Ogniwa paliwowe Toyoty zasilają budynki

(ip)
Fot. Toyota
Fot. Toyota
Dążąc do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla związanej z działaniem firmy, Toyota uzupełniła system zasilania zakładu Honsha w prefekturze Aichi o pionierskie rozwiązanie wykorzystujące stacjonarne wodorowe ogniwa paliwowe.

Zestaw wodorowych ogniw paliwowych o mocy 3,5 kW został uruchomiony 12 sierpnia. To pierwsze komercyjne wykorzystanie tego rozwiązania, które powstało z myślą o zasilaniu małych biur.

Przedsięwzięcie jest elementem projektu budynku bezemisyjnego, realizowanego w ramach ogłoszonego przez Toyotę w ubiegłym roku programu Plant Zero CO2 Emissions Challenge. Stopniowemu zmniejszaniu emisji dwutlenku węgla związanej z działaniem zakładu służy szereg środków, począwszy od zachęcania pracowników do oszczędzania energii przez wyłączanie zbędnych w danym momencie urządzeń, takich jak oświetlenie czy klimatyzacja i korzystanie z naturalnego światła i przewietrzania (co może zmniejszyć zużycie energii i emisję CO2 nawet o połowę), po inteligentne zarządzanie energią i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.

Oprócz ogniw paliwowych, w systemie zasilania obiektu zastosowano panele fotowoltaiczne oraz zestaw akumulatorów do przechowywania nadmiaru energii. W zestawie tym wykorzystano pochodzące z recyklingu akumulatory trakcyjne z hybrydowych samochodów Toyota Prius. Całością zarządza system komputerowy, w zależności od sytuacji wybierający najbardziej efektywne ekologicznie źródło zasilania, a ciepło wytwarzane przy pracy ogniw paliwowych jest wykorzystywane do ogrzewania budynku.

Dane zebrane podczas eksploatacji systemu zasilania zostaną wykorzystane przez Toyotę w pracach nad dalszym rozwojem ekologicznych źródeł energii, w tym wodorowych ogniw paliwowych, oraz rozwiązań, które pozwolą zrealizować cel, jakim jest wyeliminowanie emisji dwutlenku węgla.

Samochód na ogniwa paliwowe

W grudniu 2014 roku Toyota wprowadziła na rynek swój pierwszy seryjny model napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi – model Mirai. Jest to średniej wielkości sedan napędzany

silnikiem elektrycznym, zasilanym energią produkowaną przez zestaw ogniw paliwowych znajdujących się na pokładzie auta. Samochód odzyskuje ponadto energię z hamowania, tak jak samochody hybrydowe Toyoty. Mirai dysponuje obecnie najnowocześniejszym i najbardziej wydajnym napędem wodorowym na rynku. Silnik elektryczny ma moc 154 KM i maksymalny moment obrotowy 335 Nm. Auto przyspiesza do 100 km/h w 9,6 s i rozpędza się maksymalnie do 178 km/h.

Mirai tankuje się jak każdy konwencjonalny samochód – wystarczą 3 minuty, żeby pełny zbiornik wodoru zapewnił zasięg od 550 do 750 km. Wodór jest zmagazynowany pod ciśnieniem 700 barów w dwóch trójwarstwowych zbiornikach z kompozytów z włókna węglowego i szklanego o łącznej pojemności 122,4 l. Do pokonania dystansu 100 km wystarcza 0,8 kg wodoru.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty