Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Ogrzewanie w samochodzie - najczęstsze awarie, koszty napraw

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Ogrzewanie w samochodzie - najczęstsze awarie, koszty napraw Orzewanie samochodowe nie jest układem skomplikowanym, ale jego naprawy bywają czasochłonne. O system warto zadbać, bo w zimie bez sprawnego nawiewu czy ogrzewania szyb jazda nie jest ani przyjemna, ani bezpieczna.

Pośrednio za ogrzanie wnętrza samochodu odpowiada układ chłodzenia. Ten, w zależności od modelu auta może pracować wykorzystując powietrze albo ciecz. Układ chłodzenia powietrzem to rozwiązanie stosowane obecnie znacznie rzadziej. Kiedyś wykorzystywano je np. w Fiatach 126p, Zaporożcach, Trabantach, czy popularnych Volkswagenach Garbusach, oraz starszych modelach Skody i Porsche 911.

Obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem są układy napełniane cieczą, krążącą w dwóch zamkniętych obiegach. W pierwszej fazie płyn chłodzący przepływa tylko przez specjalne kanały w bloku i głowicy, dokąd doprowadzają go przewody. Kiedy silnik osiągnie wyższa temperaturę, termostat otwiera drogę do tzw. dużego obiegu. Wówczas płyn podróżuje jeszcze przez chłodnicę. Taki, dodatkowy sposób obniżenia jego temperatury zapobiega przegrzaniu silnika. Bardzo często chłodzenie jest wspomagane jeszcze dodatkowym wentylatorem.

Ogrzewanie samochodu - pierwszy problem: nagrzewnica samochodowa

Wbrew nazwie układ chłodzenia ma wiele wspólnego z ogrzewaniem wnętrza samochodu. To właśnie rozgrzana do temperatury w granicach 80-90 stopni Celsjusza ciecz chłodząca pozwala wyprodukować ciepłe powietrze. Odpowiada za to nagrzewnica. To zbudowane z wielu cienkich rureczek urządzenie przypominające wyglądem małą chłodnicę. Rozgrzana ciecz przepływa przez jej kanaliki, nagrzewając powietrze, które następnie trafia do kabiny przez nawiewy.

Turbo w samochodzie - więcej mocy, ale i kłopotów - poradnik

Szczególnie w starszych autach kłopoty z ogrzewaniem zaczynają się właśnie od awarii tego urządzenia. Bardzo często nagrzewnica przecieka. Zdarzają się także kłopoty z drożnością przewodów, które prowadzą do niej ciecz. Diagnoza jest czasami trudna, bo w wielu modelach nagrzewnica jest ukryta bardzo głęboko.

Nagrzewnica w samochodzie - diagnoza awarii bywa niełatwa

- Wówczas sprawdzamy temperaturę rurek doprowadzających i odprowadzających płyn z nagrzewnicy. Jeśli ta pierwsza jest ciepła, a druga znacznie chłodniejsza, zazwyczaj oznacza to właśnie uszkodzoną nagrzewnicę. Jeśli zimne są obie, przyczyna kłopotu jest gdzieś wcześniej, np. w niedrożnym przewodzie. Niestety zazwyczaj wymiana tej części jest bardzo czasochłonna, bo nierzadko wymaga demontażu praktycznie całego kokpitu – wyjaśnia Łukasz Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa. 

Zimowy serwis układu chłodzącego - kiedy wymienić płyn?

Na szczęście nowe przewody nie są zazwyczaj drogie – do większości popularnych modeli to wydatek 100-150 złotych. Więcej zapłacimy za samą nagrzewnicę. Np. dla wysokoprężnej Skody Octavii I generacji oryginalna to ok. 550 zł. Zamiennik będzie kosztował ok. 100-150 zł zł.

Ogrzewanie w samochodzie - termostat: drugi podejrzany

Przyczyną kłopotów z ogrzewaniem samochodu może być także niesprawny termostat. Pierwsze objawy to brak grzania podczas jazdy. Jeśli zawór pozostaje otwarty, ciecz bez przerwy krąży tylko po dużym obiegu i jest ciągle chłodzona przez chłodnicę. Wtedy silnik nie jest w stanie dostatecznie jej nagrzać. Taka awaria może mieć i inne negatywne skutki. Niedogrzany silnik oznacza bowiem także wyższe spalanie paliwa. Ze względu na gęsty, zimny olej jest także gorzej smarowany.

- W zależności od typu silnika, termostat powinien otwierać się dopiero przy temperaturze 75-85 stopni Celsjusza, zapobiegając przegrzaniu jednostki napędowej. Poniżej tej temperatury powinien być zamknięty, aby silnik nie tracił ciepła. Wyższa temperatura otwarcia występuje zazwyczaj w mocniejszych silnikach, które większego ciepłą wymagają do obciążenia pełną mocą – tłumaczy Mirosław Kwaśniak, nauczyciel Zespołu Szkół Samochodowych w Rzeszowie.

Rozrusznik i alternator - typowe usterki i koszty napraw

Na szczęście wymiana termostatu zazwyczaj nie jest kosztowna. Np. do silników 2,0 TFSI z grupy Volkswagena kosztuje ok. 100 zł. W przypadku Hondy Civic VI generacji jest jeszcze taniej – ok. 40-60 zł. Ponieważ wymiana wiąże się zazwyczaj z częściowym ubytkiem płynu chłodzącego, należy doliczyć jeszcze koszt jego uzupełnienia.

Trzecia możliwość po nagrzewnicy i termostacie - sterowanie

Zdarza się, że za kłopoty z ogrzewaniem w samochodzie odpowiadają także przyciski i dźwigienki sterujące układem bezpośrednio z kabiny. Bardzo często zawór w nagrzewnicy otwiera się właśnie za pomocą jednego z nich. Często klapkami regulującymi moc nawiewu i jego temperaturę sterują także zawodne układy elektroniczne. Awarię często udaje się zdiagnozować słuchając, jak zachowuje się nawiew po wciśnięciu danego przycisku, lub przesunięciu dźwigienki. Jeśli nawiew dmucha z taką samą siłą i nie słychać, aby w środku przesuwały się klapki, można przypuszczać, że to właśnie one są przyczyną problemów.

Kłopoty z ogrzewaniem szyb - często naprawa ogrzewania tylnej szyby

Niestety z biegiem czasu na uszkodzenia coraz bardziej podatny jest także układ ogrzewania szyb. Kłopoty najczęściej dotyczą szyby tylnej, pokrytej grzewczymi paskami na wewnętrznej powierzchni. Najczęściej przyczyną problemów jest przerwanie ciągłości włókien grzewczych, np. podczas wycierania szyby szmatką lub gąbką.

Wiele awarii wynika także ze starzenia się elementów, które po prostu z biegiem czasu zużywają się i często korodują. Jeśli na szybie nie grzeje kilka pasków, najlepiej wymienić ją na nową. Naprawa ogrzewania tylnej szyby poszczególnych włókien u fachowca jest kosztowna i nie daje gwarancji, że w niedługim czasie nie przestaną grzać kolejne, w innym miejscu. A uzupełnianie ubytków pasków na własną rękę, przy pomocy klejów i lakierów przewodzących nie zawsze zdaje egzamin. Nową, tylną szybę do większości popularnych modeli kupimy już za ok. 400-500 zł.

Odmrażacz czy skrobaczka? Sposoby na usunięcie szronu z szyb samochodowych

Pamiętajmy, że jazda z uszkodzonym ogrzewaniem może doprowadzić do pęknięcia szyby. To szczególnie prawdopodobne w przypadku wystąpienia tzw. grzania punktowego. Można je rozpoznać po szybciej nagrzewających się punktach na zamarzniętej szybie. To prowadzi do naprężeń wywołanych różnicą temperatur. Dlatego naprawa ogrzewania tylnej szyby lub jej wymiana jest konieczna.

Ogrzewanie w samochodzie - najczęstsze awarie, koszty napraw
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Ogrzewanie w samochodzie - najczęstsze awarie, koszty napraw

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Przemek (gość)

    Witam ja mam problem z ogrzewaniem taki ze jak jest temper na zewnątrz minusowa wtedy nie mam ogrzewania dopiero jak obroty sa w granicach 3000 wtedy ogrzewanie jest Ogrzewnaie jest zawsze gdy temp jest powyżej zera ,zero wymieniałem termostat sprawdzałem przepływ przez ogrzewnice odpowietrzany był już chba na 4 warsztatach z tydzień temu wymieniłem rozrząd oczywiście z pompom wody wprowadzony był tez ostatnio sirodek jakiś do sprawdzania sysyetemu na szczelność czy cos... wyszlo jakies delikatne przebarwienie za może gdzies uszczelka pod glowica jest nieszczelna i może powietrze się dostaje i zapowietrza układ ale znowu jak by był zapowietrzony to by niebylo ogrzewania przy temper dodatniej prawda Jak pan może to proszę o jakas rade bo walcze już tym trzecia zime i nikt nie wie co to jest jest to audi a4 s line 2006 1.6 benz Czy to może byc wina nagrzewnicy nie mam pojęcia pozdr

  • Peptyd (gość)

    Tez miałem problem w audi a4. Skończyło się wymiana nagrzewnicy niestety i problem się skończył. Wspomniałeś kolego coś o możliwości awarii uszczelki pod głowica i olej może dostawać się do układu .sprawdz czy płyn chłodniczy jakoś szybko nie ulega odbarwieniu lub w nim nie pływa Brązowy majonez bo może ten majonez upośledza przepływ w nagrzewnicy no i jednocześnie termostat choć nowy jak piszesz. Termostaty są dość wredne i nowy może paść szybko jak masz syf w płynie. Są tez metody przepłukania nagrzewnicy ale mechanicy nie chcą się z tym bawić bo to trochę roboty a i tak nie wiadomo czy nie skończy się wymiana wiec chcą wymieniać od razu.

  • Peptyd (gość)

    Poza tym jeszcze jak przyczyna jest uszczelka pod głowica to najpierw usuń to co jest przyczyna bo może się okazać ze po wymianie nagrzewnicy za jakiś czas masz pasztet na nowo. Oby ten scenariusz się nie sprawdził bo mocno cię to szarpnie po kieszeni

  • Bodzio (gość)

    Przeczytałem już mnóstwo postów i artykułów na temat braku ogrzewania, ale nie znalazłem nic co by mi pomogło w ustaleniu przyczyny tego stanu. Wszyscy mówią tak: uszkodzony termostat, zawór, zapowietrzony układ chłodzenia itp. U mnie w Hondzie CIVIC VI ogrzewanie przestało działać, a sprawdziłem wszystko co opisujecie. Sprawny termostat (silnik nagrzewa się szybko, trzyma temperaturę), wszystkie dżwigienki działają prawidłowo (otwierają się odpowiednie kanały). Temperatura na wejściu do nagrzewnicy wysoka i na wyjściu też. Różnica ok. 2 st C. Zawór działa, po zamknięciu - temperatura maleje, ale wewnątrz po ponownym otwarciu zaworu leci powietrze o temp. ok. 30 st. C maksymalnie i w samochodzie jest zimno. Płyn oczywiście w porządku, nowy, stan prawidłowy. Może ktoś ma pomysł. Czekam Bodzio

  • a (gość)

    tez mam problem z ogrzewaniem silnik nie moze sie nagrzac na postoju moze stac przez godzine lub dwie i nic tylko jakies 30 stopni ale jak jade na piatym biegu to szybko uzyskuje 90 stopni wtedy jest cieplo w srodku ale gdy stane i chodzi na wolnych obrotach to znowu spada temperatura do 30 stopni a termostat trzyma tak jak powinien bo wenze sprawdzalem na goracym i na zimnym silniku

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości