Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Olej na zimę

Data publikacji: Autor: (w)

 Teoretycznie wszyscy wiedzą, że aby silnik długo zachował należytą sprawność, oprócz paliwa potrzebny jest olej. W praktyce wielu kierowców o tym zapomina.

Tymczasem od tego, czy silnik samochodu smarowany jest niezużytym olejem, zależy wiele. Nie tylko wspomniana sprawność, ale np. zużycie paliwa.

Poziom oleju sprawdzamy przy zimnym silniku.
Powinien zostawić na bagnecie ślad między
kreskami oznaczającymi minimum i maksimum.
Jeżeli oleju jest za mało - należy go uzupełnić
fot. Paweł Nowak

Olej najlepiej wymieniać po przejechaniu dystansu określonego przez producenta auta, a jeśli jeździmy mało, to przynajmniej raz w roku. Jesień jest do tego odpowiednią porą, gdyż zimą silnik będzie pracować w bardzo trudnych warunkach.

Jaki olej wybrać? Zawsze o parametrach nie niższych niż wymaga producent naszego samochodu. Dla tych, którzy nie pamiętają numeru normy zalecanego oleju, wskazówką jest słowna informacja producenta oleju o tym, do jakiego typu silnika przeznaczony jest dany produkt.

Dokonując wymiany oleju przed zimą należy pamiętać, aby liczba występująca po oznaczeniu SAE przed literą W była możliwie najniższa. Liczba ta informuje o możliwości zastosowania oleju w niskiej temperaturze. Druga liczba mówi o możliwości użycia go latem. Na przykład wielosezonowy olej mineralny oznaczony będzie najczęściej SAE 15W-40, półsyntetyczny - SAE 10W-40, a syntetyczny: SAE 5W-40 lub SAE 0W-40.

Jak widać na wykresie, teoretycznie najrozsądniejsze byłoby zastosowanie syntetycznego oleju, który nawet przy dużych mrozach nie gęstnieje, więc szybko dociera do wszystkich zakamarków silnika, smarując je błyskawicznie i skutecznie. Jego stosowanie ułatwia też uruchomienie silnika nawet przy dużych mrozach. Jednak jego użycie nie zawsze jest technicznie i ekonomicznie uzasadnione. Jeśli w silniku o dużym przebiegu zastosujemy olej syntetyczny po mineralnym, może dojść do "rozszczelnienia" silnika, gdyż olej syntetyczny może wypłukać osady. Jeśli już się zdecydujemy na taką zamianę, to pierwszy olej syntetyczny warto wymienić bardzo szybko, np. już po przejechaniu tysiąca kilometrów.

Wymieniając olej, pamiętajmy także o wymianie filtru oleju. Zużyty olej zlejmy do naczynia i oddajmy w warsztacie samochodowym. Nie wolno go wylewać do kanalizacji ani na ziemię, gdyż poważnie zanieczyszcza środowisko. Kiedy już mamy świeży olej, po przejechaniu tysiąca kilometrów sprawdźmy - przy zimnym silniku - jego poziom. Olej powinien zostawić na bagnecie ślad między kreskami oznaczającymi minimum i maksimum. Jeżeli oleju jest za mało - należy go uzupełnić.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • aswertyui

    Hyy, nie chciałbym tu jakoś się panoszyć, ale czy aby na pewno jest to prawdą że nie można zmieniać oleju mineralnego na syntetyczny gdyż rzekomo grozi to rozszczelnieniem silnika? Z tego co ja się uczyłem to jest nie prawdą ale na bank pewny nie jestem. Tak czy inaczej ja dokonałem tego zabiegu w moim aucie i jak na razie zauważyłem tylko pozytywne strony tego zabiegu, mam tu na myśli łatwiejszy rozruch przy dużych mrozach.

  • zx21

    mam golfaII 90rok 1,6 tdi 300tys przeb.jaki olej dla niego bylbby najlepszy.Prosze o porade dodam ze na 10 tys.dolewam z setke oleju

  • niizk (gość)

    panowie to jest mit, wielu ludzi przeszło z semi na full syntetyk i jest zadowolona nic się nie dzieję, nawet oleju spożywa mniej a czemu to już radzę poczytać, wszystko zależy od stanu silnika, jeżeli np na semi nie bierze oleju to na full też nie będzie, na marginesie większość olei 5w40 to tak naprawdę oleje niby syntetyczne

  • miśupyśu 1234 (gość)

    nie proponuje przechodzić z oleju mineralnego na full syntetyk

  • gali (gość)

    ja mam honde civic z 2012 roku i nie interesuje mnie jaka lepkosc marka i inne bzdury wlewam paliwo i jezdze kupie drugi i jaki problem

  • raszynowy (gość)

    Na zime najlepiej sprawdza się olej shell helix ultra 5w40, zawsze taki leje i nie miałem jeszcze niespodzianek.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości