Opel Corsa kontra Ford Fiesta

Andrzej Karaczun
Porównaliśmy popularne w naszym kraju samochody i ...

| W naszym teście porównawczym pragniemy przedstawić popularne w naszym kraju samochody, należące do segmentu B: forda fiestę oraz opla corsę.


Opel Corsa kontra Ford Fiesta


Opel Corsa kontra Ford Fiesta

Fiesta 1,2 (75 KM)Corsa 1,2 (65 KM)

Pojazdy w wesji pięciodrzwiowej wyposażone były w silniki o podobnej pojemności (1,2 litra). Nieco mocniejsza fiesta jest jednak po ostatnich korektach cen droższa od rywala kosztuje bowiem 36 900 zł, podczas gdy corsa 35 200 zł.
Nadwozie
Zarówno fiesta jak i corsa należą do klasycznych modeli obu koncernów. Debiut fiesty nastąpił w czerwcu 1976 r., ostatnia modyfikacja w sierpniu 1995 r. Z kolei produkowana od 1982 r. corsa bardzo poważną modyfikację przeszła 6 lat temu.
W ostatnich wersjach auta mają bardzo podobną stylistykę. Dotyczy to szczególnie przodu. W obu logo firmy zostało wkomponowane w czarną atrapę. Dzięki czarnej listwie pochłaniającej uderzenie, zderzak opla wydaje się nieco mniej masywny. Przednie lampy fiesty są mniej zaokrąglone. Wspólną cechą pojazdów jest też wąska, boczna listwa ozdobna. Tylna, potężna klapa z przestronną szybą wyróżnia fiestę wyraźnie.
Sprawą istotną dla użytkownika są wymiary samochodu. Ford ma 383 cm długości, 163,5 cm szerokości oraz 133 cm wysokości, natomiast opel odpowiednio: 374 cm, 161 cm oraz 142 cm.
Wnętrze
Fiesta i corsa są samochodami nowoczesnymi. W obu pojazdach siedzi się wygodnie, dostęp do przełączników jest łatwy, a tablice rozdzielcze - czytelne. Stosunkowo wygodnie siedzą także osoby na tylnej kanapie, a większy ford oferuje nieco więcej miejsca...
Elementem, który zawsze interesuje użytkownika jest pojemność bagażnika. W fordzie wynosi ona 250 litrów, a po złożeniu tylnej, dzielonej kanapy wzrasta do 930 l. Przestrzeń w oplu jest nieco większa - wynosi bowiem 260 litrów. Gdy złożymy tylne (również dzielone) siedzenia, otrzymamy miejsce aż na 1050 litrów pakunków.
Silniki
Testowane samochody, jak już było powiedziane, miały silniki o takiej samej pojemności, ale różnej mocy. W fordzie zainstalowany został motor czterocylindrowy z czterema zaworami na każdy cylinder, o pojemności 1242 cm3
. Jego moc wynosi 75 KM przy 5200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy - 110 Nm osiągany jest przy 4000 obr./min (w najmocniejszej wersji o pojemności 1388 cm3
udało się osiągnąć moc 90 KM i moment 125 Nm przy 4500 obr./min). Auto od 0 do 100 km/godz. przyspiesza w 12,7 s i osiąga prędkość maksymalną 170 km/h. Masa pojazdu wynosi 940 kg, stąd na 1 KM przypada 12,5 kg.
W skrzyni biegów zastosowano następujące przełożenia: I /3.58; II/2.04; III/1.32; IV/0.95; V/0.76; R/3.62.
Opel także posiadał silnik szesnastozaworowy. Jego pojemność wynosi 1199 cm3
, a moc 65 KM przy 5600 obr./min. Identyczny moment - 110 Nm osiągany jest również przy 4000 obr./min. Do 100 km/h. pojazd rozpędza się w 14,0 s, a można nim jeździć 163 km/h. Corsa jest lżejsza - waży 875 kg, stąd stosunek mocy do masy wynosi 13,5 kg na 1 KM.
Przełożenia skrzyni biegów: I/3.73; II/1.96; III/1.31; IV/0.95; V/0.76; R/3.31.
Wrażenia z jazdy
Oba testowane samochody oferują kierowcy i pasażerom, jak na segment B, spory komfort. Zarówno fiesta jak i corsa są nieźle wyciszone. Trudno też mieć zastrzeżenia do pracy zawieszeń. Są one stosunkowo miękkie. Nie ma to jednak większego wpływu na zachowanie się pojazdów na krętej drodze. Ani ford, ani opel nie wykazywały nadmiernej tendencji do pod- czy nadsterowności. Na bardzo wyboistej drodze zawieszenie corsy pracowało jednak nieco lepiej.
Odcinek drogi z kilkoma ostrymi, zacieśniającymi się zakrętami udało nam się nieco szybciej przejechać oplem, który jest krótszy i szerszy od rywala (rozstaw osi 244,5 cm, czyli dokładnie tyle samo co w fordzie). Podczas jazdy większa moc silnika fiesty jest odczuwalna. Dotyczy to zarówno przyspieszeń, jak i elastyczności na czwartym i piątym biegu (co ma znaczenie np. przy wyprzedzaniu). Niemniej jednak obie jednostki napędowe są dynamiczne i należą do wyróżniających się w tej klasie.
Pewne zastrzeżenia można mieć natomiast do skuteczności hamulców forda, szczególnie przy rozgrzanych tarczach.
Według danych fabrycznych, fiesta spala 5,9/9,2, natomiast corsa 4,8/7,3 litra na 100 km. Podczas testu oba pojazdy spaliły więcej, choć różnica na korzyść opla została zachowana.
Podsumowanie
Fiesta i corsa w testowanych wersjach są samochodami spełniającymi wszystkie warunki aut segmentu B. Stosunkowo przestronne wnętrza powodują, że nie są to tylko pojazdy miejskie, ale spokojnie wyjechać można nimi z rodziną na wakacje. Przy dokonywaniu wyboru należy zastanowić się, czy warto dopłacić różnicę w cenie pomiędzy pojazdami w zamian za 10 KM więcej mocy...
Dane techniczne

 Ford FiestaOpel Corsa
Pojemność skokowa (cm3
)
12421199
Moc maksymalna (KM/obr./min)75/520065/5600
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)110/4000110/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)12,714,0
Prędkość maksymalna (km/h)170163
Pojemność bagażnika (l)250/930260/1050
Pojemność zbiornika paliwa (l)4246
Zużycie paliwa (l/100 km)5,9/9,24,8/7,3
Wymiary: dł. x szer. x wys. (cm)383x163,5x133374x161x142
Cena (zł)*36 90035 200

*) przy kursie 1 DM - 2,1653 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty