Ofensywa Porsche w wyścigach

Tomasz Szmandra
Porsche rozpocznie sportowy sezon 2014 z najbardziej szerokim programem w historii. Niemiecka firma nie tylko weżmie udział w wyścigach najszybszych prototypów klasy LMP1, ale także wystawia dwa zespoły w kategorii GT.

Oprócz tego Porsche AG Team Manthey po raz kolejny wystartuje dwoma modelami 911 RSR w serii SportsCar World Endurance Championship (WEC), a także podczas 24-godzin Le Mans. Z kolei zespół CORE autosport weźmie udział w nowej serii Tudor United Sportscar Championship, a inauguracją sezonu będzie 24-godzinny wyścig w Daytona.

Zespół kierowców Porsche Motorsport nigdy nie był tak duży. W nadchodzącym sezonie będzie to 20 kierowców, w tym

Fot: Porsche
Fot: Porsche

juniorzy i kandydaci do stypendium wybrani spośród międzynarodowych wyścigów markowych. Porsche AG ogłosiło skład kierowców i nazwę pojazdu, z którym powróci do najwyższej kategorii serii Sport Car World Endurance Championship (WEC) w 2014 r. Najważniejszym momentem sezonu będzie wyścig  w Le Mans. Podczas Porsche Night of Champions, które odbyło się w tę sobotę w Weissach, potwierdzony został udział młodego Nowozelandczyka Brendona Hartley’a (24 lata) i od dawna związanego z Porsche kierowcy Marca Lieba (33) z Niemiec jako kierowców testowych samochodu klasy LMP1 Porsche 919 hybrid. W projekcie wezmą również udział również kierowcy Timo Bernhard (DE, 32), Romain Dumas (FR, 36), Neel Jani (CH, 30) i znany z Formuły 1 Australijczyk Mark Webber (37).

Jak mówi Wolfgang Hatz, członek zarządu ds. Badań i Rozwoju w Porsche AG, - Jesteśmy bardzo dumni z naszego silnego, międzynarodowego zespołu kierowców. Trzech z sześciu kierowców jest kierowcami Porsche, dwóch należało nawet do juniorów Porsche. To jest coś, z czego jesteśmy szczególnie dumni. Nazwa pojazdu 919 hybrid powiązana jest z wygrywającym niegdyś w Le Mans Porsche 917, a także nawiązuje do 918  Spyder i pokazuje, że firma wiąże swoją przyszłość z hybrydami. Dzięki naszym modelom Cayenne jako SUV, Grand Touring Panamera oraz supersportowy, trzylitrowy 918 Spyder, jesteśmy na dobrej drodze. Jednak aby  w dalszym ciągu być liderem w tej dziedzinie, musimy połączyć sportowe osiągi i stabilny rozwój. Czeka nas jeszcze wiele pracy. Maksymalna wydajność w zużyciu energii jest wymogiem jednej z dyrektyw nowych przepisów WEC dot. prototypów klasy 1 - i to jest również kierunek, w jakim podążają samochody ".

Fritz Enzinger, kierownik projektu w kategorii LMP1, wyjaśnia - Mieliśmy znaczną liczbę kandydatów ze wszystkich klas do obu hybryd 919. Szukaliśmy doświadczenia, czystej prędkości, umiejętności technicznych i chcieliśmy, aby ci kierowcy potrafili pracować w zespole, ponieważ w wyścigach wytrzymałościowych jest to cecha ważniejsza, niż w każdej innej dyscyplinie.

Fot: Porsche
Fot: Porsche

Timo Bernhard i Romain Dumas byli pierwszymi wybranymi kierowcami. Ta dwójka do zespołu wnosi doświadczenie siedmiokrotnych zwycięzców 24-godzinnych wyścigów - Nürburgring, Daytona, Spa i Le Mans jadąc z Audi. W lipcu 2013 roku, były kierowca testowy Formuły 1 Neel Jani dołączył do zespołu, jeżdżąc z Markiem Webberem od zakończenia sezonu 2013 Formuły 1. Brendon Hartley i Marc Lieb teraz dopełniają skład.

Hartley opuścił swoją ojczyznę wcześnie, aby w Europie skupić się na wyścigowej karierze. Po sukcesach w Formule Renault i Formule 3 przyszedł długo oczekiwany kontrakt w Formule 1 - jako kierowca testowy, ale z małą szansą na wzięcie udziału w wyścigu. Stąd, równolegle do jego zobowiązań w F1, Hartley zajął się wyścigami samochodowymi. - Jestem bardzo dumny, że Porsche mnie wybrało. Byłem pod głębokim wrażeniem po mojej pierwszej wycieczce do Le Mans. Ale rywalizować tam w klasie LMP1 dla tak słynnej firmy jak Porsche, to zupełnie inny wymiar – powiedział.

Marc Lieb miał 20 lat, kiedy jego kariera kierowcy wyścigowego w Porsche wystartowała: w 2000 r. został wybrany kierowcą Porsche Junior. Oprócz licznych zwycięstw w poszczególnych klasach, zdobył również pięć ogólnych zwycięstw w 24-godzinnych wyścigach: czterokrotnie na Nürburgring i raz w Spa. - Miałem na tyle szczęścia, żeby świętować zwycięstwa z Porsche na całym świecie - powiedział Lieb. - Nawet w klasie GT w Le Mans. Ludzie zawsze pytali, kiedy wrócimy do klasy LMP1. Ponieważ projekt otrzymał zielone światło, chciałem tylko jednego: zostać w niego zaangażowanym. Le Mans i Porsche, nie jestem nawet w stanie powiedzieć, jak bardzo jestem podekscytowany.

Mark Webber ujawnia - Wiele rzeczy z tym związanych są dla mnie znajomych, wiele jest jednak obcych, ale wszystko jest wyjątkowe. Chłonę każdą najmniejszą informację i nie mogę się już doczekać kolejnych testów. Kilka dni temu w Portimão w Portugalii ten dziewięciokrotny zdwycięzca wyścigów Grand Prix,  po raz pierwszy usiadł za kierownicą modelu 919 hybrid.

Na korzyść Tima Bernharda przemawia doświadczenie. - Jestem z Porsche od 15 lat i czuję ogromną odpowiedzialność, która wiąże się z powrotem do LMP1. W trakcie tworzenia samochodu, wszystkie twoje umiejętności jako kierowcy są niezbędne. Nie liczy się to, aby jeździć z jak najwyższą prędkością. Najważniejsze jest aby czuć, jak zachowuje się samochód i dzielić się nawet najmniejszymi szczegółami z inżynierami.

Fot: Porsche
Fot: Porsche

Romain Dumas, który obchodził swoje 36. urodziny podczas Night of Champions, podkreślił: - Jesteśmy dobrym zespołem do rozwoju 919 hybrid. Przed nami dużo pracy. Zwycięstwo w klasie odniesione w tym roku z Marckiem Liebem i Richardem Lietzem w Porsche 911 RSR było naprawdę wspaniałe, teraz jednak wkraczamy na nowe terytorium, pełne skomplikowanych innowacji technicznych, stawiając nasz nowy zespół przed wielkim wyzwaniem.

Neel Jani podsumowuje – Moim celem zawsze było, aby pewnego dnia zawalczyć o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej w WEC i Le Mans. Aby tego dokonać, trzeba być częścią najlepszego zespołu – do takiego obecnie należę. Walczyć dla Porsche to wielki zaszczyt, który wiąże się z wielką odpowiedzialnością. Chcemy napisać nowy rozdział w bogatej historii sportów motorowych Porsche nawet, jeśli będzie to wymagało czasu.

W nadchodzącym sezonie Francuz Frédéric Makowiecki (33) dołączy do zespołu Porsche Motorsport GT i poprowadzi 911 RSR. Makowiecki od lat jest kierowcą zasiadającym za kierownicą samochodów wyścigowych Porsche. Posiada ponad dziewięć lat doświadczenia w kokpicie 911. Jednym z jego największych osiągnięć było zdobycie Porsche Carrera Cup France w 2010 roku.

- Frédéric Makowiecki jest jednym z najszybszych i najbardziej doświadczonych kierowców GT. Posiada on nieocenione zasoby wiedzy dotyczące praktycznie każdego toru wyścigowego świata a do tego wie doskonale jak jeździć szybko Porsche 911. Oczekują z niecierpliwością naszej współpracy – powiedział Hartmut Kristen, szef Porsche Motorsport.

Fot: Porsche
Fot: Porsche

Porsche nabyło 51% udziałów w Manthey Racing GmbH i jako takie kontynuuje i poszerza swoją długą i owocną współpracę na torze Nurburgring. - Jestem pewien, że pomoże to nam przygotować się jeszcze lepiej do wyzwań, przed którymi stoimy w obliczu WEC i nie mogę się doczekać pracy z Olafem Manthey’em, Nicolasem Raederem i Martinem Raederem - mówi Wolfgang Hatz.

Po udanym sezonie w międzynarodowych wyścigach GT, Austriak Martin Ragginger (25) może świętować zwycięstwo w Porsche Cup jako najlepszy prywatny kierowca Porsche na świecie. Z okazji Night of Champions Ragginger otrzymał puchar od Dr Wolfganga Porsche, przewodniczącego rady nadzorczej w Porsche AG.

Po zdobyciu 5940 punktów w ostatnim sezonie, Ragginger wraca do domu nowym Porsche 911 Carrera S o wartości ponad 120 tysięcy euro. Drugi w tabeli Klark Quinn (AUS) otrzymał 30 000 euro, a Robert Renauer 25 000 euro za trzecie miejsce. Całkowita wartość nagród pieniężnych znajdujących się w puli Porsche Cup wynosi 253 tysięcy euro. Trofeum będące pomysłem Ferry’ego Porsche, jest przyznawane co roku, od 1970 r. i trafia w ręce najlepszego prywatnego kierowcy wyścigowego Porsche. Kierowcy zdobywają punkty w klasyfikacji Porsche Cup w 18 międzynarodowych seriach wyścigów, a także w wybranych wyścigach długodystansowych.

Porsche Mobil 1 Supercup nadal będzie się odbywało w tych samych terminach, co wyścigi F1. To udane partnerstwo, które rozpoczęło się w 1993 r., zostało przedłużone na kolejne trzy lata, aż do sezonu 2016 włącznie. Przez ponad dwie dekady, flagowa seria wyścigów jednomarkowych Porsche została uznana za jedną z najlepszych możliwości do rozpoczęcia międzynarodowej kariery w samochodach klasy GT.

11 maja 2014 w Barcelonie rozpocznie się już 22. sezon Porsche Mobil 1 Supercup. W kalendarzu znajduje się 9 weekendów, łącznie 10 wyścigów. Jedna z ciekawszych imprez będzie miała miejsce 12 października 2014 r. Supercup zadebiutuje na nowym torze Formuły 1 w Soczi, rosyjskim mieście-gospodarzu Zimowych Igrzysk Olimpijskich.

Kalendarz Porsche Supercup 2014:
11.05. Barcelona/Hiszpania
25.05. Monte Carlo/Monako
22.06. Spielberg/Austria
06.07. Silverstone/Wielka Brytania
20.07. Hockenheim/Niemcy
27.07. Budapeszt/Węgry
24.08. Spa-Francorchamps/Belgia
07.09. Monza/Włochy
12.10. Soczi/Rosja (2 wyścigi)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty