Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Olej silnikowy: mineralny czy syntetyczny? Wybór i wymiana

Data publikacji: Autor: Piotr Walczak

Olej silnikowy: mineralny czy syntetyczny? Wybór i wymiana Sprawdź, czym różnią się oleje syntetyczne, półsyntetyczne (semisyntetyczne) oraz mineralne. Podpowiadamy też, który olej najlepiej będzie dolać w razie potrzeby, kiedy nie wiadomo, jaki znajduje się w silniku.

Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów, jakie znajdują się w samochodzie. Odpowiada za smarowanie jednostki napędowej, zmniejsza tarcie elementów silnika podczas pracy, utrzymuje go w czystości, pełni także funkcję chłodzenia go.

Dlatego tak ważne jest, aby stosować olej zalecany przez producenta auta - ma to ogromne znaczenie dla utrzymania silnika w dobrym stanie.

Często jednak koncerny samochodowe dają też konkretnym olejom certyfikaty, czyli tzw. licencjonowane aprobaty. Na przykład General Motors zaleca stosowanie w najnowszych autach koncernu (Ople i Chevrolety) olejów silnikowych z aprobatą dexos2. W przypadku zastosowania innego oleju i uszkodzenia przez to silnika, można mieć problem z bezpłatną naprawą gwarancyjną. Ale to raczej dmuchanie na zimne, bo mając pojazd na gwarancji i tak zwykle korzystamy z ASO, gdzie pracownicy serwisu dobierają odpowiedni olej.   

Na sklepowych półkach znajdziemy oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. 

Jak tłumaczy nam Paweł Mastalerek, kierownik techniczny w firmie Castrol, różnią się one bazami olejowymi oraz pakietami dodatków uszlachetniających.

Oleje syntetyczne

Obecnie najwięcej prac prowadzi się nad olejami syntetycznymi i to one są najczęściej rozwijane - dzięki temu są lepiej dopasowane do wymagań producentów silników, a motory te są bardziej trwałe i sprawniej pracują.

Syntetyki przewyższają oleje mineralne i półsyntetyczne pod każdym względem. Mogą pracować w wyższej temperaturze oraz większych naciskach na smarowane powierzchnie niż minerały czy półsyntetyki. Poprzez ich odporność na wysokie temperatury nie odkładają się w postaci nagaru na wewnętrznych częściach silnika, co wydłuża jego żywotność. 

Zobacz też: Filtry oleju, paliwa, powietrza - kiedy i jak je wymieniać? Poradnik

Jednocześnie są wystarczająco płynne w niskich temperaturach - zachowują płynność nawet do minus 60 stopni Celsjusza. Ułatwiają więc rozruch silnika zimą, co przy stosowaniu gęstych olejów mineralnych bywa trudne podczas siarczystych mrozów.

Wpływają również na zmniejszenie oporów tarcia, jak też zużycia paliwa. Lepiej dbają o czystość silnika, redukując osady w nim. Dłuższe są okresy ich wymiany, bo wolniej się starzeją. Mogą zatem pracować w tzw. trybie long life, czyli wydłużonego przebiegu między wymianami oleju w aucie. Wszystko to powoduje, że w większości nowych samochodów stosuje się syntetyki.

Oleje półsyntetyczne

Półsyntetyki mają wiele właściwości zbliżonych do syntetyków, zapewniają lepszą ochronę silnika niż oleje mineralne. Można powiedzieć, że są pomostem w przejściu z oleju syntetycznego na mineralny. Nie ma jakichś specjalnych norm, kiedy i przy jakim przebiegu należy zmienić olej z syntetycznego na półsyntetyczny. Nawet jeśli samochód ma przejechane kilkaset tysięcy kilometrów, ale jednostka napędowa nie wykazuje żadnych objawow żużycia i jest w pełni sprawna, nie zaleca się rezygnować z syntetyka.

Półsyntetyk może być za to wyjściem, jeśli chcemy oszczędzić. Taki olej jest tańszy od syntetycznego, a zapewnia ochronę silnika na wysokim poziomie. Litr oleju syntetycznego kosztuje zwykle powyżej 30 zł, ceny dochodzą nawet do 120 zł. Za półsyntetyczny zapłacimy około 25-30 zł, zaś za mineralny - 18-20 zł.

Oleje mineralne

Oleje mineralne nie są już co prawda tak kiepskiej jakości jak jeszcze kilka lat temu, niemniej jednak to najgorszy ze wszystkich rodzajów. Wskazane jest ich używanie w starszych silnikach, o dużych przebiegach, jak też gdy występuje spalanie oleju, czyli potocznie mówiąc - kiedy auto bierze olej w zbyt dużej ilości.

Zobacz też: Rozrząd - wymiana, napęd paskiem i łańcuchem. Poradnik

Jeśli kupujemy używany, na przykład 10-letni samochód, w którym silnik jest mocno wyeksploatowany i dodatkowo nie mamy pewności, jaki olej był stosowany wcześniej, bezpieczniej będzie wybrać olej mineralny lub półsyntetyczny, by uniknąć wypłukania nagarów - mogłoby to doprowadzić do wycieków lub zmniejszenia stopnia kompresji, czyli ciśnienia w silniku.

- Gdy mamy pewność, że auto mimo sporego przebiegu jeździło na oleju syntetycznym, można zastosować olej tego samego typu, ale o zwiększonej lepkości - zaleca Paweł Mastalerek. - Może on znacząco ograniczyć zużycie oleju przez silnik, a także wpłynąć na zmniejszenie hałasu emitowanego przez jednostkę napędową.

Oznaczenia olejów

Najbardziej popularne parametry lepkościowe (opory oleju przed płynięciem - często lepkość jest mylona z gęstością) dla syntetyków to 5W-30 lub 5W-40. Półsyntetyki praktycznie występują w jednej lepkości - 10W-40. Występujące na rynku oleje mineralne to 15W-40, 20W-40, 15W-50.

Ekspert z Castrolu wyjaśnia, że indeks z literą W określa lepkość w niskich temperaturach, natomiast indeks bez litery W w wysokich temperaturach. 
Im lepkość jest niższa, tym mniejszy jest opór oleju, a więc mniejsze są straty mocy silnika. Z kolei wyższa lepkość daje lepsze zabezpieczenie silnika przed zużyciem. Lepkość oleju musi zatem być pewnym kompromisem między tymi skrajnymi wymaganiami.

Silniki benzynowe, diesle, auta z instalacją LPG i filtrem DPF

Normy jakościowe do silników benzynowych i Diesla różnią się, ale dostępne na rynku oleje w większości spełniają i jedne, i drugie. Dzięki temu trudno znaleźć olej dedykowany wyłącznie do silników wysokoprężnych lub wyłącznie benzynowych.

Znacznie większe różnice w olejach są ze względu na konstrukcję silników i ich osprzętu. Oleje różnią się ze względu na zastosowanie filtrów cząstek stałych DPF (FAP), katalizatorów trójfunkcyjnych TWC, systemów wtrysku typu common rail lub pompowtryskiwaczy albo długością eksploatacji oleju long life. Te różnice powinny być najważniejsze przy doborze oleju silnikowego.

Warto dodać, że do samochodów z filtrem DPF powinno się stosować oleje
wykonane w technologii niskopopiołowej (Low SAPS). Znacznie zmniejsza to szybkość wypełniania filtrów cząstek stałych. Takie oleje w klasyfikacji ACEA mają oznaczenie C1, C2, C3 (najczęściej polecany przez producentów silników) lub C4.  

- W olejach dedykowanych do pojazdów osobowych bardzo trudno jest znaleźć olej niskopopiołowy inny niż syntetyczny - mówi Paweł Mastalerek. - W olejach do pojazdów ciężarowych stosowane są też oleje niskopopiołowe, natomiast tu możemy spotkać oleje syntetyczne, półsyntetyczne i nawet czasem mineralne.

Zobacz też: Eksploatacja skrzyń biegów - jak uniknąć kosztownych napraw

W przypadku samochodów z instalacją gazową na rynku są co prawda oleje, na których etykietach jest opis, że to właśnie one są przystosowane do takich samochodów. Światowi producenci jednak nie wyszczególniają specjalnie takich olejów. Parametry produktów do silników benzynowych z powodzeniem spełniają wszystkie wymagania.  

Co na dolewkę?

Litr oleju w bagażniku na ewentualne uzupełnienie jego poziomu w silniku to podstawa - szczególnie, jeśli jedziemy w dłuższą trasę. Na dolewkę powinniśmy mieć taki sam olej, jaki mamy w jednostce napędowej. Informację o tym znajdziemy w książce serwisowej albo na kartce zostawionej przez mechanika pod maską po jego wymianie.

Można też zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu. Tam podane są parametry: lepkość - np. SAE 5W-30, SAE 10W-40, jakość - np. ACEA A3/B4, API SL/CF, VW 507.00, MB 229.51, BMW Longlife-01. Podstawowymi wymaganiami, które musimy spełnić, są zatem normy jakościowe i lepkościowe określone przez producenta.

Może się jednak zdarzyć, że będąc w podróży konieczna jest dolewka, zaś kierowca nie ma pojęcia, jaki olej zastosował pracownik serwisu. Zdaniem Rafała Witkowskiego z firmy KAZ, dystrybuującej oleje, najlepiej będzie wtedy kupić najdroższy, najlepszy jaki będzie na stacji paliw czy w sklepie motoryzacyjnym. Mniejsze będzie wtedy prawdopodobieństwo, że pogorszy on właściwości tego oleju, co jest w silniku.

Jest jeszcze jedno wyjście. W internecie na stronach producentów olejów silnikowych znajdziemy wyszukiwarki pozwalające na dobór środków smarnych do setek modeli pojazdów.

Wymiana oleju

Powinniśmy kierować się zaleceniami producenta co do okresów wymiany. Robi się to wraz z filtrem oleju zazwyczaj co roku lub po przejechaniu 10-20 tys. km. Ale w nowych silnikach przebiegi często mogą być dłuższe - nawet 30 tys. km lub dwa lata.

Częstsza wymiana zalecana jest w pojazdach zasilanych LPG. Eksploatacja oleju powinna być krótsza o około 25 procent. Powodem jest szybsze wyczerpywanie się dodatków w oleju - m.in. ze względu na obecność siarki oraz wyższe temperatury pracy. 
 
Zobacz też: Instalacja gazowa - jak przystosować auto do jazdy na LPG - poradnik

Pamiętać trzeba o regularnym sprawdzaniu poziomu oleju - przynajmniej raz w miesiącu. Bez względu, czy mamy stare, czy nowe auto. 

Wymiana oleju kosztuje około 12 zł, choć często jest darmowa, jeśli olej kupujemy w serwisie. Może być też droższa, jeżeli klient przywiezie swój olej. Filtr kosztuje  w granicach 30 zł. 

Nowości

* Castrol - Castrol EDGE z Fluid Strength Technology,
* ExxonMobil - Mobil 1 ESP 0W-40,
* Total - Total QUARTZ Ineo Long Life 5W30,
* Xenum - WRX 7,5W40 - co ciekawe, ten ceramiczny olej belgijskiej firmy występuje w niespotykanej lepkości, jest koloru białego,
* Valvoline - SynPower MST C4 SAE 5W-30,
* Lotos - Lotos Quazar K/FE 5W30, Lotos Quazar S 0W20, Lotos Synthetic Plus 5W40, Lotos Synthetic Turbodiesel Plus 5W40, Lotos Semisynthetic LPG 10W40, Lotos Mineralny LPG 15W40. 
* Orlen Oil -  PLATINUM MaxExpert V 5W-30,  PLATINUM MaxExpert F 5W-30,  PLATINUM MaxExpert XD 5W-30, PLATINUM MaxExper XF 5W-30. 

Tekst i zdjęcia: Piotr Walczak

Olej silnikowy: mineralny czy syntetyczny? Wybór i wymiana
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Olej silnikowy: mineralny czy syntetyczny? Wybór i wymiana

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • dd (gość)

    nono wychylylybymy

  • 500 000 km przejechane (gość)

    Nie znam przypadku negatywnego wpływu oleju mineralnego na silnik więc do silnika nie rajdowego nie wiem dlaczego nie lać oleju mineralnego. Bo musi kosztować? Bo to biznes? Bo o syntetykach to kłamstwo powtarzane setki razy, które stało się prawdą? Obecny silnik ma wymogi Renault A3/B4 i polskie oleje, które je spełniają to mineralne więc mam szukać "na siłę" syntetyka? Ten sam silnik miał interwał 20 000 km, mój nowszy 30 000 km, to jest przypadek? Dużo można zadawać pytań, które kosztują nas, a nie serwis.

  • pompownik (gość)

    Dobry artykuł, wiele można z tego wynieść. Jednak doświadczenie robi swoje i moim zdaniem trzeba po prostu sporo pojeździć na różnych olejach żeby zauważyć różnicę :) Jako kierowca tira od kilku lat mam swojego przyjaciela smarnego, którym jest Revline. Moim zdaniem najlepszy :)

  • Gozd (gość)

    W życiu nie widziałem głupszego artykułu o olejach... stary, powielany mit, że każdy 5W to syntetyk, 10W to półsyntetyk, a 15W to mineralny. Pokażcie mi popularny olej, który jest syntetykiem. Wszystko zależy od bazy olejowej! Co autor powie na olej syntetyczny o lepkości 10W60? Chociaż w polskich normach nie istnieje zapis, określający co można nazwać pełnym syntetykiem, a co nie. Poza tym oleje na bazach syntetycznych muszą mieć dodatki mineralne, gdyż bazy PAO, HC czy estry są słabymi rozpuszczalnikami.

  • Samouk (gość)

    Oleje syntetyczne to większa gęstość i lepkość dodatek,dodatek opiołowy to tylko coś co zmniejsza temperature jego grzania pozostawiając hego lepkość.A olej z drytek po oczyszczeniu,filtracji przez zwykłom tetre kupioną w aptece daje taki sam wynik co oleje z oznakowaniem mobilA10-W 30 .jak to jest?Czas to pieniądz(gtuj frytki,cedź,i jedź szczęś liwie do przodu.

  • Karim (gość)

    Ja się zgodze z kolegą wyżej - sam śmigam na mineralnym i sobie abrdzo chwalę (http://k2.com.pl/produkty/k2-texar-15w-40-benzin-diesel-lpg-5-l?utm_source=ws) - dobra cena, spełnia wszystkie normy, czego chcieć wiecej? Nie ma co demonizować

  • gosc (gość)

    Venol polecam, mają oleje syntetyczne - jeśli nie wiecie jaki jest wam konkretnie potrzebny, to na stronie producenta macie taką dobierarkę - trzeba tylko znać dokładny model auta. Nie sądziłem, że sama zmiana oleju może tak wiele dać. U was też było tak, że zmiana na Venol dała lepszą moc i spalanie? Dokładnie nie liczyłem, ale tak na oko wychodzi jakieś 10 proc. mniej benzyny. Dużo kilometrów nie robię, ale tak czy siak to kilka dyszek miesięcznie w kieszeni.

  • Wyga (gość)

    olej syntetyczny, najlepiej http://k2.com.pl/produkty/k2-texar-5w-40-benzin-diesel-lpg-5-l?utm_source=ws - taka kombinacja sprawdza sie u mnie najlepiej :) ale zawsze fajnie poczytać coś wiecej na ten temat. kolejny rzetelny artykuł, dzięki za to ;)

  • andrzej43 (gość)

    a mi castrol 15 40 w zime prawie nie zapala wszystko staje a na lotos 15 40 juz odpala dolewam teraz 10 na 40 do niego tej samej normy vw 505.00 --------passat b4 1,9td niby 350 000km

  • andrzej43 (gość)

    bede przechodził na półsyntetyk bo w zime -3 na cudownym castrolu z niemiec 15-40 jak i polskim auto nie odpalało zmieniałem akumulatory myslałem ze wina rozrusznika ale olej zakupiłem lotos 15 40 w biedronce i wszystko zaczeło sie zmieniac na lepsze -10 i zapala a na castrolu nawet nie drgnoł co jeszcze był zamulony od tamtego własciciela wylot cały zaklejony mułem az do srodka szło teraz mu troche podawałem w dyfer dolewam 10 40 z tesco z promocji i nic nie śmierdzi kapćia tekiego dostał aż miło pozdrawiam

  • andrzej43 (gość)

    takie passaty sa teraz bardzo tanie wiec co mi tam raz kozie śmierć -nie nastąpiła śmierc a duża poprawa oleje mieszałem lotos 15 40 vw 505,00 z castrolem i do tego dolewam z tesco 10 40 z normą mercedes benz firmy tesco z napisem tesco -obecnie 2 dni ntemu byłem nad morzem na wycieczce po takiej mieszance w baniaczkach od oleju nie widac zmian wszystko ładnie sie miesza nic nie glutuje ali nie ma mleka jak piszą inni pozdroooo.

  • Weryg (gość)

    U mnie zdecydowanie najlepiej sprawdza się olej syntetyczny. Ostatnio przerzuciłem się za radą mojego mechanika na k2 https://k2.com.pl/produkty/k2-texar-0w-30-benzin-diesel-lpg-1-l Stosunkowo tani, a jakość dobra.

  • do andrzej43 (gość)

    Weź się facet nie kompromituj, to może jeszcze kup rozrząd w Żabce a wtryskiwacze w Polo Market - będziesz miał furę jak się patrzy :-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))000

  • marek (gość)

    moje zdanie jest takie odnośni oleju :miałem awensiske d4d brała mi olej półsyntetyk teraz mam vw 8 zaworowca i też brał zalałem syntetykiem i skończyły się dolewki jeden jak i drugi mają ponad 200 tysięcy zero rozszczelnień

  • adamm (gość)

    Śmigałem na oleju Mobil, Shell, Lotos naturalnie. Od niedawna na Neste i na razie nie zamierzam rezygnować, bo nie widzę żadnych nieścisłości z kartą charakterystyki produktu. Wszystkie parametry zgadzają się z rzeczywistością. Jak jesteś z Białego i chcesz dobry katalog środków smarnych to proponuję olejeklimowicz.pl. Zaufany dystrybutor, dobre ceny i wiedza przede wszystkim.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości