Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Corsa. Uroki wieku dojrzałego

Andrzej Penkalla
Opel Corsa / Fot. Opel
Opel Corsa / Fot. Opel
Produkowany od 1982 roku Opel Corsa powoli wchodzi w wiek dojrzały. Najnowsza, piąta już generacja modelu, jest tej dojrzałości najlepszym dowodem. W najtańszej wersji kosztuje 40 800 zł.
Opel Corsa / Fot. Opel
Opel Corsa / Fot. Opel

Producent tego niewielkiego, miejskiego samochodu przez lata ciężko pracował, by zyskać uznanie kierowców. Kolejne generacje modelu ewoluowały wraz z ich oczekiwaniami i wymaganiami, a liczba ponad 12,4 mln egzemplarzy sprzedanych w ciągu 32 lat potwierdza, że lepiej niż dobrze je spełniała. Najnowsze wcielenie Corsy może zainteresować nie tylko wiernych nabywców modeli poprzednich generacji, ale i klientów, którzy dotychczas nie tylko nie rozważali kupna niewielkiego Opla, ale nawet w ogóle pojazdu tej klasy.

Rodzinnie lub sportowo

Choć producent przedstawia Corsę E jako zupełnie nowy samochód, to jednak jej znacznego pokrewieństwa z poprzednim modelem wyprzeć się nie może. Świadczy o tym choćby sam kształt nadwozia, który przypomina poprzednika – tak w wersji trzy- jak i pięciodrzwiowej. Nowy model powstał na tej samej płycie podłogowej co Corsa D (dzielonej zresztą także z Fiatem Punto). Jednak na tym podobieństwa się kończą, bo zabiegi stylistów marki spowodowały, że w nadwoziu nowej Corsy łatwiej znaleźć odniesienia do innych Opli: mniejszego Adama i kompaktowej Astry.

W samochodzie o długości 4,02 m można się spodziewać wystarczająco przestronnego wnętrza. I rzeczywiście, nawet za kierowcą o wzroście ponad 180 cm swobodnie usiądzie pasażer podobnej postury, który nawet nie będzie dotykał kolanami oparć przedniego fotela. To zasługa nie tylko rozmiarów nadwozia i sporego rozstawu osi (2510 mm), ale i odpowiednio wyprofilowanych oparć foteli. Dzięki temu nawet cztery dorosłe osoby mają dosyć miejsca na nogi, czy nad głowami i podróżują Corsą naprawdę wygodnie. Problemem może być jedynie wsiadanie do tyłu w wersji 3-drzwiowej, ale odmiana 5-drzwiowa z powodzeniem sprawdzi się w roli samochodu dla niewielkiej rodziny. Trzem dorosłym siedzącym z tyłu w obu będzie już ciasno, a i na bagaże wszystkich pasażerów nie pozostaje wiele miejsca. Bagażnik o pojemności 285 dm3 to zaledwie średnia wartość w tym segmencie. Po złożeniu kanapy można go powiększyć do maksymalnie 1120 dm3 (1090 dm3 w wersji 3-drzwiowej).

Inna jakość

Opel Corsa / Fot. Opel
Opel Corsa / Fot. Opel

Dużą różnicę w porównaniu do dobrze nam znanej Corsy D widać w wykończeniu i wyposażeniu nowego modelu. We wnętrzu użyto nowych materiałów o wyraźnie lepszej jakości, a lista wyposażenia seryjnego lub dostępnego w Corsie za dopłatą jeszcze niedawno mogła się pojawiać niemal wyłącznie w cennikach samochodów klasy średniej. Podgrzewany wieniec kierownicy, układ ostrzegający o pojazdach w tzw. martwym polu, ułatwiający ruszanie na wzniesieniach, kamera cofania, asystent parkowania, który rozpoznaje wolne miejsce na parkingu i automatycznie parkuje pojazd, biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów, systemy pomiaru odległości od pojazdu poprzedzającego, ostrzegania przed kolizją i o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz rozpoznawania znaków drogowych - to tylko przykłady tego, w co może być wyposażony ten samochód. System multimedialny IntelliLink obejmuje standardowy siedmiocalowy kolorowy ekran dotykowy i współpracuje z urządzeniami zarówno firmy Apple, jak i wyposażonymi w system Android. Pozwala korzystać z takich aplikacji jak nawigacja BringGo, Stitcher (umożliwia słuchanie audycji radiowych na żywo lub w formie powtórek), czy Tune-In (dostęp do globalnej sieci 70tys. stacji radiowych).

Trzy cylindry i automat

Konstruktorzy nowej Corsy chwalą się, że w podwoziu tego modelu nie ma żadnego elementu z poprzedniej wersji. Przednie zawieszenie ma inną geometrię, zwrotnice i amortyzatory, a nowa, wzmocniona rama pomocnicza zwiększa sztywność skrętną nadwozia. Przeprojektowano też belkę skrętną tylnej osi i dodano lepszy stabilizator, a nowy układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem działa bardziej precyzyjnie. Lista zmian jest długa, ale pierwsze jazdy potwierdziły, że nową Corsą jeździ się lepiej. Lepszy jest zarówno komfort, jak i pewność prowadzenia.

Opel Corsa / Fot. Opel
Opel Corsa / Fot. Opel

W gamie dostępnych jednostek napędowych znaleźć można znane wcześniej benzynowe silniki 1.2/70 KM i 1.4/75 KM lub 90 KM. Nowościami są jednostki 1.4 Turbo o mocy 100 KM i trzycylindrowa jednostka 1.0 Turbo generująca moc maksymalną 90 lub 115 KM. Wydawać by się mogło, że zwłaszcza w wersji 5-drzwiowej, silnik 1.4 Turbo dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 200 Nm będzie optymalnym wyborem. Rozpędza ważące ok. 1150 kg auto maksymalnie do 185 km/h, a do 100 km/h w 11 s, zużywając przy tym średnio 5,2 l benzyny na 100 km. Tymczasem 115-konny silnik 1.0 Turbo okazuje się nie tylko sprawniejszym źródłem napędu (195 km/h, 0-100 km/h w 10,3 s), ale jest też bardziej elastyczny i oszczędny – średnio zużywa 0,2 l/100 km mniej. Ta jednostka napędowa standardowo współpracuje z kolejną nowością - precyzyjnie działającą skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Nowy jest także 6-biegowy „automat”, a znana z poprzednich odmian zautomatyzowana przekładnia Easytronic została zmodernizowana.

Zwolennicy silników wysokoprężnych mają do wyboru dwie wersje silnika 1.3 CDTi – 75 lub 95 KM.

Można już oszczędzać

Opel Corsa / Fot. Opel
Opel Corsa / Fot. Opel

Nową Corsę można już zamawiać w salonach Opla, ale pierwsze jej egzemplarze trafią do klientów dopiero po nowym roku. Za najtańszą odmianę, trzydrzwiową wersję 1.2/70 KM z podstawowym wyposażeniem Essentia trzeba zapłacić 40 800 zł (odmiana 5-drzwiowa kosztuje 42 100 zł). Ceny samochodów z silnikiem 1.0 Turbo/90 KM zaczynają się od odpowiednio 54 150 i 55 450 zł, a ich mocniejsza 115-konna odmiana kosztuje 2 tys. zł więcej. Najtańszy diesel, 3-drzwiowy 1.3 CDTi o mocy 75 KM, to wydatek 55 700 zł.

Wybrane dane techniczne Opla Corsy i konkurentów:

Marka/model

Opel Corsa 1.0 Turbo

VW Polo 1.2 TSI

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost

Cena (zł)

56 150

57 690

51 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4021/1746/1481

3972/1682/1462

3969/1722/1495

Rozstaw osi (mm)

2510

2470

2489

Masa własna (kg)

1199

1135

1101

Pojemność bagażnika (l)

285

280

281

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

45

45

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna bezołowiowa

Benzyna bezołowiowa

Benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

998

1197

999

Liczba cylindrów

3

4

3

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 5-bieg.

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

115 przy 5000

110 przy 5000

100 przy 6000

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

170 przy 1800

175 przy 1500

170 przy 1400

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

10,3

9,3

11,2

Prędkość maksymalna (km/h)

195

196

180

Średnie spalanie (l/100 km)

5,0

4,8

4,5

Emisja CO2 (g/km)

117

110

102

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty