Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Olej w silniku

Data publikacji: Autor: (w)

Fot. Paweł Nowak Olej w silniku należy wymieniać regularnie i zgodnie z wytycznymi producenta auta. Lepiej wymienić szybciej niż spóźnić się z wymianą.

Olej wymieniamy zawsze z filtrem oleju. Jeśli pozostawimy stary filtr, nowy olej bardzo szybko zanieczyści się ponownie.

Co 1 000 kilometrów sprawdźmy przed uruchomieniem silnika poziom oleju. Najlepiej gdyby był średni - na bagnecie pośrodku między kreskami oznaczającymi minimum i maksimum.

Jeżeli oleju jest za mało, należy go uzupełnić takim samym olejem, jaki znajduje się w silniku.
Jeśli oleju ubywa szybko - sprawdźmy, czy pod autem nie ma tłustych plam. Podjedźmy do Fot. Pawe³ Nowak mechanika.
Jeśli oleju "przybywa" to także jest powód do złożenia wizyty w warsztacie. Może to być oznaka poważnej awarii.

CZYTAJ TAKŻE

Olej na zimę

Co zrobić ze zużytym olejem

Zawsze stosujmy olej o parametrach nie niższych niż wymaga producent naszego samochodu. Dla tych, którzy nie pamiętają numeru normy, wskazówką jest słowna informacja producenta, do jakiego typu silnika jest przeznaczony olej.

Przy zakupie oleju należy sprawdzić, jakie liczby następują po oznaczeniu SAE. Pierwsza, z następującą po niej literą W, informuje o możliwości zastosowania oleju w niskiej temperaturze.
Im niższa liczba, tym lepsze właściwości smarne podczas mrozów. Druga liczba informuje o możliwości użycia latem. Na przykład wielosezonowy olej mineralny oznaczony będzie najczęściej SAE 15W-40, półsyntetyczny - SAE 10W-40, a syntetyczny: SAE 5W-40 lub SAE 0W-30.

Oleje syntetyczne bywają oznaczane literami EC lub ECII. Według ich producentów użycie takiego oleju wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa o kilka procent.

Zastosowanie droższego syntetycznego oleju nie zawsze ma techniczne i ekonomiczne uzasadnienie. Warto go stosować w nowych silnikach, zwłaszcza zimą na krótkich trasach, często uruchamiając zimny silnik.


Jeśli w starym samochodzie chcemy zmienić olej mineralny na syntetyczny, to pamiętajmy, że mechanicy zalecają, aby po pierwszym wlaniu syntetyku kolejną wymianę oleju wraz z filtrem przeprowadzić już po przebiegu 1.000 kilometrów. Oleje syntetyczne mogą wypłukać osady, co starsze, mocniej zużyte silniki może doprowadzić do "rozszczelnienia".

Decydując się na samodzielną wymianę oleju, z góry musimy wiedzieć, co zrobimy z olejem przepracowanym. Nie wolno go spalać, wylewać do kanalizacji lub na ziemię. Najlepiej oddać go do warsztatu, który sprzeda go firmie skupującej zużyte oleje.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • markozpomorza

    regularnie i najlepiej nie oszczędzać. ostatnio widziałem w lidlu jakiś olej w promocji. a brali panowie, że aż szok! tylko,ze to takie oszczędzenia nic nie warte. wlewa się a silnik chodzi gorzej jak na starym. lepiej wydać normalne pieniądze jak się i tak raz na rok zmienia i miec swiadomosc ze silnik ma na czym jezdzic. stosuje valvoline max life i fakt wydaje 20 zl wiecej niz inni, ale jak wyjezdzam z serwisu to jest taki efekt, ze wydalbym i 200 zl wiecej.

  • grupa54

    www.olejeismary.blogspot.com

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości