Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Oleje silnikowe

Data publikacji: Autor: (gw)

 Rozmowa z Waldemarem Rybakiewiczem, dyrektorem oddziału spółki Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni "Rzeczoznawcy-PZM" S.A., rzeczoznawcą certyfikowanym.

Od roku 2000 czołowi europejscy producenci samochodów podnieśli poziom wymagań stawianych najnowszym jednostkom napędowym.

- Czego dotyczą zwiększone wymagania stawiane nowym silnikom?
- Zwiekszone wymagania dotyczą: obniżenia poziomu emisji dwutlenku węgla, co wiąże się ze zmniejszeniem ilości spalanego paliwa, zmniejszenie częstotliwości wykonywania obowiązkowych przeglądów technicznych oraz podniesienia mocy i momentu obrotowego silników.
Do tych wymagań producenci jednostek napedowych dostosowali materiały i technologie wytwarzania silników łożysk, przekładni pasowych i zębatych.

- Co ile, według nowych norm producentów, należy wymieniać olej?
- Normy producentów określają wymianę oleju w silnikach z zapłonem iskrowym po przejechaniu 30 tysięcy km, w silnikach Diesla z wtryskiem bezpośrednim po przebyciu 20 tysięcy km oraz w innych silnikach Diesla po 15 tysiącach km.W sukurs konstruktorom silników przyszedł przemysł petrochemiczny, który wytworzył oleje o zupełnie nowych właściwościach.

- Czy są oleje silnikowe obniżające zużycie paliwa?
- Aby olej silnikowy wpływał na obniżenie zużycia paliwa musi mieć niską lepkość przy zachowaniu najniższej lotności. Wydłużone okresy użytkowania między wymianami oleju wymagają zwiększenia jego odporności na utlenianie oraz zastosowania efektywnych dodatków podnoszących odporność oleju na zużycie.
Nowoczesne oleje silnikowe Fuel Economy czy Energy Conserving przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa w granicach do 4 procent. Dzięki dużej płynności, szybciej docierają do najbardziej oddalonych punktów smarowania, przez co przyczyniają się do zmniejszenia zużycia silnika, zmniejszenia zużycia rozrusznika i akumulatora oraz przyśpieszają osiąganie przez silnik właściwej mocy przy niskich temperaturach.
Wyższe moce jednostkowe wymuszają podniesienie stabilności w wysokich temperaturach oraz bardzo dobrych właściwości myjących.

- Jakie oleje są najlepsze?
- Producenci samochodów do nowoczesnych jednostek napędowych zalecają oleje na bazie syntetycznej z pełnym pakietem dodatków przeciwzużyciowych, myjących oraz zmniejszających tarcie.
Ten rodzaj olejów, ze zwiększoną porcją dodatków uszlachetniających, jak wspomniano, przeznaczony jest do nowoczesnych jednostek napędowych. Takie oleje wlane do silników wyeksploatowanych nie podniosą ich mocy i nie poprawią osiągów, przeciwnie, mogą przyczynić sie do rozpuszczenia nagarów i różnych osadów zgromadzonych w silniku i mogą doprowadzić do nieprzyjemnych sytuacji dla użytkownika.
Nowoczesne, syntetyczne oleje wlane do silników w starych samochodach nie podniosą ich mocy i nie poprawią osiągów, przeciwnie, mogą przyczynić sie do rozpuszczenia nagarów i różnych osadów zgromadzonych w silniku.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • ademik

    http://oleje.blog.onet.pl/

  • itmore

    http://www.adnf.pl/ - profesionalne oleje i smary

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości