Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Corsa kontra Toyota Yaris Hybrid

Dariusz Dobosz
Opel Corsa Historia tego modelu sięga 1982 r., obecnie jeździ po drogach już piąta generacja Corsy, zaprezentowana w 2014 r. W najnowszym wydaniu Corsa nie zyskała szczególnie rewolucyjnych zmian w nadwoziu.Fot. Dariusz Dobosz
Opel Corsa Historia tego modelu sięga 1982 r., obecnie jeździ po drogach już piąta generacja Corsy, zaprezentowana w 2014 r. W najnowszym wydaniu Corsa nie zyskała szczególnie rewolucyjnych zmian w nadwoziu.Fot. Dariusz Dobosz
Czy samochód miejski w wersji hybrydowej może realnie konkurować z rywalem o napędzie konwencjonalnym ? Sprawdzimy to na przykładzie dwóch popularnych modeli.
Opel Corsa Historia tego modelu sięga 1982 r., obecnie jeździ po drogach już piąta generacja Corsy, zaprezentowana w 2014 r. W najnowszym wydaniu Corsa
Opel Corsa

Historia tego modelu sięga 1982 r., obecnie jeździ po drogach już piąta generacja Corsy, zaprezentowana w 2014 r. W najnowszym wydaniu Corsa nie zyskała szczególnie rewolucyjnych zmian w nadwoziu.

Fot. Dariusz Dobosz

Auta hybrydowe dorobiły się etykietki pojazdów drogich, na zakup których decydują się tylko ekologiczni maniacy albo zamożni ekscentrycy. Ale rzeczywistość wyraźnie już przeczy temu stereotypowi. Wożą nas hybrydowe taksówki i autobusy, hybrydy trafiają do służb miejskich. Także prywatni użytkownicy w coraz większej liczbie decydują się na jazdę z udziałem dwóch silników – spalinowego i elektrycznego. Konwencjonalne auta nie oddają łatwo pola, bo wciąż są jednak tańsze. Tylko jakie naprawdę są różnice w kosztach, gdy przestaniemy patrzeć jedynie na cennik i dokonamy kompleksowego porównania.

Reprezentantem tradycyjnej motoryzacji został u nas Opel Corsa, samochód doskonale znany i ceniony na polskim rynku. Historia tego modelu sięga 1982 r., obecnie jeździ po drogach już piąta generacja Corsy, zaprezentowana w 2014 r. W najnowszym wydaniu Corsa nie zyskała szczególnie rewolucyjnych zmian w nadwoziu. I choć doczekała się poważnych modyfikacji zachowała swą charakterystyczną bryłę i płytę podłogową poprzednika. Nową wartością w wyglądzie Corsy są elementy stylizacyjne z innych modeli Opla (Adam, Insignia), dzięki którym może pochwalić się nowym stylem.

Toyota Yaris nie ma tak długich tradycji jak Corsa. Debiutowała na rynku w 1998 r. i doczekała się jak na razie trzeciej generacji. W 2014 r. Yarisa zmodernizowano, zmieniając mu przede wszystkim przód. Teraz trudno pomylić ten model z jakimkolwiek innym samochodem konkurencji, bo ogromna osłona chłodnicy i kształt litery X tworzony przez jej obramowanie oraz wlot powietrza łączący linię reflektorów daje niepowtarzalny efekt. W porównaniu z poprzednimi generacjami Yaris jest dłuższy i niższy, a to nadaje jego sylwetce bardziej dynamiczny wygląd. Wersję hybrydową wyróżniają jedynie dodatkowe napisy „Hybrid”.

Toyota Yaris Hybrid Porównanie zespołów napędowych wykazuje przewagę hybrydowego Yarisa. Silniki pracują spokojnie i bez wibracji, poza momentami przyspieszania
Toyota Yaris Hybrid

Porównanie zespołów napędowych wykazuje przewagę hybrydowego Yarisa. Silniki pracują spokojnie i bez wibracji, poza momentami przyspieszania i jazdy z wysokimi prędkościami powstaje wrażenie, że Yaris Hybrid w ogóle nie ma napędu, słychać jedynie szum opon.

Fot. Dariusz Dobosz

Trzeba przyznać, że oba auta prezentują się interesująco. Podobnie jest z wnętrzami. Choć estetyka desek rozdzielczych nie jest może porywająca, to jednak widać w nich jakiś pomysł i próbę przełamania przeciętności kształtów. W Corsie rażą nieco za małe i banalne w formie dwa okrągłe wskaźniki umieszczone przed oczami kierowcy. Podobać może się reszta kokpitu, a zwłaszcza urozmaicona centralna konsola. Szkoda tylko, że jej dolna część z pokrętłami systemu przewietrzania nie została zintegrowana z całą resztą i wygląda jak „doklejona”.

W hybrydowym Yarisie kokpit wygląda skromniej i nie ma tak eleganckiego wykończenia jak w Oplu. Wyróżnia się w nim pokaźnych rozmiarów zestaw trzech wskaźników, z wyraźnie wyeksponowanym, dużym prędkościomierzem. Po jego prawej i lewej stronie kierowca może sprawdzać informacje dotyczące trybu jazdy auta (elektryczny, spalinowy, strata energii, odzysk energii itp.). Poza tym trudno doszukać się elementów, które mówiły by, że mamy do czynienia z wersją dwusilnikową. Ot, samochód jak każdy inny. We wnętrzu Yarisa jest nieco mniej miejsca niż w Corsie, ale nie jest to różnica znacząca. Za to Yaris ma wyraźnie większy bagażnik.

[page_break]

Opel Corsa Historia tego modelu sięga 1982 r., obecnie jeździ po drogach już piąta generacja Corsy, zaprezentowana w 2014 r. W najnowszym wydaniu Corsa
Opel Corsa

Historia tego modelu sięga 1982 r., obecnie jeździ po drogach już piąta generacja Corsy, zaprezentowana w 2014 r. W najnowszym wydaniu Corsa nie zyskała szczególnie rewolucyjnych zmian w nadwoziu.

Fot. Dariusz Dobosz

Wykończenie Corsy robi nieco lepsze wrażenie. Detale są bardziej dopracowane, tworzywa sztuczne nieco wyższej jakości. Yaris jest co prawda bardzo dobrze zmontowany a do wyglądu jego wnętrza trudno mieć zastrzeżenia, ale nie zmienia to faktu, że materiał deski rozdzielczej i paneli drzwiowych jest twardszy i mniej przyjemny w dotyku. W obu autach nie można mieć zastrzeżeń do wygody jazdy, zapewnianej przez fotele. Oba auta są zadowalająco komfortowe od strony podwozia. Toyota ma nieco sztywniej zestrojone zawieszenia i na kiepskich nawierzchniach jeździ się nią mniej przyjemnie. Pod względem stabilności w normalnym ruchu i zwykłych manewrach zarówno Corsa jak i Yaris radzą sobie świetnie. Przy gwałtownych manewrach Opel jest jednak bardziej przewidywalny, Toyota wykazuje zaś wyraźną nadsterowność.

Porównanie zespołów napędowych wykazuje przewagę hybrydowego Yarisa. Silniki pracują spokojnie i bez wibracji, poza momentami przyspieszania i jazdy z wysokimi prędkościami powstaje wrażenie, że Yaris Hybrid w ogóle nie ma napędu, słychać jedynie szum opon. Atutami Toyoty są dużo lepsze przyspieszenia i zdecydowanie niższe zużycie paliwa. Silnik Corsy jest głośniejszy i bardziej warkotliwy, jak typowy benzyniak w tej klasie aut. Jest jednak przyzwoicie wyciszony, a dzięki temu mało dokuczliwy. W „sprincie” radzi sobie dużo gorzej niż rywal, podobnie jak w spalaniu. Trzeba mu oddać, że jest o 10 KM słabszy, ale innej wersji z hybrydowym Yarisem zestawić nie można. Odmiana 100-konna Corsy nie jest bowiem oferowana z „automatem”

Toyota Yaris Hybrid Porównanie zespołów napędowych wykazuje przewagę hybrydowego Yarisa. Silniki pracują spokojnie i bez wibracji, poza momentami przyspieszania
Toyota Yaris Hybrid

Porównanie zespołów napędowych wykazuje przewagę hybrydowego Yarisa. Silniki pracują spokojnie i bez wibracji, poza momentami przyspieszania i jazdy z wysokimi prędkościami powstaje wrażenie, że Yaris Hybrid w ogóle nie ma napędu, słychać jedynie szum opon.

Fot. Dariusz Dobosz

A teraz jeszcze to, co najistotniejsze dla portfela – finanse. Hybrydowy Yaris w wersji Active kosztuje aż o 9000 zł drożej niż benzynowa Corsa z automatem, więc pozornie jest zdecydowanie mniej atrakcyjny dla potencjalnego nabywcy. Ale wystarczy rzut oka na wyposażenie seryjne by zobaczyć, że przewaga Corsy nie jest taka oczywista. Sama tylko automatyczna klimatyzacja wymaga w Oplu dopłaty blisko 4900 zł, a kolanowej poduszki powietrznej nie da się w ogóle wycenić, bo w Corsie nie jest ona oferowana. Dodajmy, że Yaris Hybrid zapewnia w standardzie również system ochrony kręgosłupa (WIL), a obraz wyposażeniowej przewagi hybrydowego Yarisa będzie jeszcze wyraźniejszy. Corsa kusi co prawda kilkoma elektronicznymi systemami wspomagającymi kierowcę i podnoszącymi bezpieczeństwo jazdy (rozpoznawanie znaków, monitoring pasa ruchu, ostrzeganie przed kolizją), ale wszystkie one dostępne są jedynie za dopłatą.

Wybrane dane techniczne

 

Opel Corsa 1.4 Twinport AT6 Enjoy

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1398

1497

Moc maksymalna silnika spalinowego (KM/obr/min)

90/6000

75/4800

Maks. moment obr silnika spalinowego (Nm/obr/min):

130/4000

111/3600-4400

Moc maksymalna silnika elektrycznego (KM/obr/min)

-

61/6000

Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm)

-

169

Moc maksymalna zespołu hybrydowego (KM)

-

100

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,9

11,8

Prędkość maksymalna (km/h)

170

165

Pojemność bagażnika (l)

265/1120

286

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

36

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

6,0

3,3

Długość/szerokość/wysokość (cm)

402,1/174,6/148,1

395/169,5/151

Rozstaw osi (cm)

251

251

Masa własna (kg)

1088

 

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

 

Cena (zł)

od 56 850

od 65 900

Wybrane wyposażenie seryjne          

 

Opel Corsa 1.4 Twinport AT6 Enjoy

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/O

S/O

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/O

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

 

Opel Corsa 1.4 Twinport AT6 Enjoy

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

+

 

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

Wynik końcowy

+++++ (5)

++++++ (6)

Podsumowanie

Jak widać hybryda wcale nie musi być droższa od tradycyjnego auta z silnikiem benzynowym. W przypadku Yarisa cenę zrównuje nie tylko lepsze wyposażenie seryjne, ale również dużo niższe spalanie, pozwalające jeździć znacznie taniej. Poza tym dwusilnikowe, miejskie autko Toyoty może pochwalić się niezłymi osiągami, a pod względem funkcjonalności śmiało może konkurować nie tylko z miejskim Oplem. Jak widać samochód hybrydowy stał się ciekawą alternatywą dla benzynowego „klasyka”, przy czym trzeba zaznaczyć że prezentowane samochody to jednak propozycje dla miłośników małych aut, dysponujących grubszym portfelem.

Warto wiedzieć: Popularność używanych diesli stale spada. Są awaryjne!

Źródło: TVN Turbo/x-news

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty