Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36474 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Opel Astra IV kontra Toyota Auris II

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Opel Astra / Fot. Opel Różne pochodzenie, różne marki, a jednak jest coś, co mocno łączy Astrę IV i Aurisa II. Te modele kompletnie odmieniły wizerunek kompaktowych aut Opla i Toyoty.

Opel Astra / Fot. OpelObie firmy w pewnym momencie zaczęły mieć problem ze swoimi przebojowymi niegdyś przedstawicielami segmentu C. I wcale nie były to błędy projektowe, wady konstrukcyjne czy wpadki jakościowe. To rodzaj przeciętności i swoistego „zaszufladkowania”, które utrudniało wyjście z określonego kręgu odbiorców. Astra III i Auris nie wyróżniały się niczym szczególnym, co mogło by przyciągnąć nową, szerszą klientelę. Ich następcy dokonali jednak małej rewolucji. Zarówno Astra IV, pokazana po raz pierwszy jesienią 2009 r., jak i Auris II, debiutujący trzy lata później, zerwali na dobre z poprzednikami i błysnęli nową formą. Wciąż są jednak konkurentami i walczą między sobą o wyższą pozycję na rynku. O trzy lata młodszy Auris teoretycznie ma przewagę, ale Astra jest już po modernizacji. Zyskała odświeżony wygląd, nowe silniki i wyposażenie mniej więcej w tym samym czasie, gdy kompaktowa Toyota wchodziła na rynek. Szanse są zatem wyrównane.

Toyota Auris / Fot. ToyotaBryły aut są bardzo podobne, ale nieco większa Astra ma bardziej wygładzone linie, a Auris kusi trochę ostrzejszymi kształtami. Samochody prezentują się dobrze i przyciągają oko dynamiczną formą. Trochę mocniej zwraca na siebie uwagę Toyota, za sprawą agresywnie wysuniętego przodu. Te kompakty budzą wreszcie jakieś emocje i jest to ich ważna zaleta. A czy można liczyć na jakieś emocje ze strony silników ? Tak, choć o sportowe wrażenia pozwalają się one jedynie lekko otrzeć. Przyśpieszenie do „setki” na poziomie 10 sekund nie szokuje, ale daje sporo frajdy z jazdy. Nieźle też prezentuje się prędkość maksymalna sięgająca 200 km/h. Jednak te dane, bardzo podobne dla obu czterocylindrowców są nieco mylące. W codziennej jeździe, gdy liczą się wartości momentów obrotowych i charakterystyki silników, Opel pokazuje swoją wyższość. Jego doładowany benzynowiec ma lepszą elastyczność i sprawniej przyśpiesza od niższych niż Auris obrotów. Wolnossący silnik Aurisa nie ma aż takiej werwy. W tym przypadku różnice w elastyczności są tak duże, że same wyniki przyśpieszenia do "setki" i prędkości maksymalnej nie dają pełnego obrazu. Dlatego w przypadku osiągów dajemy plusa Astrze, sumując jakby jej lepsze wyniki elastyczności, przyśpieszenia do setki i prędkości maksymalnej. Trzeba jednak zaznaczyć, że obie jednostki napędowe dadzą się lubić, są odpowiednio dynamiczne i mają bardzo podobne spalanie.

Opel Astra / Fot. OpelLubić dadzą się również podwozia obu aut, choć i tutaj różnice są zasadnicze. Astra ma z tyłu belkę skrętną stabilizowaną drążkiem Watta, a w Aurisie tylne koła prowadzone są przez podwójne wahacze. A jednak zachowania samochodów są podobne, czyli pewne i w pełni przewidywalne. W obu przypadkach mamy do czynienia z bardzo dobrym kompromisem między sztywnością zawieszeń, zapewniającą bezpieczne prowadzenie, a miękkością, gwarantującą wysoki komfort jazdy. Świetnie spisują się też układy kierownicze. Wystarczy kilka kilometrów jazdy by przekonać się, że techniczna strona obu aut jest bez zarzutu. I przekłada się to na dużą przyjemność podróżowania.

Toyota Auris / Fot. ToyotaTę przyjemność potęgują w obu autach wygodne fotele i ładnie wykończone wnętrza, przy czym to w Astrze ma więcej elegancji, a to w Aurisie więcej sportowego sznytu. Toyota nawiązuje do rasowych „coupe” przede wszystkim pionowym układem deski rozdzielczej. Przedział pasażerski Opla jest bardziej klasyczny w kształtach i bardziej dopracowany w detalach. Wnętrze Aurisa jest skromniejsze, ale równie funkcjonalne i dobrze wyciszone jak w Oplu. Większa skromność Aurisa 1.6 Valvematic Active jest w pewnym sensie usprawiedliwiona, bowiem jest on nieco tańszy od Astry 1.4 Turbo Ecotec Active. Co prawda 3000 zł to nie przepaść, ale jednak jakaś oszczędność. W wersji podstawowej z 99-konnym silnikiem 1.33 Auris kosztuje 62 900 zł i jest droższy od podstawowej, pięciodrzwiowej wersji Astry z silnikiem 1.4 Twinport Ecotec o mocy 100 KM, za którą trzeba zapłacić 61 450 zł.

Opel Astra / Fot. OpelPod względem standardowego wyposażenia lepiej prezentuje się Auris. Ma przede wszystkim kolanową poduszkę powietrzną, której brakuje w Astrze. Kolejny atut Toyoty to automatyczna klimatyzacja, za którą w Oplu trzeba dopłacić 1500 zł. Ale do Aurisa w wersji Active nie można niczego dokupić – ani pojedynczo, ani w pakietach. By zyskać możliwość doposażania samochodu pakietami trzeba kupić wyższą wersję wyposażeniową Premium za 69 900 zł. Astra daje możliwość dokupienia bi-ksenonowych reflektorów z 5200 zł, elektrycznych sterowników w tylnych drzwiach za 1000 zł, a w pakietach również systemów - mierzącego odległość od poprzedzającego pojazdu, monitorującego martwe pola lusterek, rozpoznawania znaków drogowych, utrzymującego samochód w pasie ruchu. W pakietach dostępny jest również asystent parkowania i tempomat.

Toyota Auris / Fot. ToyotaOpel Astra i Toyota Auris to godni siebie przeciwnicy, którzy niczym rywale na ringu kontrolują swoje poczynania. Lepszemu wyposażeniu seryjnemu Aurisa przeciwstawiana jest przez Opla lepsza charakterystyka silnika. Ładniejsze wnętrze Astry traci na znaczeniu w obliczu niższej ceny Toyoty. Nawet rynkowe notowania pokazują, jak bardzo wyrównana jest ta swoista wymiana ciosów. W zestawieniu sprzedaży za 2014 r. dla klientów indywidualnych lepszy jest Auris, w rankingu auta najchętniej kupowanych przez firmy lepiej wypada Astra. To naprawdę bardzo wyrównana walka.

Wybrane dane techniczne

  Opel Astra IV 1.4
Turbo Ecotec Active
Toyota Auris II 1.6
Velvematic Active
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika 4/16/benzyna 4/16/benzyna
Pojemność skokowa (cm3) 1364 1598
Moc maksymalna (KM/obr/min) 140/4900 132/6400
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) 200/1850-4900 160/4400
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,8 10,0
Prędkość maksymalna (km/h) 202 200
Pojemność bagażnika (l) 370/1235 360/1200
Pojemność zbiornika paliwa (l) 56 50
Średnie zużycie paliwa (l/100km) 5,8 5,9
Długość x szerokość x wysokość (cm) 441,9/181,4/151 427,5/176/146
Rozstaw osi (cm) 268,5 260
Masa własna (kg) 1373 1360
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna
(lata)
2/12 3/12
Cena (zł) od 69 450 od 66 400

Wybrane wyposażenie seryjne

  Opel Astra IV 1.4
Turbo Ecotec Active
Toyota Auris II 1.6
Velvematic Active
Poduszki powietrzne 6 7
Układ ABS S S
Układ ESP S S
Wspomaganie układu
kierowniczego
S S
Centralny zamek S S
Elektrycznie sterowane szyby p/t S/O S/-
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr S S
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/O -/S
Radioodtwarzacz z CD/z MP3 S S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

  Opel Astra IV 1.4
Turbo Ecotec Active
Toyota Auris II 1.6
Velvematic Active
Przestronność
wnętrza
+ +
Silnik + +
Osiągi +  
Podwozie + +
Poziom hałasu
(odczuwalny)
+ +
Zużycie paliwa + +
Wyposażenie   +
Cena   +
Wynik końcowy ++++++ (6) +++++++ (7)

Podsumowanie

Z jednej strony niemiecka, z drugiej japońska robota. Ale mimo wielkiego, geograficznego rozrzutu różnic między Astrą i Aurisem jest jak na lekarstwo. Nic dziwnego, oba auta zbudowano wedle tych samych, dobrych standardów przyjętych dla aut kompaktowych. A to procentuje pewnością prowadzenia, precyzją kierowania, komfortem, dobrymi osiągami i wysoką funkcjonalnością. Każde z aut ma swoje mocniejsze i słabsze strony, ale oba kompakty dają równie dużo przyjemności z jazdy. I pod każdym względem są lepsze od swoich poprzedników.

Opel Astra / Fot. Opel

Opel Astra / Fot. Opel

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • edward (gość)

    dla mnie bezkonkurencyjnie toyota auris. Jest bardziej praktyczna a żona twierdzi że też ładniejsza ;)

  • markopolo (gość)

    A ja odbieram w styczniu 2016r swoją nową Astrę IV Sports Tourer 1,4 turbo z fabrycznym LPG i pod względem ceny w stosunku do wyposażenia Toyota Auris nie może się równać.

  • kris (gość)

    Dla mnie Astra H to była prawdziwa porażka samae koszty napraw przez 8latuzytkowania doprowadzily mnie do szalu dlatego nastepny samochod jaki wybralem nie byla Astra J ale Toyota Auris II po liftingu lipiec 2015, ktora odebralem 6 stycznia 2016 roku i cena wcale nie taka wielka zazywszy ze kolega Auria 1 ktorego kupowal w 2008 roku zaplacil za nia 67 tys ja za swojego Aurisa II zapalcilem za wersje prestige 67400 + ubezpieczenia Alufelgi opony zimowe alarm i dodatkowy imobilaiser. A i jeszcze jedno co mi sie podoba to kamerka cofania czego Astra J nie posiada dopiero nastepczynie Astry J Nowa Astra

  • Paweł (gość)

    Nieprawda że Astra to jakiś szczególnie awaryjny samochód, jak dbasz tak masz ! Moja się nie psuje, Auris do Astry 5 ma na noc, co do awaryjności - Toyota kiedyś była niezawodna, teraz to już legenda !

  • gość (gość)

    kolego to nie legenda to fakt i to do dzisiejszych czasów. Z astrą same kłopoty!!!!!!!!!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Opel Astra zdjęcia

Opel Astra dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Toyota Auris dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Opel Astra Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł