Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Olej silnikowy. Jak wybrać odpowiedni?

Data publikacji: Autor: (mm) / Newsrm.tv

Fot. Bartosz Gubernat Bez względu na rodzaj, moc, moment obrotowy czy liczbę koni mechanicznych, każdy silnik potrzebuje właściwej ochrony. Jak dobrać odpowiedni olej do silnika benzynowego, Diesla, z instalacją gazową, czy auta hybrydowego?

Fot. Bartosz Gubernat Podstawowym zadaniem oleju silnikowego niezależnie od typu silnika, jest smarowanie jego podzespołów tak, aby zapewnić ich płynną pracę, ochronę przed zużyciem i wyższe osiągi. Każdy rodzaj silnika wymaga nieco innej ochrony, dlatego warto wiedzieć na co zwrócić uwagę wybierając odpowiedni olej do swojego auta.

Komora spalania silnika

Technologie wykorzystywane współcześnie w olejach silnikowych sprawiają, że spełniają one w większości normy wyznaczone dla silników zasilanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym. Należy jednak pamiętać, że w przypadku precyzyjnych, wysokociśnieniowych układów wtryskowych i filtrów DPF charakterystycznych dla silników Diesla, producenci zalecają oleje wyposażone w specjalne pakiety dodatków. Ich zadaniem jest utrzymywanie czystości silnika, wypłukiwanie sadzy i pozostałych zanieczyszczeń powstających w wyniku spalania oleju napędowego. Oleje niskopopiołowe (low-SAPS) to produkty, których dodatki zostały opracowane tak, by nie stwarzać dodatkowych zagrożeń dla filtra cząstek stałych. Chcąc zatem uniknąć zapchania filtra zanieczyszczeniami, powinniśmy szukać oleju low-SAPS o parametrach zalecanych przez producenta samochodu.

Redakcja poleca: Szukamy drogowych nonsensów. Zgłoś się w plebiscycie i wygraj tablet!

Warto też zaznaczyć, że zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i Diesli, producenci samochodów zalecają obecnie stosowanie syntetycznych olejów silnikowych. Produkty syntetyczne są znacznie bardziej stabilne termicznie, dlatego mogą pracować w wyższych temperaturach oraz przy większych naciskach na smarowane powierzchnie.

Silniki spalinowe z instalacją gazową

Specjalnego traktowania wymagają również silniki wyposażone w instalację gazową. Przy zasilaniu LPG, olej silnikowy jest zdecydowanie szybciej eksploatowany z powodu dużej zawartości siarki w tym paliwie (nawet 5-krotnie większej niż np. w oleju napędowym) i wyższej temperatury pracy. A zatem szybciej wyczerpują się w nim olejowe dodatki, co powoduje konieczność częstszej wymiany lub stosowania olejów o wyższej liczbie zasadowej. Oleje, o ile producent pojazdu nie wskazuje inaczej, muszą odpowiadać normom i parametrom przypisanym do benzyny bezołowiowej.

Silniki hybrydowe

A co w przypadku samochodów z silnikami hybrydowymi? Auta wyposażone w taki zespół napędowy (najczęściej silnik elektryczny wspomagany jednostką spalinową), wykorzystują silniki benzynowe. Producenci zalecają używanie do nich olejów w pełni syntetycznych o niskich lepkościach, najczęściej 0W-20. To wynik specyficznej formy pracy jednostki – bardzo często służy ona jedynie do zasilania akumulatorów silnika elektrycznego i nie działa w trybie stałej pracy. Cykle wyłączania i uruchamiania tworzą bardzo niekorzystne dla niej warunki i wymagają środków smarnych, które błyskawicznie będą chronić wszystkie elementy.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • zen (gość)

    Artykuł z du...y wzięty. Mam pytanie zasadnicze (retoryczne): no i jaki olej do jakich silników? Wynika, że powie Ci to producent samochodu, to kto to pisał? Niedorozwój?

  • Olej jadalny (gość)

    Brednie. No i jaki jest ten najlepszy olej? Czy aby na pewno LPG przyśpiesza zużycie oleju? I gdzie ta wyższa temperatura pracy? Wyższa to może i jest ale na zaworach jak mieszanka jest uboga.

  • Idiota to pisal artukuł (gość)

    ja

  • Idiota to pisal artukuł (gość)

    i nie piszcie głupot ze 2.0 tdi sa awaryjne bo to bardzo dobre silniki.Widac po tym artukule ze u was de..ile pracuja.

  • vw (gość)

    Ten artykuł pisał na pewno jakiś poeta , albo inny , gorszego sortu literat - nie wiadomo o czym to i po co - nic z tego nie wynika- brak znajomosci rzeczy , jakieś takie ble-ble , jak w telewizji śniadaniowej, albo u Dudy .

  • endii (gość)

    Artykuł mozna określić "bzdety niestety" Rolnik ma większą wiedzw o fizyce kwantowej :))

  • Monika (gość)

    Nie każdy się zna się na autach więc nawet taki artykuł może być pomocny. Ja ze swoim focusem jezdze do ASO Forda i tam wiem ze pracownicy wybiora mi odpowiedni olej. Nie ma sensu nie znajac sie kombinowac samemu a wiele jest tez osób ktorym tylko wydaje sie ze sie znaja. Pole oddac auto i miec gwarancje.

  • Juranek (gość)

    Jeśli chodzi o olej to ja zawsze wlewam ten, który poprzednio był. Generalnie używam jednego rodzaju, wydaje mi się, że sporo osób tak robi. Monika, często jeździsz do ASO? Też mam forda, ale zawsze jakoś nie po drodze było mi do nich. W sumie to zajrzę do nich z ciekawości, najbardziej zastanawia jakie mają ceny.

  • Maniek (gość)

    Teraz w ASO Forda można skorzystać z oferty przeglądu FORD MOTORCRAFT Serwis za 279zł > http://www.ford.pl/Serwis/Motorcraft_Service/Serwis. W ramach tej usługi jest sprawdzenie pojazdu, wymiana oleju i filtra oleju oraz filtra powietrza.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości