Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Combo-e Life XL. Pierwsza jazda, wrażenia, dane techniczne i ceny

Kamil Rogala
Vany, minivany i kombi vany powoli tracą na popularności, wypierane przez mniej funkcjonalne, ale za to zdecydowanie bardziej modne i coraz bardziej lubiane crossovery i suvy. Duże, pojemne, praktyczne i wygodne – to najważniejsze cechy. Jak w tym nowym świecie odnajduje się klasyka gatunku czyli Opel Combo w odmianie 7-osobowej XL, ale w nowoczesnej, elektrycznej wersji? Sprawdzałem to na drogach w okolicach Russelsheim.Fot. Kamil Rogala
Vany, minivany i kombi vany powoli tracą na popularności, wypierane przez mniej funkcjonalne, ale za to zdecydowanie bardziej modne i coraz bardziej lubiane crossovery i suvy. Duże, pojemne, praktyczne i wygodne – to najważniejsze cechy. Jak w tym nowym świecie odnajduje się klasyka gatunku czyli Opel Combo w odmianie 7-osobowej XL, ale w nowoczesnej, elektrycznej wersji? Sprawdzałem to na drogach w okolicach Russelsheim.Fot. Kamil Rogala
Vany, minivany i kombi vany powoli tracą na popularności, wypierane przez mniej funkcjonalne, ale za to zdecydowanie bardziej modne i coraz bardziej lubiane crossovery i suvy. Duże, pojemne, praktyczne i wygodne – to najważniejsze cechy. Jak w tym nowym świecie odnajduje się klasyka gatunku czyli Opel Combo w odmianie 7-osobowej XL, ale w nowoczesnej, elektrycznej wersji? Sprawdzałem to na drogach w okolicach Russelsheim.

Opel Combo-e Life XL. Nadwozie i wnętrze

Vany, minivany i kombi vany powoli tracą na popularności, wypierane przez mniej funkcjonalne, ale za to zdecydowanie bardziej modne i coraz bardziej
Vany, minivany i kombi vany powoli tracą na popularności, wypierane przez mniej funkcjonalne, ale za to zdecydowanie bardziej modne i coraz bardziej lubiane crossovery i suvy. Duże, pojemne, praktyczne i wygodne – to najważniejsze cechy. Jak w tym nowym świecie odnajduje się klasyka gatunku czyli Opel Combo w odmianie 7-osobowej XL, ale w nowoczesnej, elektrycznej wersji? Sprawdzałem to na drogach w okolicach Russelsheim.
Fot. Kamil Rogala

Jak wspomniałem, Opel Combo-e XL to klasyka gatunku. Duże, pudełkowate nadwozie o długości 4753 mm, szerokości 1921 mm i wysokości aż 1880 mm nie grzeszy urodą i z pewnością nikt się nie będzie za tym autem oglądał na ulicy, ale nie o to chodzi. Ma być praktyczne, funkcjonalnie, przy zachowaniu odpowiedniej estetyki. Muszę przyznać, że to nie jest brzydki samochód, choć nie pałam sympatią do tego segmentu. Oczywiście nie ma mowy o nowoczesnej stylistyce, którą styliści Opla z powodzeniem zastosowali między innymi w nowej Astrze czy Mocce, ale jest bardzo poprawnie. Z boku mamy ładne przetłoczenia i imitacje poszerzonych nadkoli, które nadają sylwetce lekkości, szeroka listwa na drzwiach nie tylko chroni krawędzie na parkingach, ale i wygląda całkiem nieźle, zaś linie okien mają miłe dla oka podcięcia w dolnej części. Z przodu zastosowano duże klosze lamp z subtelną sygnaturą LED, z tyłu pionowe lampy również mają ładny wzór wewnętrzny.

Vany, minivany i kombi vany powoli tracą na popularności, wypierane przez mniej funkcjonalne, ale za to zdecydowanie bardziej modne i coraz bardziej
Vany, minivany i kombi vany powoli tracą na popularności, wypierane przez mniej funkcjonalne, ale za to zdecydowanie bardziej modne i coraz bardziej lubiane crossovery i suvy. Duże, pojemne, praktyczne i wygodne – to najważniejsze cechy. Jak w tym nowym świecie odnajduje się klasyka gatunku czyli Opel Combo w odmianie 7-osobowej XL, ale w nowoczesnej, elektrycznej wersji? Sprawdzałem to na drogach w okolicach Russelsheim.
Fot. Kamil Rogala

We wnętrzu również jest bardzo poprawnie. Stylistom należy się ogromny plus za to, że udało im się zatuszować dostawczy charakter auta. Są uchwyty na kubki w desce rozdzielczej, schowki w jej górnej części m.in., nad wirtualnymi zegarami, konsola środkowa jest bardzo estetyczna, zaś skrywany pod roletkami schowek bardzo głęboki. Jakość materiałów jest raczej przeciętna, niemal wszędzie króluje twardy plastik, ale spasowanie jest w porządku, a i łatwość utrzymania w czystości zapewne na wysokim poziomie. Na pochwałę zasługuje między innymi wygodna kieszeń na smartfon z ładowarką indukcyjną (mieści się duży smartfon) oraz ogromny schowek pod podsufitką. Miejsca dla pasażerów w drugim i trzecim rzędzie nie brakuje. Zresztą te dwa fotele w trzecim rzędzie oferują tyle samo przestrzeni, co w drugim rzędzie. Ba! Pokusiłbym się o stwierdzenie, że tam może być nawet wygodniej, bowiem między fotelami jest sporo miejsca.

Przy rozłożonych wszystkich fotelach pojemność bagażnika jest raczej symboliczna – zmieszczą się tam dwie walizki kabinowe. Po złożeniu trzeciego rzędu pojemność bagażnika rośnie do 850 litrów, a gdy zrezygnujemy również z drugiego rzędu, możemy z powodzeniem organizować przeprowadzkę – do dyspozycji jest aż 2693 litry.

Opel Combo-e Life XL. Silnik i wrażenia z jazdy

Vany, minivany i kombi vany powoli tracą na popularności, wypierane przez mniej funkcjonalne, ale za to zdecydowanie bardziej modne i coraz bardziej
Vany, minivany i kombi vany powoli tracą na popularności, wypierane przez mniej funkcjonalne, ale za to zdecydowanie bardziej modne i coraz bardziej lubiane crossovery i suvy. Duże, pojemne, praktyczne i wygodne – to najważniejsze cechy. Jak w tym nowym świecie odnajduje się klasyka gatunku czyli Opel Combo w odmianie 7-osobowej XL, ale w nowoczesnej, elektrycznej wersji? Sprawdzałem to na drogach w okolicach Russelsheim.
Fot. Kamil Rogala

Co napędza Opla Combo-e Life XL? To samo, co Opla Corsę-e, Peugeota 208, 2008 i całą gwardię elektrycznych modeli koncernu Stellantis. Pod maską nie ma żadnych zmian – to elektryczny silnik o mocy 136 KM i momencie obrotowym 260 Nm, który współpracuje z zespołem baterii o pojemności 50 kWh. Zasięg na w pełni naładowanej baterii to zdaniem producenta 280 kilometrów, co raczej nie pozwoli na długie rodzinne wycieczki. Poza tym podczas jazd testowych zużycie energii oscylowało w okolicach 20 kWh/100km, więc osiągnięcie 280 kilometrów byłoby trudne. Warto wspomnieć, że jeździłem sam. Z kompletem pasażerów zużycie energii zapewne znacząco by podskoczyło. Trochę szkoda, że koncern z uporem maniaka stosuje cały czas ten sam zespół napędowy, który nie należy do najwydajniejszych. O ile w elektrycznej Corsie czy 208-ce sprawuje się całkiem nieźle, tak w większych autach pokroju Combo-e Life czy Zafira-e Life, moc 136 KM oraz bateria o pojemności 50 kWh po prostu nie wystarcza. Oczywiście taki sam układ napędowy jest w odmianie Combo-e, czyli aucie dostawczym. W tym przypadku ma to sens, jeśli z auta korzysta firma, która posiada miejsce do ładowania, a samo auto działa np. w obrębie miasta. W przypadku samochodu osobowego, szczególnie 7-miejscowego, od czasu do czasu pojawia się scenariusz dalszej wycieczki, a oczekiwanie przy ładowarce na naładowanie się baterii, nierzadko nawet godzinę, z całą rodziną, dziećmi itp. Trudno mi jest sobie to wyobrazić. Pod względem dynamiki, jest skromnie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 130 km/h.

Opel Combo-e Life XL. Ceny i wyposażenie

Vany, minivany i kombi vany powoli tracą na popularności, wypierane przez mniej funkcjonalne, ale za to zdecydowanie bardziej modne i coraz bardziej
Vany, minivany i kombi vany powoli tracą na popularności, wypierane przez mniej funkcjonalne, ale za to zdecydowanie bardziej modne i coraz bardziej lubiane crossovery i suvy. Duże, pojemne, praktyczne i wygodne – to najważniejsze cechy. Jak w tym nowym świecie odnajduje się klasyka gatunku czyli Opel Combo w odmianie 7-osobowej XL, ale w nowoczesnej, elektrycznej wersji? Sprawdzałem to na drogach w okolicach Russelsheim.
Fot. Kamil Rogala

Najtańszego Opla Combo-e Life kupimy za 159 150 złotych. Będzie to wersja „krótka” z wyposażeniem Elegance. Co ciekawe, nie ma opcji niższego wyposażenia, więc zawsze kupujemy praktycznie topową odmianę, co w pewnym stopniu argumentuje dość wysoką cenę. Do wersji XL trzeba dopłacić 5100 złotych. Moim zdaniem dopłata jest niewielka, a funkcjonalność zdecydowanie większa. Mimo to szkoda, że cena jest aż tak wysoka, bowiem odmiana z silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 131 KM i z automatyczną skrzynią biegów, z wyposażeniem Elegance+ (również 7-osobowy XL) to koszt 123 750 złotych. Auto jest żwawsze (10,7 s), szybsze (186 km/h), nie ma problemów z zasięgiem i kosztuje ponad 40 000 mniej. Naprawdę, w takich przypadkach trudno bronić elektryków.

Opel Combo-e Life XL. Podsumowanie

Vany, minivany i kombi vany powoli tracą na popularności, wypierane przez mniej funkcjonalne, ale za to zdecydowanie bardziej modne i coraz bardziej
Vany, minivany i kombi vany powoli tracą na popularności, wypierane przez mniej funkcjonalne, ale za to zdecydowanie bardziej modne i coraz bardziej lubiane crossovery i suvy. Duże, pojemne, praktyczne i wygodne – to najważniejsze cechy. Jak w tym nowym świecie odnajduje się klasyka gatunku czyli Opel Combo w odmianie 7-osobowej XL, ale w nowoczesnej, elektrycznej wersji? Sprawdzałem to na drogach w okolicach Russelsheim.
Fot. Kamil Rogala

Wiem, że za jakiś czas nie będzie wyboru i kupując nowe auto, będzie trzeba zaakceptować napęd elektryczny. Ale dopóki istnieją konwencjonalne alternatywy, w przypadku niektórych aut, napęd elektryczny nie jest najlepszym rozwiązaniem. Skromny zasięg, który pod obciążeniem zostanie jeszcze bardziej zredukowany, ograniczone osiągi (prędkość maksymalna tylko 130 km/h) i wysoka cena zakupu to cechy, które eliminują to auto z wielu zastosowań. Czy wieloosobowa rodzina kupi elektrycznego kombi vana, o realnym zasięgu nieco ponad 200 kilometrów w cenie ponad 160 000 złotych bez dodatków? Dla niektórych firm, to ciekawe rozwiązanie, ale obawiam się, że producenci zaczynają zapominać o potrzebach normalnych użytkowników.

Opel Combo-e Life XL – zalety:

  • przyjemna charakterystyka napędu;
  • auto jest łagodne i komfortowe;
  • bardzo przyzwoite wyposażenie seryjne;
  • dużo przestrzeni we wnętrzu;
  • mnóstwo przydatnych schowków i skrytek;
  • miła dla oka stylistyka.

Opel Combo-e Life XL – wady:

  • skromny zasięg;
  • ograniczone osiągi;
  • wysoka cena.

Najważniejsze dane techniczne Opla Combo-e Life XL:

 

Opel Combo-e Life XL 136 KM 50 kWh

Cena (zł, brutto)

od 164 250

Typ nadwozia/liczba drzwi

Kombi van/5

Długość/szerokość (mm)

4753/1921

Rozstaw kół przód/tył (mm)

b.d./b.d.

Rozstaw osi (mm)

2977

Pojemność bagażnika (l)

850/2693

Liczba miejsc

5/7

Masa własna (kg)

1738

Pojemność baterii brutto (kWh)

50 kWh

Układ napędowy

elektryczny

Napędzana oś

przednia

Osiągi

 

Moc (KM)

136

Moment obrotowy (Nm)

260

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,7

Prędkość maksymalna (km/h)

130

Deklarowany zasięg (km)

280

 

Zobacz także: Skoda Enyaq iV - elektryczna nowość

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty