Producent tego niewielkiego, miejskiego samochodu przez lata ciężko pracował, by zyskać uznanie kierowców. Kolejne generacje modelu ewoluowały wraz z ich oczekiwaniami i wymaganiami, a liczba ponad 12,4 mln egzemplarzy sprzedanych w ciągu 32 lat potwierdza, że lepiej niż dobrze je spełniała. Najnowsze wcielenie Corsy może zainteresować nie tylko wiernych nabywców modeli poprzednich generacji, ale i klientów, którzy dotychczas nie tylko nie rozważali kupna niewielkiego Opla, ale nawet w ogóle pojazdu tej klasy.
Rodzinnie lub sportowo
Choć producent przedstawia Corsę E jako zupełnie nowy samochód, to jednak jej znacznego pokrewieństwa z poprzednim modelem wyprzeć się nie może. Świadczy o tym choćby sam kształt nadwozia, który przypomina poprzednika – tak w wersji trzy- jak i pięciodrzwiowej. Nowy model powstał na tej samej płycie podłogowej co Corsa D (dzielonej zresztą także z Fiatem Punto). Jednak na tym podobieństwa się kończą, bo zabiegi stylistów marki spowodowały, że w nadwoziu nowej Corsy łatwiej znaleźć odniesienia do innych Opli: mniejszego Adama i kompaktowej Astry.
W samochodzie o długości 4,02 m można się spodziewać wystarczająco przestronnego wnętrza. I rzeczywiście, nawet za kierowcą o wzroście ponad 180 cm swobodnie usiądzie pasażer podobnej postury, który nawet nie będzie dotykał kolanami oparć przedniego fotela. To zasługa nie tylko rozmiarów nadwozia i sporego rozstawu osi (2510 mm), ale i odpowiednio wyprofilowanych oparć foteli. Dzięki temu nawet cztery dorosłe osoby mają dosyć miejsca na nogi, czy nad głowami i podróżują Corsą naprawdę wygodnie. Problemem może być jedynie wsiadanie do tyłu w wersji 3-drzwiowej, ale odmiana 5-drzwiowa z powodzeniem sprawdzi się w roli samochodu dla niewielkiej rodziny. Trzem dorosłym siedzącym z tyłu w obu będzie już ciasno, a i na bagaże wszystkich pasażerów nie pozostaje wiele miejsca. Bagażnik o pojemności 285 dm3 to zaledwie średnia wartość w tym segmencie. Po złożeniu kanapy można go powiększyć do maksymalnie 1120 dm3 (1090 dm3 w wersji 3-drzwiowej).
Inna jakość
Dużą różnicę w porównaniu do dobrze nam znanej Corsy D widać w wykończeniu i wyposażeniu nowego modelu. We wnętrzu użyto nowych materiałów o wyraźnie lepszej jakości, a lista wyposażenia seryjnego lub dostępnego w Corsie za dopłatą jeszcze niedawno mogła się pojawiać niemal wyłącznie w cennikach samochodów klasy średniej. Podgrzewany wieniec kierownicy, układ ostrzegający o pojazdach w tzw. martwym polu, ułatwiający ruszanie na wzniesieniach, kamera cofania, asystent parkowania, który rozpoznaje wolne miejsce na parkingu i automatycznie parkuje pojazd, biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów, systemy pomiaru odległości od pojazdu poprzedzającego, ostrzegania przed kolizją i o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz rozpoznawania znaków drogowych - to tylko przykłady tego, w co może być wyposażony ten samochód. System multimedialny IntelliLink obejmuje standardowy siedmiocalowy kolorowy ekran dotykowy i współpracuje z urządzeniami zarówno firmy Apple, jak i wyposażonymi w system Android. Pozwala korzystać z takich aplikacji jak nawigacja BringGo, Stitcher (umożliwia słuchanie audycji radiowych na żywo lub w formie powtórek), czy Tune-In (dostęp do globalnej sieci 70tys. stacji radiowych).
Trzy cylindry i automat
Konstruktorzy nowej Corsy chwalą się, że w podwoziu tego modelu nie ma żadnego elementu z poprzedniej wersji. Przednie zawieszenie ma inną geometrię, zwrotnice i amortyzatory, a nowa, wzmocniona rama pomocnicza zwiększa sztywność skrętną nadwozia. Przeprojektowano też belkę skrętną tylnej osi i dodano lepszy stabilizator, a nowy układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem działa bardziej precyzyjnie. Lista zmian jest długa, ale pierwsze jazdy potwierdziły, że nową Corsą jeździ się lepiej. Lepszy jest zarówno komfort, jak i pewność prowadzenia.
W gamie dostępnych jednostek napędowych znaleźć można znane wcześniej benzynowe silniki 1.2/70 KM i 1.4/75 KM lub 90 KM. Nowościami są jednostki 1.4 Turbo o mocy 100 KM i trzycylindrowa jednostka 1.0 Turbo generująca moc maksymalną 90 lub 115 KM. Wydawać by się mogło, że zwłaszcza w wersji 5-drzwiowej, silnik 1.4 Turbo dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 200 Nm będzie optymalnym wyborem. Rozpędza ważące ok. 1150 kg auto maksymalnie do 185 km/h, a do 100 km/h w 11 s, zużywając przy tym średnio 5,2 l benzyny na 100 km. Tymczasem 115-konny silnik 1.0 Turbo okazuje się nie tylko sprawniejszym źródłem napędu (195 km/h, 0-100 km/h w 10,3 s), ale jest też bardziej elastyczny i oszczędny – średnio zużywa 0,2 l/100 km mniej. Ta jednostka napędowa standardowo współpracuje z kolejną nowością - precyzyjnie działającą skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Nowy jest także 6-biegowy „automat”, a znana z poprzednich odmian zautomatyzowana przekładnia Easytronic została zmodernizowana.
Zwolennicy silników wysokoprężnych mają do wyboru dwie wersje silnika 1.3 CDTi – 75 lub 95 KM.
Można już oszczędzać
Nową Corsę można już zamawiać w salonach Opla, ale pierwsze jej egzemplarze trafią do klientów dopiero po nowym roku. Za najtańszą odmianę, trzydrzwiową wersję 1.2/70 KM z podstawowym wyposażeniem Essentia trzeba zapłacić 40 800 zł (odmiana 5-drzwiowa kosztuje 42 100 zł). Ceny samochodów z silnikiem 1.0 Turbo/90 KM zaczynają się od odpowiednio 54 150 i 55 450 zł, a ich mocniejsza 115-konna odmiana kosztuje 2 tys. zł więcej. Najtańszy diesel, 3-drzwiowy 1.3 CDTi o mocy 75 KM, to wydatek 55 700 zł.
Wybrane dane techniczne Opla Corsy i konkurentów:
Marka/model | Opel Corsa 1.0 Turbo | VW Polo 1.2 TSI | Ford Fiesta 1.0 Ecoboost |
Cena (zł) | 56 150 | 57 690 | 51 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4021/1746/1481 | 3972/1682/1462 | 3969/1722/1495 |
Rozstaw osi (mm) | 2510 | 2470 | 2489 |
Masa własna (kg) | 1199 | 1135 | 1101 |
Pojemność bagażnika (l) | 285 | 280 | 281 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 45 | 45 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Benzyna bezołowiowa | Benzyna bezołowiowa | Benzyna bezołowiowa |
Pojemność (cm3) | 998 | 1197 | 999 |
Liczba cylindrów | 3 | 4 | 3 |
Napędzana oś | Przednia | Przednia | Przednia |
Skrzynia biegów: | Manualna, 6-bieg. | Manualna, 6-bieg. | Manualna, 5-bieg. |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 115 przy 5000 | 110 przy 5000 | 100 przy 6000 |
Moment obrotowy (Nm) | 170 przy 1800 | 175 przy 1500 | 170 przy 1400 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 10,3 | 9,3 | 11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 196 | 180 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,0 | 4,8 | 4,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 117 | 110 | 102 |
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?