Wszystko
o samochodach

Porady / Samochód zimą

Olej nie zamarznie?

Data publikacji: Autor: inz. Wojtyrowski

W Polsce, w okresie występowania niskich temperatur, jest sprzedawany tzw. zimowy olej napędowy, który powinien mieć temperaturę blokady filtra minus 18 stopni Celsjusza.

W czasie występowania skrajnie niskich temperatur w sieci sprzedaży pojawia się pochodzący z importu arktyczny olej napędowy o wyższych parametrach i wyższej cenie niż paliwo krajowe.

Jeśli paliwa nalewane do zbiorników samochodów utrzymują fabryczne parametry, w warunkach polskiej zimy nie ma potrzeby dolewania dodatków przeciwdziałających wydzielaniu się parafin w filtrze i przewodach paliwowych. Jednak do jakości paliw silnikowych są zastrzeżenia organów kontrolujących detaliczną sieć sprzedaży.

CZYTAJ TAKŻE

Olej wymieniać wcześniej, czy nie?

Olej na zimę

Dlatego aby uniknąć unieruchomienia pojazdów z silnikami Diesla, korzystnie jest dodawać uszlachetniacze, w szczególności, gdy temperatura spadnie poniżej minus 15 stopni. Należy wybierać produkty znanych firm petrochemicznych, a te niestety mają wysokie ceny.

Czy zasłaniać wlot powietrza do chłodnicy?

W czasie występowania niskich temperatur, wielu kierowców sygnalizuje zwiększone zużycie paliwa przez silnik samochodu oraz powolne nagrzewanie się jednostki napędowej i wnętrza pojazdu. Aby zapobiec wychłodzeniu silnika zimą, użytkownicy montują przesłony zamykające wlot powietrza do chłodnicy usytuowany w atrapie. Jest to rozwiązanie skuteczne w mroźne dni.

Dzięki niemu jest odcinana część strumienia zimnego powietrza, które intensywnie odbiera ciepło z chłodnicy i komory silnika. Trzeba podkreślić, że we współczesnych samochodach drugi strumień powietrza jest kierowany na dolną część chłodnicy przez otwory umieszczone w zderzaku i tych otworów zaślepiać nie należy.


Po założeniu osłony trzeba kontrolować wskazania przyrządu mierzącego temperaturę płynu chłodzącego. Przesłon nie należy stosować, gdy przez atrapę chłodnicy czerpane jest powietrze do intercoolera lub do filtra powietrza zaopatrującego jednostkę napędową. Wraz z nadejściem dodatnich temperatur zasłonę trzeba zdemontować.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • goły (gość)

    czy mozna jezdzic na oleju opałowym , czy rózni sie mocno od ON ? mój meil przem2003@wp.pl

  • ja (gość)

    Można ale ja bym wolał olej roślinny,rzepakowy około 2zł za litr ale tylko gdy temperatura będzie powyżej 7stopni i nawet auto lepiej się zbiera ,ekologiczny,biały dymek o zapachu smażonych frytek.w innych krajach można go stosować np.Ameryka u nas nie bo niema na nim akcyzy i nasz korupcyjny rząd by niezarobił kasy .

  • yaroo (gość)

    co do rzepaku, to kilka razy wlałem biediesla z zaw. ok. 20% rzepakowego, ale mam watpliwości, bo zuzycie mi ok. litra wieksze wyszło... natomiast co do opału to braciak robi u jednego z bardziej znanych producentów ciezarówek i całą flotę na opale eksploatowali (dopoki sie kontrole nie zaczeły) potem na diagnostyce silnika ŻADNYCH OZNAK ZUŻYCIA A POWIEZCHNIE CZYSCIUTKIE. Zakaz lania opału to czysta ekonomia i polityka fiskalna oszołomów z rzadu... prawda jest jednak, ze opał jest suchszy od napędu i tzreba troche oleju dodac zeby, zwłaszcza w nowych dieslach, nie zniszczyc pomnpowtryskiwaczy... pozdro...

  • james (gość)

    mój kolega jezdzi toyotą corolla 1.8 D głównie na rzepakowym i tankuje najczęsciej w lidlu bo tam najtańszy, fakt ze śmierdzi za nim plaskami,i frytami ale auto śmiga, tak do -15 stopni to jezdził bez problemu, bo później olej za bardzo gęstniał :-)

  • allsas (gość)

    mozna smigac spokojnie bez dolewania czegokolwiek na silnikach z pompami rzedowymi z wlasnym smarowaniem...do TDI oraz pomp bez wlasnego smarowania dodac uszlachetniacz oraz olej do dwusuwow (oczywiscie w odp proporcjach)...NIGDY do diesli z pompowtryskiwaczami....osobiscie uwazam iz te uszlachetniacze to pic na wode ;)

  • allsas (gość)

    a roznica bedzie tylko w lekko podwyzszonej temp silnika.. glosniejszym "klekocie"... lepszych osiagach (o ile to dobrej jakosci opał) ....i oczywiscie zaoszczedzonej kasie :)....auta wykrecaja po 600 tyś na opale i nic...najgorszy syf ktory z cala pewnoscia odradzam to odbarwiany kwasami opał....zima przed zamarzaniem najlepiej pomaga nafta z mala domieszka benzynki... dodadki i uszlachetniacze to pic na wode fotomontaz..moze uszlachetnia w jakis sposob ale napewno nie zabezpiecza przed wytrancaniem sie w niskich temp parafiny ktora momentalnie zapcha filtry ..pozdrawiam

  • DreamCar

    Co do rzepaku sie nie wypowiadam bo jeszcze nie wgłębiałem się w fachową literaturę. Jeśli uważasz że uszlachetniacze to pic na wodę przepuszczam, że miałeś do czynienia z tymi z supermarketów, o ile w ogóle miałeś z nimi do czynienia!! Co do stosowania uszlachetniaczy mam coś do powiedzenia bo w moim biznesie zajmuję się doradztwem kiedy i jaki należy zastosować. Należy pamiętać, że liderem na światowym rynku dodatków do paliw jest kanadyjska firma KLEEN-FLO i to od prawie 70 lat. Więc niech Pan nie wmawia ludziom że uszlachetniacz do paliwa to pic na wodę!!!

  • DreamCar

    Chcę dodać, że kleen-flo posiada 5 rodzajów dodatków do diesla: - Dodatek czyszczący cały układ paliwowy z nagarów i nagromadzonych osadów - Specjalny dodatek antyżelujący działający do -45st.C - Dodatek poprawiający smarowanie - Uszlachetniacz który utrzymuje ukł. paliwowy w normie. (do stosowania przez cały rok) - "smar" do ON ze specjalnym zastosowaniem do oleju opałowego

  • oldstan

    Znam lepsze i pewniejsze jak te kanadyjskie. Uszlachetniacze do ON... Raczej rekomenduję zabezpieczenie przed zużyciem i przywracanie sprawności bliskie czy nawet równe początkowej. Są takie preparaty mające dowody laboratoryjne i techniczne. Sam stosuję i moi koledzy również - od wielu lat - "dzikie"ON stały się mniej groźne.

  • sklep-xado

    Sprawdzone i przetestowane preparaty z grupy uszlachetniaczy oferuje Koncern Chemiczny XADO, więcej informacji na www.xado.com lub www.rewitalizanty.pl. --- www.sklep-xado.pl --- Autochemia, rewitalizanty, oleje i smary ---

  • m m (gość)

    z ropa w polsce jest masakra kazdy kombinuje uważajcie co lejecie do nowszych samochodów stary ropniak wszystko przepali

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości