Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38232 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Opel Agila 1.2

Data publikacji: Autor: Zdzisław Podbielski

fot. Opel Agila zadebiutowała w marcu 2000 r., a polska premiera odbyła się dwa miesiące później na targach motoryzacyjnych w Poznaniu. Mimo że wytwarzana jest wyłącznie w Polsce, najwięcej chętnych znajduje za granicą.

Ostatnio nasi rodacy również przekonali się do tego samochodu i sprzedaż na polskim rynku wzrasta.

 

Agila to typowy przedstawiciel samochodów miejskich, zaprojektowany na wzór bliźniaczego Suzuki Wagon R+. Agila dostępna jest w kilku wersjach wyposażenia i w trzech wersjach silnikowych. Ostatnio przybył trzeci silnik – wysokoprężny, produkowany w Bielsku-Białej.

Do prezentacji wybraliśmy pojazd z benzynową jednostką napędową 1,2 l o mocy 75 KM. Jest niewiele droższy od wersji napędzanej silnikiem 1,0 l i  znacznie tańszy od pojazdu z nowym dieslem 1,3 dt.

 

Wnętrze nadwozia

 

fot. Zdzis³aw Podbielski To szczególny przypadek, aby samochód o 3,5-metrowej długości miał tak obszerne wnętrze. Uzyskano je pudełkowatą bryłą dość wysokiego nadwozia, które w zasadzie można zaliczyć do tzw. minivanów. W tym małym samochodzie z segmentu A nawet siedzący z tyłu pasażerowie wysokiego wzrostu mają miejsce na nogi. Zastosowano bowiem znany „chwyt konstrukcyjny” unosząc siedzisko tylnej kanapy wyżej niż siedziska przednich foteli.

Dostęp do wnętrza jest wygodny – czworo drzwi odsłaniają wysokie otwory ułatwiając wejście i wyjście, bez potrzeby zdejmowania kapelusza. Agila nie ma dużego bagażnika. Dopiero po złożeniu jednej lub dwóch części tylnej kanapy (dzielonej 50:50) otrzymujemy wielką i zbliżoną do regularnego sześcianu przestrzeń bagażową. W powiększonym bagażniku z łatwością przewieziemy pralkę lub lodówkę (patrz zdjęcie powyżej) . Nie będziemy mieli kłopotu z jej włożeniem i wyjęciem. Po uniesieniu piątych drzwi, w ścianie tylnej wyłania się otwór prawie równy obrysowi poprzecznemu pojazdu.

Od modeli z 2003 roku zmieniono homologację samochodu z 4-osobowego na 5-osobowy. Pozwoliła na to nośność Agili, ale trzem osobom siedzącym z tyłu jest ciasno.

 

fot. Opel Silnik

 

Agilę od początku produkcji oferowano w dwóch benzynowych wersjach silnikowych z trzema i czterema cylindrami. Obie nowoczesne, serii Ecotec, z 4 zaworami na cylinder, sterowanymi dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy wykonanej ze stopów lekkich. Teraz przybył 4-cylindrowy diesel, ale podwyższający cenę pojazdu. Wszystkie silniki wbudowywane są poprzecznie z przodu i znajdują się blisko ściany przedniej. W komorze silnika jest na tyle dużo miejsca, że mamy łatwy dostęp do miarki poziomu oleju, wlewu oleju, chłodnicy i zbiornika spryskiwacza.

 

Wrażenia z jazdy

 

fot. Zdzis³aw Podbielski Kierowca siedzi wysoko, ma świetną widoczność przez szyby o dużych powierzchniach i w dużych lusterkach zewnętrznych. Pojazdem łatwo manewrować. Dobrze działają urządzenia sterowania, w tym elektrycznie wspomagany układ kierowniczy (nie ma wspomagania tylko najtańsza wersja Start 1.0 l).

Duża zwrotność pojazdu wynika z małej średnicy zawracania jak i niewielkich wymiarów zewnętrznych. Kierowca dość szybko przyzwyczaja się do obrysu zewnętrznego pojazdu, który kończy się wraz z szybą tylną.

Podczas jazdy wyczuwa się opory powietrza stawiane przez ścianę przednią o dużej powierzchni. Trzeba więc silniej naciskać pedał przyspiesznika, wtedy silnik staje się głośny i ma większe zapotrzebowanie na paliwo. Pomimo znacznej wysokości pojazd jest stabilny w ruchu, niewiele przechyla się na łukach dróg, jednak wykazuje wrażliwość na silne podmuchy bocznego wiatru.

 

Podsumowanie

 

Agila jest wprost wymarzonym autem miejskim, ze względu na świetną widoczność z miejsca kierowcy i niewielkie wymiary zewnętrzne. Jest też samochodem uniwersalnym, w którym dużo miejsca mają cztery osoby, a po złożeniu tylnej kanapy otrzymujemy wielką przestrzeń bagażową.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Szofer (gość)

    A cena samochodu?

  • kupiec,szaleniec (gość)

    Kupiłem to cudo w listopadzie 2020.:-). Auto powiem dośc specyficzne.Ale przestronne wewnątrz ,przynajmniej w części przedniej.Po przejechaniu 350 kilometrów od zatankowania do pierwszego odbicia .Zatankowałem tak samo.Jestem zdziwiony gdyż spalanie niestety przerosło moje oczekiwania.Jazda w trasie przepisowo i po mieście po przeliczeniu wyszło 3,6 litra.Jutro czeka ją jazda ok 300km ,zobaczę czy sie potwierdzi spalanie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Opel Agila zdjęcia

Opel Agila dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Opel Agila Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł