Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36853 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Opel Adam (2013-2019). Nowy model nie był atrakcją, ale używany owszem

Data publikacji: Autor: Bogusław Korzeniowski

Mamy okazję zaprezentować model, który na rynku pierwotnym był w Polsce niezbyt popularny, ale na rynku wtórnym jest fantastyczną ofertą. Ten maluch Opla, noszący nazwę ADAM, naprawdę wart jest naszego polecenia.

Fot. Bogusław Korzeniowski Mamy okazję zaprezentować model, który na rynku pierwotnym był w Polsce niezbyt popularny, ale na rynku wtórnym jest fantastyczną ofertą. Ten maluch Opla, noszący nazwę ADAM, naprawdę wart jest naszego polecenia.

Geneza powstania i klasyfikacja modelu

Opel Adam trafił do produkcji na początku roku 2013, a jego nazwa jest hołdem w stronę założyciela marki Adama Opla. Samochód w odróżnieniu od swoich bezpośrednich konkurentów – Fiata 500 i MINI – nie stanowi próby interpretacji legendarnego modelu, ale jest zupełnie nowym produktem. Ten mały Opel powstał na pomniejszonej płycie podłogowej Corsy. Jego długość wynosi 3,70 metra, a szerokość 1,72 metra (bez lusterek). Jest więc tej samej długości jak MINI, ale nieco szerszy od niego...

Opel ADAM - przykuwający uwagę design

Mamy okazję zaprezentować model, który na rynku pierwotnym był w Polsce niezbyt popularny, ale na rynku wtórnym jest fantastyczną ofertą. Ten maluch Opla, noszący nazwę ADAM, naprawdę wart jest naszego polecenia.

Fot. Bogusław KorzeniowskiTo co wyróżnia model to oryginalny „pływający” dach, który został wizualnie odłączony od reszty nadwozia. Taki zabieg stylistyczny umożliwia doskonałe połączenie dwóch kolorów i stanowi podstawową opcję personalizacji pojazdu. Tabliczka z nazwą modelu – inaczej niż w większości pojazdów – została umieszczona na końcu chromowanych listew podokiennych na tylnym słupku, dzięki czemu pojazd prezentuje się jeszcze bardziej oryginalnie i wyjątkowo.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Po bokach umieszczono typowe dla Opla detale projektowe, takie jak elementy o kształcie ostrza w dolnej części drzwi oraz charakterystyczne przetłoczenia w kształcie fali wokół klamek drzwi.

Z przodu szeroka osłona chłodnicy zawiera chromowaną listwę w kształcie skrzydła, z wytłoczonym emblematem firmy Opel, a zespół świateł przednich w kształcie skrzydeł obejmuje typowe dla pojazdów firmy Opel światła do jazdy dziennej.

Opel ADAM – przykuwające uwagę wnętrze

Mamy okazję zaprezentować model, który na rynku pierwotnym był w Polsce niezbyt popularny, ale na rynku wtórnym jest fantastyczną ofertą. Ten maluch Opla, noszący nazwę ADAM, naprawdę wart jest naszego polecenia.

Fot. Bogusław KorzeniowskiWe wnętrzu znajdują się siedzenia dla maksymalnie 4 pasażerów, którzy mogą cieszyć wyjątkową, luksusową atmosferą pojazdu — zarezerwowaną dotychczas dla aut klasy premium — oraz korzystać z niezwykłej przestronności. Wnętrze ADAMA to najbardziej rozbudowana w motoryzacji możliwość indywidualizacji, a to sprawia, że każdy model jest inny.

Wystój wnętrza pojazdu można było nabyć wybierając: 4 podstawowe kolory (czarny, kakaowy, fioletowy i biały), 15 różnych foteli z szerokim wyborem materiałów i kolorów, 19 różnych paneli dekoracyjnych dla tablicy rozdzielczej i drzwi. Można też było oddzielnie zakupić wymienne panele, dzięki czemu samochód mógł być dostosowywany do zmieniających się upodobań użytkownika lub do stylu jego nowego właściciela. Możliwy był nawet zakup pojazdu w którym panele mogą zostać podświetlone diodami LED, co dodawało wnętrzu delikatności i blasku — była to absolutna nowość w branży samochodowej.

Także dach we wnętrzu samochodu mógł zyskać indywidualny wygląd. Podsufitki z nadrukiem: Sky z nadrukiem chmur, Fly z nadrukiem jesiennych liści lub Go z grafiką w szachownicę. Najbardziej spektakularną nowością była jednak podsufitka z mapą nocnego rozgwieżdżonego nieba, podświetlana przez 64 diody LED. To zupełnie unikatowy element wyposażenia (gwiazdy na podsufitce ma tylko Rolls Royce).

Oczywiście wymieniamy, co może posiadać samochód, ale nie ma pewności, że to wyposażenie jest w wersji używanej, po którą pojedziemy. Jednakże biorąc pod uwagę, że większość modeli używanych pochodzi z Niemiec (do grudnia 2018 sprzedano tam 136 060 modeli Adam, a w roku 2017 co dziesiąty Opel kupowany w tym czasie w Niemczech to ADAM), a tam wyposażenie i indywidualizm są bardzo cenione, możemy zatem trafić na bogato wyposażoną wersję.

Wracając jednak do modelu. To „trafienie w niszę na rynku” i oferta malucha premium były tak spektakularne, że już w czerwcu 2014 powstał mały Opel Adam przygotowany na przygodę i pokonywanie rozległej przestrzeni. Projektanci firmy Opel opracowali nowe elementy stylistyczne, detale wykończenia i wzory tapicerki.

Mamy okazję zaprezentować model, który na rynku pierwotnym był w Polsce niezbyt popularny, ale na rynku wtórnym jest fantastyczną ofertą. Ten maluch Opla, noszący nazwę ADAM, naprawdę wart jest naszego polecenia.

Fot. Bogusław KorzeniowskiADAM ROCKS – jak nazwano model – otrzymał także zawieszenie zmodyfikowane pod kątem szerszego zakresu przewidywanych warunków eksploatacji pojazdu, a „terenowy charakter” podkreślono podwyższeniem zawieszenia o 15 mm w porównaniu z pozostałymi ADAMami o identycznych siedemnastocalowych obręczach kół. W efekcie ten miniaturowy crossover marki Opel dysponował prześwitem około 14 centymetrów, co upodabniało go do SUVa. Modyfikacje zawieszenia dotyczyły amortyzatorów i sprężyn, geometrii tylnego zawieszenia oraz charakterystyki układu kierowniczego. Z solidną sylwetką ADAMa ROCKS współgra szerszy rozstaw przednich i tylnych kół (odpowiednio 1472 i 1464 mm), który w połączeniu z rozstawem osi wynoszącym 2311 mm zapewniał bardzo dobrą stabilność i komfort jazdy (od początku 2015 Adam Rocks był oferowany także z klasycznym zawieszeniem).

ADAM ROCKS zarówno z zewnątrz, jak i w środku kojarzy się z przygodą. Masywna i muskularna sylwetka samochodu została podkreślona biegnącymi wokół całego nadwozia ochronnymi nakładkami w kolorze antracytu. Całości wizerunku dopełniają srebrne osłony podwozia z przodu i z tyłu oraz montowana standardowo, wyraźnie wyeksponowana, chromowana końcówka wydechu. Wraz z wersją ROCKS w ofercie pojawiły się też nowe kolory lakieru, a także szeroki wybór wzorów dachu.

Dalszą indywidualizację kabiny tego nowatorskiego miniaturowego miejskiego samochodu umożliwiły nowe elementy stylistyczne. Największą innowacją był jednak brezentowy dach Swing Top, który umożliwiał kierowcy przyjemność jazdy z otwartym dachem, gdy tylko ma na to ochotę. W zaledwie 5 sekund składał się on aż do słupków C, a  można go było otworzyć i zamknąć nawet w ruchu, przy prędkości do 140 km/h. Cały moduł dachu został dopracowany pod kątem skutecznej izolacji akustycznej kabiny, a w solidnym trójwarstwowym poszyciu zastosowano neoprenową warstwę środkową, zapewniającą ochronę przed deszczem i chłodem oraz trwałość.

Ponieważ nie ma dużych różnic cenowych, między efektownymi wersjami ADAM, a modelami ADAM ROKS, szczególnie polecamy ten drugi model. Nie chodzi nawet o jego „większe możliwości terenowe”. Po prostu ten model jest kwintesencją stylu, jaki miał przyświecać wersjom ADAM – powodować, że nikt nie przejedzie lub przejdzie obok nas obojętnie.

Każdy Opel ADAM został także wyposażony w najlepsze technologie, spotykane w pojazdach z wyższych segmentów. System multimedialny IntelliLink, integrujący pojazd ze smartfonem (z systemem operacyjnym Android lub Apple iOS). Auto wyposażono również w inne funkcje doskonale sprawdzające się w ruchu miejskim: system Park Assist, który automatycznie parkuje samochód, system ostrzegający o przeszkodach w martwym polu Side Blind Spot Alert oraz system wspomagający układ kierowniczy ze specjalnym trybem CITY.

Opel ADAM silniki i skrzynie biegów

Najpopularniejsze silniki w małym Oplu to: 1,2-litrowym silnikiem o mocy 70 KM, 1,4-litrowym silnikiem o mocy 87 KM oraz 1,4-litrowym silnikiem o mocy 100 KM. Wszystkie one zostały zintegrowane z pięciobiegową manualną przekładnią i mogły być opcjonalnie wyposażone w pakiet technologii ecoFLEX, który dodatkowo zwiększał ich wydajność.

Mamy okazję zaprezentować model, który na rynku pierwotnym był w Polsce niezbyt popularny, ale na rynku wtórnym jest fantastyczną ofertą. Ten maluch Opla, noszący nazwę ADAM, naprawdę wart jest naszego polecenia.

Fot. Bogusław KorzeniowskiW przypadku tych silników musimy mieć świadomość, że 1,2 70 KM to absolutne minimum i... z tym silniczkiem raczej nie wzbudzimy zainteresowania na drodze. O ile na parkingu, efektowne dodatki i niespotykana aranżacja karoserii, zachwycą wielu oglądających, o tyle na drodze... będziemy tylko ładnym tłem. Optymalnym rozwiązaniem, zalecanym po testach wieloma modelami wydaje się silnik 1,4 87 KM, który zapewnia bardzo dobre - jak na tego malucha - osiągi, a przy tym z całą pewnością jest to sprawdzona, bezawaryjna jednostka.

Dość ciekawą ofertą jest trzycylindrowy silniczek o pojemności 1 litra. W silniku, wykonanym w całości z aluminium, zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania: wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa, zmienne fazy rozrządu, odłączaną pompę cieczy chłodzącej, kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów oraz jednowlotową turbosprężarkę. Moc tej jednostki to 115 KM, a dzięki turbosprężarce uzyskuje ona moment obrotowy 170 Nm już od 1800 obr/min. Silnik współpracuje z manualną przekładnią sześciobiegową, charakteryzującą się wysoką kulturą pracy oraz zapewniającą precyzyjną i szybką zmianę przełożenia. Dość powiedzieć, że ten maluch ma prędkość maksymalną 196 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h wynosi tylko 9,9 sek.

Wprawdzie nie jestem wielbicielem silników trzycylindrowych, ale...  ta jednostka w Oplu ADAM to ideał. Nie dość, że ma moc największą ze wszystkich „cywilnych wersji”, to dodatkowo zużywa najmniej paliwa. Oczywiście nie będzie to jednostka tak trwała jak wspomniana wcześniej 1,4, ale...  przecież nikt nie kupował tego modelu, aby nim szaleć na autostradach. Dlatego, jeżeli znajdziecie Państwo model z tym silnikiem to szczerze polecamy.

Używany Opel Adam. Dlaczego warto?

W przypadku samochodów Premium spadek wartości jest dość duży w pierwszym okresie eksploatacji, ale jest dość stabilny i linowy. Co innego w przypadku wersji popularnych. Tutaj spadek wartości także jest wprawdzie stały i liniowy, ale... wersje wyposażeniowe tracą więcej. O ile bowiem w przypadku np. Audi, czy Lexusa, modele są dość zbliżone wyposażeniowo i strata 50% wartości daje podobne ceny na rynku wtórnym, o tyle w Oplu różnica między wersją podstawową a najlepiej wyposażoną, to często wzrost ceny o ok 50%. To sprawia, że samochody te nie tracą swojej wartości procentowo. Można przyjąć, że spadek wartości dotyczy wersji bazowej, ale wiele z dodatków zakupionych w salonie jest związana ze stratą 80-90 procent wartości, a często jest „gratisem” dla drugiego nabywcy.

Tak oto kupując Adama otrzymamy model za dużo niższe pieniądze niż MINI, a przy tym tak samo wyposażony i z pewnością lepiej spersonalizowany.

Aktualnie na rynku samochodów używanych jest oferowanych w Polsce ponad 70 sztuk. Ceny zaczynają się od 18 tys do 20 tys zł za wersje z pierwszego okresu produkcji, przy czym tańsze są wersje gorzej wyposażone. Za model bardziej efektowny stylizacyjnie z roku 2017 musimy zapłacić ok. 35 000 zł.

Chronologia
10 styczeń 2013 – rozpoczęcie seryjnej produkcji
Marzec 2013  Genewa Motor Show – premiera modelu ADAM
Czerwiec 2014 – Premiera wersji ROCKS z zawieszeniem uniesionym o 1,5 mm
Czerwiec 2014 – Premiera sportowej wersji SLAM z silnikiem 150 KM
Styczeń 2015 – Wersja ROCKS także z klasycznym zawieszeniem
Styczeń 2017 – ROCKS S o ofercie z silnikiem 150 KM
3 maj 2019 – zapowiedz zakończenia produkcji Opla Adam związana z powiązaniem z PSA

Opel ADAM podstawowe dane techniczne

Silnik 1.0 EDIT 1,0 EDIT 1,2 ecoFLEX 1,4 ecoFLEX 1,4 LPG ecoFLEX 1,4 ecoFLEX 1,4 turbo ecoFLEX
Czas produkcji 7/2014-5/2019 7/2014-5/2019 1/2013-5/2019 1/2013-5/2019 7/2013-5/2019 1/2013-5/2019 11/2014-5/2019
Układ cylindrów R3 R3 R4 R4 R4 R4 R4
Poj [ccm] 999 999 1229 1398 1398 1398 1364
Moc [KM/obr/min] 90/4000 115/5200 70/5600 87/6000 87/6000 100/6000 150/4900-550
Moment [Nm/obr/min] 170/1800-3700 170/1800-3700 115/4000 130/4000 125/4000 130/4000 220/27750-4500
turbodoładowanie TAK TAK



TAK
Skrzynia biegów Manual 6 Manual 6 Manual 5 Manual 5 (Easytronic) Manual 5 Manual 5
(Manual 6)
Manual 6
Prędk maks [km/h] 180 196 165 176 176 185 210
Przysp. 0-100 km/h [sek] 11,9 9,9 14,9 12,5 12,9 11,5 8,5
Śr zużycie paliwa NEDC [l/100 km] 4,2 4,9 5,3 5,3 (5,0) 5,5 (6,9 LPB) 5,3 (5.0) 5,9

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

Mamy okazję zaprezentować model, który na rynku pierwotnym był w Polsce niezbyt popularny, ale na rynku wtórnym jest fantastyczną ofertą. Ten maluch Opla, noszący nazwę ADAM, naprawdę wart jest naszego polecenia.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Mamy okazję zaprezentować model, który na rynku pierwotnym był w Polsce niezbyt popularny, ale na rynku wtórnym jest fantastyczną ofertą. Ten maluch Opla, noszący nazwę ADAM, naprawdę wart jest naszego polecenia.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Karol (gość)

    Pamiętam jak kilka lat temu chciałem kupić sobie takiego używanego Opla, ale cena mnie trochę odstraszała. Zawsze podobały mi się takie mała autka. Potem czaiłem się na Fiata 500. I w końcu się udało. Pół roku temu wziąłem sobie 500-tkę w abonamencie z Master1. Płacę mniej niż 650 zł i nie przejmuje się żadnymi dodatkowymi. A po roku mogę wymienić na inny model, jaki chce. Dla mnie to super rozwiązanie.

  • Jarek (gość)

    Mam Adasia w wersji S z 2018 r. Mały świrus, trochę twardy ale wiadomo dlaczego: 150 KM . Ogólnie fajne autko ale dla 2 osób plus bagaż. Świetnie się prowadzi na S-kach i autostradach.

  • Jarek (gość)

    Mam Adasia w wersji S z 2018 r. Mały świrus, trochę twardy ale wiadomo dlaczego: 150 KM . Ogólnie fajne autko ale dla 2 osób plus bagaż. Świetnie się prowadzi na S-kach i autostradach.

  • daro (gość)

    W tym segmencie mimo wszystko wybrałbym yaris, z trwałością u japońców znacznie lepiej

  • edi (gość)

    toz to taka troche mniej udana 500 z przyciezkawym nadwoziem i barokowym designem w stylu opla brak swiezosci do jazdy zdecydownane wybrałbym 500 w oryginale

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Opel Adam zdjęcia

Opel Adam dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Opel Adam Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł