Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Adam Rocks. Stylowy maluch

Michał Kij
Opel Adam Rocks / Fot. Michał Kij
Opel Adam Rocks / Fot. Michał Kij
W małych samochodach znów robi się ciekawie. Można je dobierać nie tylko do upodobań, ale wręcz nastroju. Czy będziemy „nosić” samochody jak zegarki, dopasowując je do okazji?
Opel Adam Rocks / Fot. Michał Kij
Opel Adam Rocks / Fot. Michał Kij

Nowy Opel Adam Rocks to maluch na grubej podeszwie. Ma podwyższone o 15 mm zawieszenie. Dołem, wokół nadwozia biegną ochronne nakładki w kolorze antracytu. Bliski kontakt z naturą gwarantuje miękki dach Swing Top – montowany w standardzie. Rozkłada się i składa elektrycznie w ciągu zaledwie 5 sekund. Można to docenić podczas niespodziewanej burzy, jakich ostatnio jakby więcej. Adam Rocks spodoba się wszystkim, którzy nie boją się nisko przelatujących trzmieli, a aktywny tryb życia doprawiają odrobiną kurzu i błota.

Dla równowagi Opel proponuje tej wiosny również sportowego „asflatolubnego” Adama S, który ma czterocylindrowy silnik 1,4 Turbo Ecotec o mocy 150 KM. Szutrowo-gruntowy Rocks musi zadowolić się litrowymi jednostkami benzynowymi Ecotec Direct Injection Turbo o mocy 90 lub 115 KM. Jednak dla poszukiwacza niezwykłych doznań jest to znakomity wybór. Silnik Rocksa ma trzy cylindry, co słychać w brzmieniu wydechu, zakończonego, nawiasem mówiąc, efektowną, chromowaną końcówką. Adama widać, słychać i czuć.

Opel Adam Rocks / Fot. Michał Kij
Opel Adam Rocks / Fot. Michał Kij

Skoro o uczuciach mowa: auto, którego rozstaw osi jest o 80 cm z małym hakiem dłuższy niż rozstaw kół ma naturalne predyspozycje, aby skręcać prawie w miejscu. Układ kierowniczy ma włączany przyciskiem, miejski tryb „kręcę w kremie”, ale jeśli go nie używać daje praktycznie bezpośrednie przełożenie między barkiem kierowcy, a kołami. Dlatego Opel jest zwinny na ulicy, a gdy wyrwie się z korków na drogę szybkiego ruchu pilnuje wyznaczonego kierunku jazdy również przy prędkościach trzycyfrowych. Bezustannie daje do zrozumienia, że jest samochodem do osobistego użytku. Nie strzela focha, nie szturcha zawieszeniem. Pedały z aluminiowymi nakładkami oraz lekko i precyzyjnie działająca dźwignia 6-biegowej skrzyni zachęcają, aby głęboko wciskać gaz. Szczególnie, że silnik wydaje się lubić wysokie obroty, co jest niestety sprzeczne z filozofią montowania małych jednostek, aby uzyskać niskie spalanie. Adam ma układ start/stop, ale główny konstruktor Opla ostrzega: przyjemność, albo oszczędność – wybór należy do ciebie.

Opel Adam Rocks / Fot. Michał Kij
Opel Adam Rocks / Fot. Michał Kij

Pytanie jest retoryczne, ponieważ Adam całym sobą namawia, aby nie traktować jazdy zbyt serio. Kontrastowe malowanie karoserii w egzemplarzu na zdjęciach ma świetne dopełnienie w jasnej tapicerce. Dzięki niej wnętrze sprawia wrażenie większego niż w rzeczywistości. Jadący z przodu nie będą narzekać. To miejsca „premium”. Z tyłu jest ciasno, ale krótka przejażdżka w sympatycznym towarzystwie będzie dzięki temu bardziej ekscytująca.

Lakierowana wstawka na tablicy rozdzielczej przypomina o czasach, kiedy goła blacha w środku nie była wyborem, lecz koniecznością. Gdy samochód sprawiał radość nie tylko jazdą, ale tym że w ogóle był i pozwalał się dopieszczać kluczem, olejarką i szmatką. Teraz to Opel pieści jadących. Na liście wyposażenia podstawowego jest klimatyzacja, tempomat i złącze Bluetooth. Na życzenie można dostać m.in. system multimedialny IntelliLink, przy którym bledną funkcje przeciętnego smartfona. Na szczęście Opla można wykorzystać jako przystawkę do telefonu.

Oraz jako dodatek do torebki. Bagażnik jest skromny. Worki, kuferki i shoppery zwiększają przestrzeń ładunkową, więc kobietom będzie łatwiej zaprzyjaźnić się z Adamem. Poza tym mały bagażnik, to dobry powód, aby częściej jeździć na zakupy. Mężczyzna może co najwyżej włożyć bojówki i afgankę, żeby ulżyć Oplowi.

Opel Adam Rocks / Fot. Michał Kij
Opel Adam Rocks / Fot. Michał Kij

Adam Rocks to skondensowana przyjemność z mobilności. Prywatny azyl w gąszczu skrzyżowań i zmotoryzowany kosz piknikowy. Nasuwają się naturalnie skojarzenia z innymi samochodami, które mają podobny charakter, takimi jak „pięćsetka” czy najnowsze, ciekawie zaprojektowane Twingo. Na plus trzeba zaliczyć Oplowi, że nie naśladuje konkurentów. Ma własny styl, który w wersji Rocks jest wzmocniony przez składany dach. Od razu przypominają się Kadetty sprzed 80 lat, które też występowały w wariantach ze „zwijanym sufitem”. Adam Rocks wyróżnia się i jako samochód i jako Opel.

Wybrane dane techniczne Opla Adama Rocks oraz konkurentów:

Marka/modelOpel Adam RocksFiat 500 0.9 SGE 105 KM S&S LongueRenault Twingo Energy TCe 90 Intens
Cena (zł)od 60 20056 50049 900*
Typ nadwozia/liczba drzwihatchback/3hatchback/3hatchback/5
Liczba miejsc444
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)3698/1807/14843546/1627/14883595/1647/1557
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1485/14781415/14101431/1443
Rozstaw osi (mm)231123002492
Masa własna (kg)1162930864
Pojemność bagażnika (l)170/663185/520219/980
Pojemność zbiornika paliwa (l)383535
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)999875898
Liczba cylindrów323
Napędzana ośprzedniaprzedniatylna
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńręczna/6ręczna/5ręczna/5
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min115 przy 5000-6000105 przy 550090 przy 5500
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min170 przy 1800-4500145 przy 2000135 przy 2500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,91010,8
Prędkość maksymalna (km/h)196188165
Średnie spalanie (l/100 km)54,24,3
Emisja CO2 (g/km)1179999
*w tym 4000 zł dach z materiału, otwierany elektrycznie 
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty