Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Olej silnikowy. 5 prawd, które uchronią Ciebie od kłopotów

Data publikacji: Autor: Bogusław Korzeniowski

Czytasz ostatnią stronę tego artykułu.

3. Filtr oleju zmieniamy podczas każdej wymiany oleju

Fot. Bogusław Korzeniowski Filtr jest wpięty w magistralę olejową i olej zawsze przepływa przez ten element. Jak wspomniałem, w przypadku zatkania porowatej warstwy filtracyjnej, otwierany jest w filtrze zawór bezpieczeństwa i…. nieoczyszczony, brudny olej przypływa dalej. Równocześnie różnica ciśnień pomiędzy stroną napływową a wnętrzem filtra wzrasta i może dojść do porwania przez olej zanieczyszczeń wcześniej zatrzymanych i przedostania się ich przez otwarty zawór bezpieczeństwa. Dlatego należy przestrzegać okresów eksploatacyjnych filtrów oleju, określonych przez producenta pojazdu lub silnika.

Ponieważ spotkałem „fachowców” twierdzących, że filtr wystarczy wymieniać co drugą wymianę oleju, warto zauważyć, że w przypadku nowego silnika filtr nie ulega tak szybko zabrudzeniu, ale przy starszych silnikach nagar i szlam szybko blokują filtr. Brak jego wymiany sprawi zaś, że nie mamy żadnej ochrony i świeży olej nie podlega żadnym procesom czyszczącym. Dodatkowo nowy olej jest od razu zabrudzony przez drobiny z brudnego filtra i… mimo nowego oleju mamy kłopoty ze smarowaniem.

4. Kiedy wymiana?

W przypadku każdego nowego samochodu wystarczy stosować się do zaleceń producenta. Także kupując model od początku serwisowany (co jest odnotowane w książce serwisowej), możemy zaufać informacji o wymianie oleju. W przypadku kupna samochodu używanego (zwłaszcza sprowadzonego), należy bezwzględnie od razu wymienić olej oraz filtr i przyjąć czas wymiany i przebieg samochodu jako wartość zerową. W samochodzie starszym, mimo zaleceń producenta wymiany po przebiegu 20-30 tys, lepiej zmieniać co 10-15 tys km lub rok od poprzedniej wymiany.

5. A jeżeli w kupowanym samochodzie olej jest wymieniony?

To powinno wzbudzić naszą czujność. Film olejowy występujący na powierzchni ścianek cylindra z pierścieniami, nie tylko smaruje, ale także uszczelnia – zmniejszając przedmuchy spalin do skrzyni korbowej. Mówiąc najprościej z nowym olejem silnik pracuje lepiej. Ponadto dodanie do oleju dodatku Engine Doktor, w przypadku nowego oleju, nie wzbudzi żadnych zastrzeżeń, gdyż jest niedostrzegalne. Ponieważ zaś produkt „skutecznie podnosi sprawność silnika, zmniejsza zużycie oleju w znacznym stopniu redukując dymienie, uszczelnia pierścienie tłokowe dzięki czemu zwiększa kompresję oraz ciśnienie oleju, przywraca moc i przyspieszenie” (cytat z ulotki reklamowej), samochód z nowym olejem i dodatkiem Doktora jawi się wprost jako ideał. Gorzej jak wymienimy olej…

Podsumowując:

  1. Regularnie sprawdzaj poziom oleju w silniku
  2. Olej wymieniaj zgodnie z wymogami producenta
  3. Wymiana oleju, tylko z filtrem
  4. Po zakupie samochodu używanego, wymień olej
  5. Świeżo zmieniony olej w kupowanym samochodzie może być (nie musi!) kantem

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • scand (gość)

    Przepraszam, ale sprawdzanie poziomu oleju, po minucie od wylaczenia silnika to nieporozumienie, w tak krótkim czasie cały olej nie zdaży spłynac z układu smarowania. Powinno to być minimum 5 minut, a jeszcze lepiej 10- to zapewni miarodajność pomiaru.

  • wacek (gość)

    no tak poziom oleju powinien być sprawdzany regularnie co prawda ja mam zaufanie do swojego oleju Shell Helix Ultra 5W-40 który pomaga chronić silniki wysokoobciążone przed osadami obniżającymi moc i wydajność a jak dla mnie jest to odczuwalne.

  • Porterr (gość)

    Ja sprawdzam systematycznie co 2-3 tygodnie. Ogólnie jeśli chodzi o olej można sprawdzić go od razu na ciepłym silniku. Jeśli poziom wskazuje minimum to wtedy dopiero odczekałbym kolejne kilka minut. Silnik mam zalany Shell ale 0W-40 dla nowych silników. W aucie dla pewności mam 1l, ale jeszcze nie było potrzeby, żeby dolać.

  • karol (gość)

    Jaki to jest shell ten 0W? To syntetyk?

  • falkon (gość)

    Raz, że olej trzeba regularnie wymieniać a dwa przez każdą wymianą należy zrobić płukankę, żeby oczyścic silnik z pozostałości, zabrudzień i innych. Ja odkąd stosuje K2 motor flush nie mam żadnych problemów z silnikiem https://youtu.be/y5SjJR7gj5s

  • Mateusz (gość)

    Mnie mechanik namówił na olej PMO i jestem bardzo zadowolony z tego, ze się dałem namówić. Silnik pracuje ciszej i równiej. Na tę chwilę uważam, że był to bardzo dobry wybór. Zobaczymy co będzie dalej, czyli jak będzie faktycznie mróz.

  • michu (gość)

    poważnie te PMO tak się wybiło? Kiedyś gdzieś czytałem artykuł o tym, że dopiero wchodzą i ze mają jakiś tam mały procent rynku, a tutaj mineło może dwa lata a moze i nie i ludzie już sie przekonali do tych produktów? 130 zł za 4 litry 5w30 w oficjalnym sklepie? Spodzieawłem się, ze będzie troche taniej :/

  • Zib (gość)

    Najlepszy olej obecnie na rynku to polski K2 TEXAR w pełni syntetyczny w technologii PAO lepszy nawet od Platinum C3 Orlenu... Zachodznie oleje są podrabiane i mieszane z słabymi olejami podobno proceder w UE dotyczy nawet 50% konfekcji. Polskich olejów jeszcze się nie podrabia. Nigdy nie wiesz co w bance Shela, Mobila czy jest naprawdę... Nikt tego nie bada na masową skalę co najwyżej kontrolują nr partii produkcji a to za mało. Polskie oleje nie dość że są porównywalne i robione w technologii PAO (AaK2, Platinum i Lotos Quartz) to Jeszcze są tańsze średnio 1/2-1/3

  • Mirek (gość)

    wcale sie nie zgodzę że nie wiadomo co jest bańce shella. wszystkie oleje muszą być sprawdzane to są wymogi unijne i państwowe. Polskie dobre ale nie mowmy ze inne tez nie jest dobre . Od dłuższego czasu uzywam Shell Helix Ultra i nie mam zadnych problemów w moim BMW . nawet w salonie taki mi polecają teraz wyszedł nowy 0w20 wiecej sie dowiem to tu napiszę :D

  • Jan (gość)

    no tez mam BMW E 90 co do oleju no to teraz przy kolejnej wymianie chciałbym zalac silnik tym Shell Helix Ultra SN 0W-20 i sprawdzę jak tam.

  • mysliwy (gość)

    Słyszałem o tym SN 0W-20 od Shell. To pełen syntetyk i daje świetne wyniki przy testach. Dużo osób mówi nawet o oszczędnościach w paliwie.

  • parafianin (gość)

    A orientuje się ktoś czy ten syntetyk shella będzie pasował do silnika z instalacją LPG?

  • gosc (gość)

    ja mam Asterkę H 1,4 16 V z LPG i stosuje olej Shell Helix Ultra 5W-40 i wymieniam co 15 tys km

  • pasqd (gość)

    A jak dużo jeździsz? Bo ja mam zalany ten sam olej Shell, ale jednak mało jeżdżę, więc wymieniam raczej cyklicznie co roku.

  • Olej PMO to jest DNO rozlewane w stodole (gość)

    W artykule brakuje mi tematu właściwego SAE do polskiego klimatu który robi się tropikalny 5W50 a nie 5W30 na wodzie daleko nie ujedziesz.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości