Opel Astra TwinTop kontra Audi TT

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Astra TwinTop to samochód typu cabrio-coupe z otwieranych, sztywnym dachem.
Fot. Maciej Pobocha: Astra TwinTop to samochód typu cabrio-coupe z otwieranych, sztywnym dachem.
Załóżmy, że masz już samochód rodzinny czy limuzynę, a teraz chciałbyś kupić auto bardziej ekstrawaganckie. Może skusisz się na coupe?

Fot. Maciej Pobocha: Astra TwinTop to samochód typu cabrio-coupe z otwieranych, sztywnym dachem.
Fot. Maciej Pobocha: Astra TwinTop to samochód typu cabrio-coupe z otwieranych, sztywnym dachem.

 

Nie wszystkie pojazdy są stricte praktyczne. Niektóre służą "pokazaniu się" czy zaspokojeniu potrzeby szybkiego poruszania się. W tym duchu stworzone zostały Opel Astra TwinTop i Audi TT. Mimo, że na pierwszy rzut oka nie są do siebie podobne, to porównujemy je ze względu na przeznaczenie - oba samochody adresowane są do klientów,

Fot. Maciej Pobocha: Sportowy charakter TT widać już na pierwszy rzut oka. Samochód zdecydowanie może się podobać.
Fot. Maciej Pobocha: Sportowy charakter TT widać już na pierwszy rzut oka. Samochód zdecydowanie może się podobać.

którzy kupując auto chcą sobie po prostu sprawić przyjemność. Jeździliśmy pojazdami z silnikami benzynowymi o pojemnościach 2,0 l.

 

Cechy szczególne

 

Astra TwinTop, którą mogą podróżować cztery osoby, bazuje na trzeciej generacji Astry. Jednak aż 70 proc. części karoserii tej wersji to nowość. Pojazd ma trzyczęściowy dach ze stali, za którego składanie i rozkładanie odpowiada układ elektryczno-hydrauliczny.

Fot. Maciej Pobocha: Samochód bazuje z „zwykłej” Astrze. Modyfikacjom poddano jednak ok. 70 proc. części karoserii.
Fot. Maciej Pobocha: Samochód bazuje z „zwykłej” Astrze. Modyfikacjom poddano jednak ok. 70 proc. części karoserii.

 

Po naciśnięciu przycisku znajdującego się przy lusterku wewnętrznym lub przy wykorzystaniu opcjonalnie dostępnego systemu zdalnej obsługi, dach TwinTopa można automatycznie otworzyć lub zamknąć w ok. 30 sekund. Czynność tę można wykonać gdy samochód stoi lub jedzie z prędkością d0 30 km/h.

 

Fot. Maciej Pobocha: Napędzane 200-konnym silnikiem coupe jest szybkie. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 6,6 sekundy.
Fot. Maciej Pobocha: Napędzane 200-konnym silnikiem coupe jest szybkie. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 6,6 sekundy.

Dzięki funkcji "easy load" części dachu ułożone poziomo w bagażniku unoszą się o 25 cm, co ułatwia wyjmowanie bagażu czy zakupów lub ich układanie pod ochronną ścianką działową. Ze złożonym dachem pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 205 l, a z rozłożonym - 440 l. Zanim dach należy pamiętać o zasunięciu rolety w bagażniku - bez tej operacji składania nie da się przeprowadzić.

Fot. Maciej Pobocha: Dach składa się automatycznie w 30 sekund. Czynność tę można wykonać gdy auto stoi lub jedzie nie szybciej niż 30 km/h.
Fot. Maciej Pobocha: Dach składa się automatycznie w 30 sekund. Czynność tę można wykonać gdy auto stoi lub jedzie nie szybciej niż 30 km/h.

 

Aby zminimalizować konsekwencje dachowania Astra TwinTop ma aktywny system zabezpieczający podróżnych. Specjalny czujnik wychylenia aktywuje napinacze pasów bezpieczeństwa. Jednocześnie za tylnymi fotelami otwierają się i blokują aluminiowe belki.

 

W Astrze TwinTop w wersji z 200-konnym silnikiem znajduje się przycisk Sport. Po jego wciśnięciu zawieszenie utwardza się, układ kierowniczy staje się bardziej bezpośredni, a przepustnica gazu reaguje szybciej na wciśnięcie pedału gazu.

 

W przypadku Audi TT za cechę szczególną można uznać…wygląd. Samochód zaprojektowany przez zespół pod kierownictwem Waltera de Silvy wyróżnia się w gronie aut typu coupe. Podczas

Fot. Maciej Pobocha: Spojler wysuwa się automatycznie przy prędkości ok. 120 km/h i zwiększa siłę dociskającą TT do podłoża.
Fot. Maciej Pobocha: Spojler wysuwa się automatycznie przy prędkości ok. 120 km/h i zwiększa siłę dociskającą TT do podłoża.

naszego testu TT-ka budziła zainteresowanie niezależnie od tego, czy stała, czy jechała. Zwracali na nią uwagę i starsi i młodsi, panie i panowie. Gdyby wyłącznie kształty nadwozia decydowały o kupnie, pojazd na pewno cieszyłby się dużym powodzeniem.

 

Nadwozie TT w 69 proc. wykonane jest z aluminium. Elementy stalowe, stanowiące pozostałe 31 procent, umieszczono z tyłu w celu zbalansowania obciążeń osi. Bagażnik, do którego dostęp zapewnia pokrywa otwierająca się wraz z szybą, mieści 290 l

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze w typowo niemieckim stylu, z dbałością o ergonomię.
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze w typowo niemieckim stylu, z dbałością o ergonomię.

bagażu, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy jego pojemność wzrasta do 700 l.

 

Sportowy charakter auta podkreśla spojler wysuwający się automatycznie z pokrywy bagażnika przy prędkości ok. 120 km/h i optymalizujący spadek siły nośnej. Spojler można także wysunąć ręcznie wciskając przycisk znajdujący się przy skrzyni biegów.

 

Silniki

 

Benzynowa, turbodoładowana jednostka napędowa Astry o pojemności 2,0 to najmocniejszy silnik, z jakim oferowany jest w Polsce ten samochód. Jego moc maksymalna osiągana przy 5400 obr./min wynosi 200 KM. Wartość maksymalnego momentu obrotowego to 262 Nm dostępne od

Fot. Maciej Pobocha: We wnętrzu zastosowano materiały wysokiej jakości. Minus za zaskakująco plastikowe wykończenie kierownicy.
Fot. Maciej Pobocha: We wnętrzu zastosowano materiały wysokiej jakości. Minus za zaskakująco plastikowe wykończenie kierownicy.

1950 do 4200 obr./min.

 

Zapewnia on autu dość dobrą dynamikę - pierwsza setka pojawia się na liczniku po ok. 9 sekundach. To co prawda wolniej niż w przypadku odmiany 5-drzwiowej tego modelu, ale na uwadze trzeba mieć większą masę własną pojazdu (1515 kg w porównaniu z 1203 kg hatchbacka) związaną ze składanym dachem i dodatkowymi usztywnieniami nadwozia.

 

TT-ka z turbodoładowanym silnikiem 2,0 l/200 KM jest

Fot. Maciej Pobocha: Miejsca z tyłu będzie brakować dla osób dorosłych.
Fot. Maciej Pobocha: Miejsca z tyłu będzie brakować dla osób dorosłych.

zdecydowanie szybsza. Od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,6 sekundy. To efekt m.in. mniejszej masy (1260 kg) i inaczej zestopniowanej skrzyni biegów. Jednostka napędowa Audi jest też bardziej elastyczna: maksymalny moment obrotowy wynoszący 280 Nm dostępny jest od 1800 do 5000 obr./min.

 

Jazda

 

Astra TwinTop to samochód dający możliwość podróżowania z wiatrem we włosach. Przyjemność jest duża do chwili, w której ze złożonym dachem przekroczymy 90 km/h. Powyżej tej prędkości w aucie zaczyna się robić głośno.

 

Fot. Maciej Pobocha: Nie ma mowy o tym, żeby z tyłu mogli podróżować dorośli.
Fot. Maciej Pobocha: Nie ma mowy o tym, żeby z tyłu mogli podróżować dorośli.

6-stopniowa, manualna skrzynia biegów pracuje precyzyjnie. Zawieszenie jest stosunkowo twarde, dzięki czemu zakręty można pokonywać dość szybko bez odczuwalnych przechyłów nadwozia. Pokonywanie większych nierówności sprawia jednak, że kierowcy i pasażerowie czują pewien dyskomfort.

 

Ilość miejsca na dwóch tylnych siedzeniach nie jest duża. Dorosłym będzie z pewnością brakowało miejsca na nogi. Fotele przednie są wygodne i dobrze wyprofilowane.

Panel centralny zaprojektowano w typowo niemieckim stylu, z dbałością o ergonomię. Fotele

 

O ile Astrę TwinTop - mimo mocnego silnika - można traktować jako auto rekreacyjne, o tyle Audi TT ma bardziej sportowy charakter. 6-biegowa,

Fot. Maciej Pobocha: Przy rozłożonym dachu bagażnik ma pojemność 440 l. Po jego złożeniu spada ona do 205 l.
Fot. Maciej Pobocha: Przy rozłożonym dachu bagażnik ma pojemność 440 l. Po jego złożeniu spada ona do 205 l.

mechaniczna skrzynia biegów jest precyzyjna. Auto ma jeszcze twardsze zawieszenie niż Opel, dzięki czemu prowadzi się "jak po szynach", ale za to wjeżdżanie w dziury należy do mało przyjemnych sytuacji.

 

TT tylko z założenia jest 4-osobowe. Na tylnych fotelach zmieszczą się wyłącznie dzieci.

Minusem jest słaba widoczność do tyłu: lusterko wewnętrzne jest małe, a w zewnętrznym - praktycznie niezależnie od ustawienia - widoczna jest duża część samochodu. Za

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 290 l. Można ją zwiększać składając oparcia tylnych foteli.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 290 l. Można ją zwiększać składając oparcia tylnych foteli.

kierownicą, jak przystało na pojazd sportowy, siedzi się nisko.

 

Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości z wyjątkiem plastikowego wykończenia kierownicy.

 

Podsumowanie

 

TwinTop i TT to samochody różniące się charakterem, ale mające sprawiać radość. Ich walory użytkowe zostały ograniczone, ale tego rodzaju aut nie kupuje się po to, aby służyły jako pojazdy rodzinne. W końcu odrobina szaleństwa jeszcze nikomu nie zaszkodziła.  

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Opel Astra TwinTop

Audi TT

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

Remis

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Opel Astra TwinTop

Audi TT

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1998

1984

Moc maksymalna (KM/obr/min)

200/5400

200/ 5100-6000

Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min)

262/1950-4200

280/1800-5000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,9

6,6

Prędkość maksymalna (km/h)

237

240

Pojemność bagażnika (l)

204/440

290

Pojemność zbiornika paliwa (l)

52

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

7,3/13,3

6,0 / 10,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

447,6 x 202,1 x 141,4

417,8 x 184,2 x 135,2

Rozstaw osi (cm)

261,4

246,8

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

114 750

144 485

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Opel Astra TwinTop

Audi TT

Poduszki powietrzne

4

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby

S

S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

S

Klimatyzacja automatyczna

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

Komputer pokładowy

S

S

Tempomat

1500

1345

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty