Samochód segmentu B bywa jednocześnie autem rodzinnym, reprezentacyjnym, użytkowym, a nawet sportowym. Sprostać takiemu wyzwaniu nie jest łatwo. Producenci wpadli jednak na rozwiązanie "pompując" pojazdy wzdłuż, wszerz i wzwyż. Takie rozwiązanie zastosowali twórcy najnowszego Fiata Punto czy Renault Clio. Nie inaczej zrobili specjaliści z Opla przygotowując kolejne wcielenie Clio.
Cechy szczególne
Corsa w wersji 3-drzwiowej ma podobać się tym klientom, których eksperci od marketingu nazywają "grupą postępową i nowoczesną". Należą do niej osoby dorosłe do 35. roku życia, nie
mające jeszcze dzieci, ale z ambitnymi planami zawodowymi. Z myślą o nich nadano autu nieco bardziej sportowy charakter niż 5-drzwiowemu hatchbackowi. Podkreślają go mocne przetłoczenia nadwozia, i tylne okno boczne opadające dość stromo w kierunku tyłu, co jest nawiązaniem do Astry GTC.
Opcjonalnie dostępny jest w Corsie system transportowy Flex-Fix (2900 zł). Chowany pod tylnym zderzakiem, może "udźwignąć" do 40 kg i posłużyć do przewozu np. dwóch
rowerów. Wyposażono go w dodatkowe światła tylne, umieszczone w schowku szufladowym. Na zamówienie oferowane są też w Corsie reflektory, które reagując na ruchy kierownicy przesuwają promień świateł mijania lub drogowych o 15 stopni na zewnątrz lub o 8 stopni do wewnątrz.
Przy szybkościach poniżej 40 km/h uaktywnia się system oświetlenia statycznego. W zależności od włączenia kierunkowskazów i kąta skręcenia kierownicy, reflektory doświetlają skrzyżowania i podjazdy.
Praktycznym rozwiązaniem jest też podwójna podłoga bagażnika. Pod ustawioną w górnej pozycji powstaje oddzielny schowek o pojemności 135 l. Oparcie tylnej kanapy może być przechylane o 7,5 stopnia, co ułatwia przewożenie większych bagaży.
Silnik
Testowaną przez nas Corsę napędzała benzynowa jednostka 1,4 l/90 KM. To najmocniejszy silnik benzynowy, z jakim model
ten jest oferowany. Jego zaletą jest dobre wyciszenie - dźwięk pracy jednostki zaczyna przeszkadzać dopiero przy ok. 3800 obr./min, ale subiektywnie nie hałasuje ona bardziej aż do 4200 obr./min.
Nieco zawodu sprawiają osiągi. Wydawać by się mogło, że moc 90 KM w niezbyt dużym w gruncie rzeczy aucie pozwoli na szybkie rozpędzanie się. Tymczasem Corsa sprawia wrażenie nieco ospałej. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po ponad 12 sekundach. Dla porównania 3-drzwiowe Grande Punto 1,4
l/95 KM potrzebuje na osiągnięcie 100 km/h ze startu zatrzymanego o ponad sekundę mniej czasu.
Testowe zużycie paliwa w Corsie odbiegało od podawanego przez producenta. Przy spokojnej jeździe w trasie (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja) wynosiło ono 5,7 l, a w mieście (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja) 8,3 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
Nowa Corsa jest zdecydowanie bardziej przestronna od poprzedniczki. Miejsca z przodu i z tyłu jest pod dostatkiem, jeśli weźmiemy pod uwagę segment aut, do którego należy mały Opel. Zaletą jest dość duża ilość schowków i możliwość różnorakiego konfigurowania przestrzeni
bagażowej. Problem stanowi rozwiązanie dostępu do tylnych siedzeń - po złożeniu przednie fotele nie od razu wracają do pozycji wyjściowej.
Na plus zasługuje ergonomia wnętrza. Obsługa urządzeń pokładowych nie stanowi problemu dzięki dobremu rozplanowaniu położenia przycisków na panelu centralnym i nie umieszczeniu ich zbyt gęsto.
Konstruktorzy Opla zadbali o poprawienie charakterystycznej pracy kierunkowskazów, które - podobnie jak w Astrze czy Vectrze - każdorazowo wracają do pozycji wyjściowej. W przypadku Corsy odbywa się to w bardziej sygnalizowany sposób.
W wersji Sport fotele przednie są bardziej wyprofilowane, dzięki czemu lepiej podtrzymują ciało w zakrętach. Zadbano też o obniżenie zawieszenia i jego utwardzenie. Nie wpływa to jednak zbyt negatywie na jakość tłumienia nierówności dróg. Przydaje się natomiast przy bardziej dynamicznej jeździe.
5-stopniowa manualna skrzynia biegów jest mocnym punktem Corsy. Krótki skok przełożeń i precyzja, z jaką można je zmieniać, powinny zadowolić większość kierowców.
Podsumowanie
Corsa jest ciekawym stylizacyjnie pojazdem, który może się podobać. W wersji 3-drzwiowej ma lekko sportowy charakter, chociaż nawet najmocniejszy silnik benzynowy nie zapewnia jej osiągów, jakich można by się spodziewać. W wersji Sort samochód jest dość bogato wyposażony, ale cena wynosząca ponad 51 tys. zł może okazać się zbyt wysoka jak na auto segmentu B.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1364 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 90/5600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 125/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 173 |
Pojemność bagażnika (l): | 285/1100 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 4,8/7,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 399,9 x 171,3 x 148,8 |
Rozstaw osi (cm): | 251,1 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 |
Cena (zł): | 51 200 |
Nasza ocena
(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)
Przestronność wnętrza | **** | Dość dużo miejsca z przodu i z tyłu. |
Silnik | *** | Mimo, że 90-konna jednostka napędowa jest najmocniejszą w gamie, to osiągi przez nią zapewniane mogłyby być lepsze. |
Poziom hałasu | ***** | Dobrze wyciszony silnik i kabina sprawiają, że nie jest głośno. |
Zużycie paliwa | *** | Zbyt wysokie w trasie, w mieście do zaakceptowania. |
Wyposażenie | **** | Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego oraz komfortu podróżowania. |
Wybrane wyposażenie seryjne Opel Corsa 1.4 Sport
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Układ stabilizacji toru jazdy | 2000 zł |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
Klimatyzacja manualna | S |
Tempomat i komputer pokładowy | 1 350 zł |
Radioodtwarzacz CD/MP3 ze sterowaniem w kierownicy | S |
Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach | S |
S- wyposażenie seryjne
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?