Okulary przeciwsłoneczne - ochrona oczu kierowcy

BMK
Wielu kierowców korzysta z okularów przeciwsłonecznych. Jak się okazuje, ich właściwy dobór ma istotny wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas podróży.
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

Kupując okulary przeciwsłoneczne do prowadzenia samochodu, zwróćmy uwagę na kilka spraw. Po pierwsze, okulary powinny mieć filtry UV chroniące oczy przed niekorzystnym wpływem promieniowania oraz powłokę polaryzacyjną niwelującą refleksy świetlne odbijające się od gładkich powierzchni, np.mokrej szosy. Aby okulary były jeszcze bardziej "wydajne",możemy wybrać te z dodatkową warstwą np. utwardzającą, która zwiększa odporność na zarysowania,czy antyrefleksyjną - poprawiającą ostrość i kontrast widzenia oraz niwelującą zaparowania.

**CZYTAJ TAKŻE

Co warto wiedzieć o przyciemnianiu szyb?Mandat za okulary?

**

Ważny jest też kolor soczewek okularów. Te o zabarwieniu czerwonym poprawiają kontrast i ostrość widzenia, ale nie nadają się dla kierowców, ponieważ mogą zniekształcać kolory używane w sygnalizacji świetlnej. Fioletowe i niebieskie zwiększają przejrzystość, ale nie pozwalają odróżnić kolorów w oddali. Zielonych również nie polecam do auta, bo uniemożliwiają prawidłowe odczytywanie kolorów, nadają się raczej na wycieczki i spacery. W pochmurne dni i nocą możemy sięgnąć po okulary z żółtymi soczewkami - wzmagają koncentrację, dostrzegamy więcej szczegółów na drodze; rozjaśniają to, co widzimy. Okulary nie powinny być zbyt ciemne, bo zmieniają widziany obraz, a jakiekolwiek zaburzenie w odbieraniu kolorów może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.

Najlepsze dla kierowców do jazdy w dzień są okulary z soczewkami brązowymi i w odcieniach szarości, które mają zróżnicowane natężenie barwy na powierzchni, tzw. cieniowane. Oprawki okularów powinny być wygodne, lekkie, nie mogą uciskać w skronie. Zwróćmy uwagę na to, czy mają osłonki boczne chroniące oczy przed światłem padającym z boku. Trudniej jeździ się w nocy.Wtedy gorzej widzi się kątem oka, mniej precyzyjnie ocenia odległość i słabiej rozróżnia kolory. Dodatkowo oślepiają nas światła nadjeżdżających samochodów. Unikajmy tego, patrząc na prawą krawędź drogi, używając jej jako punktu odniesienia.

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

W nocy powinniśmy korzystać z okularów ochronnych o szkłach bezbarwnych z powłoką antyrefleksyjną lub blue blockerem, które eliminują zmęczenie oczu i poprawiają kontrast widzenia w trudnych warunkach, jak np.deszcz. Choć okulary z soczewką "drivewear", które pojawiły się na rynku, mogą się wydawać idealne do auta (soczewka łączy takie właściwości jak blueblocker, fotochrom, czyli zaciemnianie się soczewki i przeciwsłoneczne z polaryzacją), to w nocy są nieprzydatne. Zaopatrzmy się w dwie pary okularów: na noc i dzień.

Konsultacji udzieliła Dorota Paluch, ekspert z firmy Profi Auto.

Źródło: Gazeta Wrocławska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty