Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36046 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Aktualności / Informacje

Opel Astra Sports Tourer. Ekstremalne testy

Data publikacji: Autor: (mm/ip)

Test zimna i gorąca — tzw. test cyklu termicznego — jest obowiązkową częścią programu prac nad nowym modelem Opla, podobnie jak testy w laboratorium akustycznym i elektronicznym / Fot. Opel Międzynarodowe Centrum Rozwoju Technicznego (ITDC) firmy Opel odtwarza warunki panujące na Saharze. W środku zimy w niemieckim Rüsselsheim słupek rtęci sięga 60 stopni Celsjusza, a pot leje się strumieniami. Nowa Astra Sports Tourer musi sprostać takim niesprzyjającym warunkom. Samochód spokojnie i płynnie kołysze się w upale na stanowisku testowym, a w pomieszczeniu o powierzchni 60 metrów kwadratowych panuje ogłuszający hałas systemu wentylacji.

Test zimna i gorąca — tzw. test cyklu termicznego — jest obowiązkową częścią programu prac nad nowym modelem Opla, podobnie jak testy w laboratorium akustycznym i elektronicznym / Fot. Opel Innego dnia w tym samym miejscu sceneria może być całkiem odmienna: wszystko tonie w bieli, a Opla Astrę Sports Tourer pokrywa cienka warstwa lodu. Przez całkowicie zaszronione okna nie da się nawet zajrzeć do wnętrza. W pomieszczeniu jest -40 stopni, więc można tam wejść tylko w ciepłej zimowej odzieży.

„Chcemy sprawdzić, jak materiały Astry Sports Tourer reagują na ekstremalne warunki. Obserwujemy też, jak zmienia się wygląd samochodu i jak wysoka lub niska temperatura może wpływać na przykład na szerokość szczelin między poszczególnymi elementami” — wyjaśnia Otto Hemmelmann, główny inżynier ds. metod testowania. Wraz z interdyscyplinarnym zespołem złożonym ze specjalistów z różnych dziedzin odpowiada on za przebieg testów w upalnym i mroźnym otoczeniu.

Test zimna i gorąca — tzw. test cyklu termicznego — jest obowiązkową częścią programu prac nad nowym modelem Opla, podobnie jak testy w laboratorium akustycznym i elektronicznym. „Nasi klienci na całym świecie będą przecież eksploatować Ople Astra we wszystkich strefach klimatycznych” — mówi Hemmelmann. Testy są przeprowadzane na standardowej wersji Astry Sports Tourer. Dzięki temu wiadomo, że testom poddawane są te same materiały, z których będą wykonane pojazdy klientów. W czasie dwutygodniowej serii testów temperatury zmieniają się codziennie. „Uszczelnienia, połączenia klejone, części z tworzyw sztucznych, gumy i innych materiałów... to wszystko musi działać prawidłowo, a ciągłe kurczenie się i rozciąganie nie może pozostawiać żadnych śladów” — wyjaśnia główny inżynier.

Redakcja poleca: Szukamy drogowych nonsensów. Zgłoś się w plebiscycie i wygraj tablet!

W komorze klimatycznej można zasymulować nawet wystawienie pojazdu na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. „Latem wnętrze Astry Sports Tourer zaparkowanej na zewnątrz może rozgrzewać się do 90 stopni” — mówi Hemmelmann. Symulując działanie słońca, zespół testuje tolerancję obciążenia termicznego materiałów we wnętrzu pojazdu. „Sprawdzamy też, jak długo musi pracować klimatyzacja, aby temperatura w kabinie znów stała się znośna”. Koła Astry Sports Tourer są ustawione na czterech platformach, które poruszają się w górę i w dół. W ten sposób bada się, czy ekstremalne warunki nie obniżają komfortu jazdy oraz czy materiały wykończenia wnętrza poddawane dużym naprężeniom i obciążeniom nie wydają irytujących dźwięków.

Test zimna i gorąca — tzw. test cyklu termicznego — jest obowiązkową częścią programu prac nad nowym modelem Opla, podobnie jak testy w laboratorium akustycznym i elektronicznym / Fot. Opel Astra Sports Tourer nie musiała być specjalnie przygotowywana do testu zimna i gorąca. Kompaktowe kombi, wyposażone w zwykłe, dostępne na rynku opony, zostało przypięte pasami do czterech platform stanowiska testowego. Niemniej jednak, przed testem, samochód jest poddawany szczegółowej kontroli. Następnie pojazd jest poddawany wysokiej i niskiej temperaturze, a inżynierowie starają się spojrzeć na niego oczami klienta i zidentyfikować ewentualne różnice. „Oceniamy wrażenie, jakie zrobił na nas samochód i dokonujemy pomiarów w poszukiwaniu odkształceń i zmian położenia elementów względem siebie” — wyjaśnia Hemmelmann. W systematycznym badaniu zespół zwraca szczególną uwagę na plastikowe części, takie jak zderzaki i listwy progowe. „W tych przypadkach szerokość szczelin jest szczególnie ważna, ponieważ są to elementy, które nie mogą wystawać poza obręb pojazdu”.

Specjaliści z odpowiednich dziedzin sprawdzają także działanie poszczególnych funkcji we wnętrzu. Na przykład: czy schowek w desce rozdzielczej otwiera się płynnie i łatwo? Czy tylne siedzenia FlexFold można bez problemu wyregulować w każdej sytuacji? I co najważniejsze: czy sterowana czujnikiem tylna klapa otwiera się i zamyka, reagując prawidłowo na ruch stopy pod zderzakiem w temperaturze-40 stopni? Ta praktyczna funkcja debiutuje przecież w nowej Astrze Sports Tourer. Dopiero kiedy wszystkie podzespoły, nadwozie i dodatkowe wyposażenie zostaną przetestowane i pozytywnie zweryfikowane, test cyklu termicznego Astry Sports Tourer zostaje zaliczony, a samochód jest gotowy do codziennej eksploatacji jako wygodny środek transportu dla biznesmena lub wielofunkcyjne auto rodzinne.

Test zimna i gorąca — tzw. test cyklu termicznego — jest obowiązkową częścią programu prac nad nowym modelem Opla, podobnie jak testy w laboratorium akustycznym i elektronicznym / Fot. Opel

Test zimna i gorąca — tzw. test cyklu termicznego — jest obowiązkową częścią programu prac nad nowym modelem Opla, podobnie jak testy w laboratorium akustycznym i elektronicznym / Fot. Opel

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Opel Astra zdjęcia

Opel Astra dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Opel Astra Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł