Doświadczeni offroadowcy rzadko dokonują zakupu pojazdu w salonie, a jeśli już to zrobią, to niezwłocznie poddają go licznym przeróbkom i udoskonaleniom. Salonowe akcesoria przygotowane są dla użytkowników, którzy oczekują od auta przede wszystkim odpowiedniego wyglądu.
Firmy przygotowały pełną gamę akcesoriów mających uwypuklić właściwości terenowe auta. Możemy więc wybrać wzmocnienia progowe z nakładkami, orurowanie przednie, boczne oraz tylne, a także osłonę pod silnik. Samo orurowanie tylnych narożników to koszt przekraczający 2 tys. zł. Podobną kwotę zapłacimy za osłonę pod silnikiem.
Każdy liczący się samochód terenowy powinien mieć mocowane w tylnej części koło zapasowe. Do niego potrzebna jest odpowiednia osłona. Jej koszt, w zależności od marki, może przekroczyć 5 tys. zł. Doposażając samochód, nie powinniśmy zapomnieć o haku umożliwiającym ciągnięcie przyczepy. Do tego dochodzą bagażnik dachowy i felgi. Firmy często oferują wyposażenie dodatkowe w pakietach, co pozwala na spore oszczędności.
Od akcesoriów ważniejsze jest jednak wyposażenie techniczne. Podczas gdy samochody terenowe, tj. Land Criuser, Pajero czy Cherokee, standardowo wyposażone są w takie elementy jak reduktor czy blokada mechanizmu różnicowego, to SUV-y w większości są ich pozbawione. Dokonując zakupu, warto się rozeznać, czy interesujący nas pojazd ma stały napęd na cztery koła, czy jest on dołączany elektronicznie.
Najczęstszym rozwiązaniem stosowanym w SUV-ach jest opcja wyboru przez kierowcę sposobu napędu pomiędzy klasycznym na przednią oś, stałym na cztery koła i automatem, gdzie decyzję o przeniesieniu napędu na dane koło podejmuje komputer, stale monitorujący przyczepność. To optymalne rozwiązanie, a przy tym oszczędniejsze.
Właściciele terenówek, którzy poczuli smak offroadowej zabawy, mogą się doposażyć w akcesoria niedostępne w salonowych sklepach. Najpopularniejszymi "zawodowymi" elementami wyposażenia są oczywiście opony terenowe z odpowiednio ukształtowanym bieżnikiem. Jazda na nich po asfalcie jest uciążliwa głównie z uwagi na hałas, jaki generują, za to w terenie mogą się okazać niezbędne. Do tego dochodzą dodatkowe akumulatory, gwarantujące energię dla m.in. wyciągarki czy oświetlenia, felgi, kompresory i bagażniki dachowe. Przydatny może być też specjalny podnośnik, np. pneumatyczny pompowany z rury wydechowej, o udźwigu kilku ton, umożliwiający wydobycie auta z grząskiego terenu. Współczesny offroadowiec nie powinien zapomnieć o nawigacji satelitarnej z aktualnymi mapami, bo może ona uratować go w najcięższych sytuacjach.
Blokada w ostateczności
Blokada mechanizmu różnicowego to mechanizm stosowany głównie w pojazdach terenowych, ciężarowych, ciągnikach rolniczych oraz SUV-ach. Jego zadaniem jest wyrównanie prędkości kół, co powoduje, że po ich zablokowaniu pojazd zachowuje się tak, jakby miał sztywną oś. Stosowany jest np. przy niepotrzebnym ślizganiu się kół na grząskim i podmokłym terenie. Trzeba pamiętać, że blokady są ostatnią deską ratunku i dłuższa jazda z zablokowanymi dyferencjałami, w szczególności po twardym podłożu, może prowadzić do ich uszkodzenia.
Terenówka SUV-owi nierówna
"Pełnoprawny" samochód terenowy powinien być oparty na konstrukcji ramowej - sztywniejszej, twardszej i bardziej wytrzymałej w trudnych warunkach drogowych.
Niezbędne są również blokada mechanizmu różnicowego i reduktor, ułatwiające jazdę w ciężkim terenie. SUV-y są przeważnie tych elementów pozbawione. Samonośne zawieszenie jest lżejsze, ale za to mniej odporne na ewentualne uderzenia.
Terenówkę od SUV-a odróżnia też wielkość prześwitu kół, choć tę różnicę niektóre marki nadrabiają pneumatycznym zawieszeniem, pozwalającym użytkownikowi dostosować wielkość prześwitu do wymagań drogowych.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?