmocniejszą odmianą tego auta. Wybrano dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 131 KM, który zapewnia ważącemu około 1400 kg autu niezłe osiągi - sprint od 0 do 100 km/h trwa 10,7 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 188 km/h. Średnie zużycie paliwa ma nie przekraczać 8,7 l/100 km. Bagażnik jest atutem Premacy - mieści on z kompletem pasażerów 420 litrów, maksymalnie można go powiększyć do blisko 1900 litrów.

Wyposażenie równie bogate jak w modelu 323. W standardzie znalazły się cztery poduszki gazowe, system ABS, układ kontroli trakcji, system stabilizacji toru jazdy, aluminiowe felgi, halogeny, relingi dachowe, wspomaganie układu kierowniczego, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, system audio ze sterowaniem przy kierownicy, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie odsuwany dach, komputer pokładowy i wskaźnik temperatury zewnętrznej. Na liście opcji jest tylko lakier metalik. Mazda Premacy kosztuje 21 500 euro, czyli około 86 tysięcy złotych.

Na innych rynkach (może pojawią się także w Polsce) są w sprzedaży dwie inne odmiany silnikowe - turbodiesel o pojemności 2,0 l i mocy 101 KM i jednostka benzynowa o pojemności 1,8 l i identycznej mocy 101 KM.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości