Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Oleje silnikowe. Jaki rodzaj olejów dominuje na polskim rynku?

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Fot. 123RF Od 11 lat w Polsce rośnie sprzedaż syntetycznych olejów silnikowych do samochodów osobowych. Tym samym Polska dołącza do światowego trendu dominacji syntetyków wśród olejów silnikowych.

Według rocznego raportu„Przemysł i Handel Naftowy 20018” Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, największą grupę w sprzedaży olejów silnikowych - już niemal 40% - stanowią oleje o najniższych lepkościach - 0W-X i 5W-X.

Głównym powodem wyboru olejów syntetycznych są zalecenia producentów samochodów, którzy jednogłośnie, w trosce o należytą ochronę i wydłużenie żywotności silnika, stawiają na oleje najwyższej jakości. Dotyczy to szczególnie nowych samochodów, które są projektowane i produkowane, a także testowane wyłącznie na syntetykach o niskich lepkościach, głównie z uwagi na ich niskoemisyjność.

Biorąc pod uwagę fakt, że tylko w 2018 roku zarejestrowano w Polsce 532 tysiące nowych aut (o 9,5% więcej niż przed rokiem) można stwierdzić, że kierowcy będą wybierać olej wybrany na pierwsze zalanie.

Zobacz także: Jakimi pojazdami można jeździć mając prawo jazdy kategorii B?

Ponadto w ostatnich latach mamy do czynienia z bardzo wysokim importem aut używanych z Zachodu, szczególnie niemieckich producentów, którzy również używają olejów syntetycznych. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku, do Polski przywieziono aż 597 371 samochodów używanych. Sprowadzane są coraz młodsze auta fabrycznie zalewane olejami syntetycznymi.

Taka struktura rynku samochodów osobowych pozwala zakładać, że będziemy zbliżać się do rynku francuskiego, gdzie już w 2017 roku oleje syntetyczne stanowiły 57% całego rynku olejów silnikowych, i 75% rynku olejów do aut osobowych (Raport Roczny „Przemysł i Handel Naftowy 20018”, POPiHN).

- W ostatnich latach, zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i warsztatów, obserwujemy, że oleje syntetyczne sprzedają się coraz lepiej. Klienci coraz częściej o nie pytają. Są coraz bardziej świadomi jakości i technologii wykorzystywanych przy ich produkcji, a przede wszystkim dostrzegają korzyści wynikające z użytkowania tych olejów. Zdecydowanie przyszłością środków smarnych w motoryzacji są oleje silnikowe o niskich lepkościach - mówi Łukasz Radzymiński, dyrektor sprzedaży w dziale olejowym Shell Polska.

Jak wyjaśniają specjaliści, syntetyczne oleje silnikowe działają skuteczniej zarówno w niskich jak i wysokich temperaturach. Olej zachowuje doskonałe właściwości przepływowe i ma lepszą lepkość, która chroni wszystkie ważne części silnika. Dlatego ułatwia rozruch silnika w zimne dni i redukuje utlenianie, a w konsekwencji zmniejsza zużycie jednostki napędowej. Dzięki dodatkom obniżającym tarcie syntetyczne oleje o niskich lepkościach umożliwiają utrzymanie zużycia paliwa na najniższym możliwym poziomie oraz powodują zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

Fot. 123RF
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Fot. 123RF

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • kolego PAO sympatyku fakty nie mity (gość)

    Jak to a HC to niby gorsze ??? Liqi molly takie oferuje i to najlepsze oleje są koleś ty tu kryptoreklamę uprawiasz PMO czyli dno.

  • madusek (gość)

    Ja zawsze jadę do aso toyoty i tam mi wymieniają w mojej c-hr, i wiem tylko , że lepiej wymieniać na czas dla lepszej żywotności silnika

  • rekord (gość)

    taki 0W-30 mam własnie w swoim aucie od miesiaca :) helix spokojnie moge polecic od shella

  • Eryk (gość)

    tez taki mam 0w-30 od niedawna kupiłem bo znalazłem w koncu taki w sklepie przezuciłem sie z 5w-40 wiec znaczna zmiana zobaczymy jak sie bedzie sprawdzał w silniku

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości