Oklejanie samochodów - folie, naklejki, ceny. Poradnik

Piotr Walczak
pw
pw
Oklejając samochód możemy nie tylko dodać ciekawe wzory i motywy na wybrane elementy karoserii. Możemy także całkowicie zmienić jego kolor.
pw
pw

Cel oklejenia auta jest w zasadzie jeden - poprawa wyglądu samochodu. Pracownicy firm oferujących tego typu usługi przyznają, że zdarza się również, że klienci chcą po prostu zakryć niedoskonałości lakieru folią. Traktują to więc jako substytut lakierowania. Nie można jednak przesadzać i traktować oklejenia jako zamiennika wizyty u lakiernika.

REKLAMA
Części regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

Korozja i odpryski niestety będą widoczne pod folią, gdyż nie jest ona na tyle gruba, żeby je zamaskować. Natomiast rysy, zmatowienia czy drobne odpryski z powodzeniem ukryjemy pod folią.

Jak się okleja samochód?

Robert Grabowski, właściciel firmy MCM Team w Białymstoku: - Okleja się zarówno pojedyncze elementy, jak i całe nadwozie samochodu. Jeśli chodzi o elementy, to najpopularniejsze są dach, maska oraz klapa bagażnika. Przy oklejaniu częściowym stosuje się z reguły folie typu carbon lub czarny mat.

Kierowcy chcący okleić całe samochodu, decydują się natomiast z reguły na biały lub czarny mat. Carbon, czyli folia imitująca włókno węglowe, którego używa się do konstrukcji supersportowych aut, także jest tutaj w modzie. Oklejenie całego samochodu jest bardzo pracochłonne. Dużo czasu zajmuje poradzenie sobie z takimi elementami, jak np. wewnętrzne części drzwi.   

Do oklejania samochodów służą folie samoprzylepne, termoplastyczne. Sama operacja z pozoru jest prosta, gdyż z folii odrywa się papier i aplikuje ją z klejem na lakier. Wtedy jednak zaczynają się schody, gdyż nadwozie samochodu nie jest niestety płaską powierzchnią.

Aby folia dokładnie przylegała do karoserii, trzeba ją podgrzać. Wtedy formuje się materiał, który dopasowuje się do kształtów nadwozia.

Jest kilka zasad które są nieodzowne przy takich zabiegach. Należy między innymi dokładnie oczyścić i odtłuścić oklejane elementy. Trzeba także zdemontować niektóre części listew. Jednak o ile płaski element nie jest trudny do oklejenia, to każda obłość czy załamanie powierzchni karoserii jest sporym wyzwaniem. Często klejąc samemu można zmarnować dużo drogiego materiału.

Oklejając należy odpowiednio nie tylko przygotować daną powierzchnię, ale również dokładnie zaplanować całą operacje. Jeśli bowiem zaczniemy nie z tej strony co powinniśmy, możemy, jak wspomnieliśmy, zwyczajnie zmarnować folię przeznaczoną na ten element.

Istotne jest, że okleić możemy też plastikowy zderzak. Jeśli nie jest on lakierowany, w niektórych przypadkach potrzebne będzie trochę pracy przed przyklejeniem folii, aby uzyskać jak najbardziej gładką powierzchnię.

Do wyboru, do koloru

Marek, kolorów i faktur folii jest wiele i trudno byłoby wyliczyć wszystkie. Do najpopularniejszych zaliczają się wspomniane carbon w wielu odcieniach, czarne lub białe matowe oraz z połyskiem, jak również podstawowe kolory: czerwony, zielony, niebieski itd.

Trwałość foli, którą oklejono samochód, wbrew pozorm nie jest niska. Jeżeli proces oklejania był wykonany w profesjonalnym zakładzie, zgodnie ze wszystkimi zasadami, wtedy trwałość takiej powłoki to 10 lat. Trzeba przy tym podkreślić, że w przypadku folii np. czarny mat auto wymaga dużej dbałości o karoserię, gdyż bardzo wyraźnie widać wszelkie zabrudzenia.

- Na pewno nie wolno korzystać z automatycznych myjni samochodowych, gdzie stosowane są szczotki - podkreśla Piotr Borysiewicz z Białegostoku, który posiada oklejone w całości Audi (na zdjęciu). - Zalecane są tylko myjnie bezdotykowe. Co ważne, nie ma mowy o woskowaniu. 

Możliwości przy oklejaniu, aby poprawićwygląd samochodu, jest wiele. Przeszkody to już tylko kwestia wyobraźni, fantazji czy dobrego smaku, gdyż łatwo też jest zepsuć wygląd pojazdu źle dobraną stylizacją.

O ile kilka lat temu modne jeszcze były rozmaite wzory, to obecnie stawia się raczej na minimalizm.

Bez pomocy warsztatu

Warto dodać, że jeśli chcemy okleić jakiś mały i w miarę nieskomplikowany element, wtedy sami możemy sobie poradzić. Wystarczy, że kupimy kawałki folii czy naklejki w internecie. Natomiast oklejenie już choćby maski wymaga dużo doświadczenia i minimum dwóch osób.

Maska z reguły jest największym elementem i nie jest idealnie płaska - ma załamania i przetłoczenia. Jedna z osób przytrzymuje folię, a druga nagrzewa i aplikuje ją na karoserię. Poza tym wykonanie przez wyspecjalizowany zakład da nam gwarancję na usługę i świetny wygląd samochodu przez lata.

Ceny

Za oklejenie jednego elementu zapłacimy od 300 zł w górę. Aby pokazać, jak droga jest to operacja, podajemy przykład: do oklejenia elementu o rozmiarze 100x120 cm koszt samej folii wynosi 200 zł.

Oklejenie całego auta kosztuje w granicach 4000-5000 zł za samochód klasy średniej lub wyższej. Oklejenie widocznego na zdjęciu Audi kosztowało około 4000 zł i trwało dwa dni.

Tekst i zdjęcie: Piotr Walczak

REKLAMA
Akcesoria regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty