Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Oldsmobile Toronado

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Oldsmobile Toronado był pierwszym powojennym samochodem amerykańskim z przednim napędem. Produkcję r Wraz z ostatnim Oldsmobilem odchodzi w przeszłość marka, która jako jedna z pierwszych stosowała przedni napęd w amerykańskim samochodzie.
Kilkanaście tygodni temu z linii montażowej zjechał ostatni Oldsmobile. Wraz z nim odchodzi w przeszłość marka, która jako jedna z pierwszych odważyła się stosować przedni napęd w amerykańskim samochodzie. 

 Oldsmobile Toronado by³ pierwszym powojennym samochodem amerykañskim z przednim napêdem. Produkcjê r

Oldsmobile Toronado był gwiazdą okładek wielu pism. Nie tylko motoryzacyjnych. Pojawił się w 1966 roku. Konkurował z Fordem Thunderbird i innymi samochodami należącymi do klasy zwanej „personal luxury”. Dynamiczna karoseria z chowanymi reflektorami kryła szokującą niespodziankę. Toronado był pierwszym po wojnie, seryjnym, amerykańskim samochodem z przednim napędem!

 

W latach 30. to rozwiązanie stosowała firma Cord. Dzięki napędowi przednich kół sylwetki Cordów mogły być niskie i wysmukłe. Niestety, gwiazdy filmu, które kupowały wozy tej marki miewały kłopot, żeby wjechać nimi na holywoodzkie wzgórza. Jedynym rozwiązaniem była ... jazda na wstecznym. Problem znikł, kiedy pojawił się Cord 810 z opływowym nadwoziem Gordona Buehringa i reflektorami chowanymi w błotnikach. Niestety, lata Wielkiego Kryzysu nie sprzyjały ekstrawaganckim samochodom. Wkrótce po Cordzie zostało tylko wspomnienie. Niemniej przedni napęd stał się dla Amerykanów synonimem nowoczesności i technicznego wyrafinowania. Na zdjêciach samochód z 1968 r., który w stosunku do modelu z 1966 r. ma zmieniony przód i ty³.

 

Nic dziwnego, że Toronado otrzymał tytuł „Samochodu Roku” magazynu „Motor Trend”. Zdaniem dziennikarzy Oldsmobile świetnie się prowadził, był wręcz o niebo lepszy od przeciętnego krążownika szos. W gruncie rzeczy, pomijając przedni napęd Toronado, był w każdym calu najprawdziwszym amerykańskim samochodem. Miał silnik V8 o pojemności 6,7 l i mocy 345 KM oraz automatyczną skrzynię biegów. Nadwozie było wsparte na tradycyjnej ramie. Jego długość znacznie przekraczała 5 metrów. Zawieszeniu bliżej było do miękkości Rolls-Royce’a niż sztywności Ferrari.

 

W pierwszym roku sprzedano prawie 41 tys. przednionapędowych Oldsmobili. Eksperyment się powiódł. Szefowie General Motors często traktowali najstarszą markę w koncernie jak królika doświadczalnego. W 1939 roku Olds jako pierwszy otrzymał automatyczną skrzynię biegów. Na zdjêciach samochód z 1968 r., który w stosunku do modelu z 1966 r. ma zmieniony przód i ty³. Następnej jesieni wprowadzono ją do Cadillaka, czołowej marki należącej do GM. Ćwierć wieku później historia się powtórzyła. Po Toronado pojawił się Cadillac Eldorado z napędem przednich kół.

 

Pan Robert Dudzik z Warszawy jest właścicielem Toronado z 1968 roku. Samochód wygląda nieco inaczej niż model z 1966. Ma bardziej rozbudowany wlot powietrza i zmieniony tył. Dobrze zachowane egzemplarze z końca lat 60. są raczej rzadko spotykane. Zachwyt specjalistów nie skłonił konserwatywnych Amerykanów do zmiany upodobań. Przednionapędowego Oldsmobile’a woleli podziwiać z daleka.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • V8 (gość)

    zachwyt taki, ze brak slow!!!!!!!!!!

  • V8 (gość)

    zachwyt taki, ze brak slow!!!!!!!!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości