Opel Grandland X vs Citroen C5 Aircross. Historia
Historia obu aut jest krótka i prosta – debiut „przed chwilą”, zero poprzedników i wpisywanie się w nowe kanony mody, by zaspokoić potrzeby klientów.
Opel Grandland X zadebiutował w 2017 roku i jest największym przedstawicielem nowej rodziny „X” w portfolio marki. Teoretycznie Grandland X zastąpił w ofercie Zafirę, choć oba auta są z innego segmentu. Gabarytami przypomina nieco Astrę, choć wizualnie wydaje się od niej sporo większy. Bliźniaczym modelem jest Peugeot 3008.
Citroen C5 Aircross również jest „świeżakiem” na rynku i podobnie jak Grandland X, zastąpił w ofercie auto pochodzące z zupełnie innego segmentu – C5. To również obraz tego, jak zmienia się rynek i jak różne potrzeby mają klienci na przestrzeni lat. Kiedyś był to duży i komfortowy sedan, dziś rolę flagowego modelu pełni średniej wielkości SUV. Samochód zbudowano na modułowej platformie EMP2 koncernu PSA, a ta z kolei pojawiła się w… Peugeocie 5008. Czy taka różnica przełoży się na gabaryty i przestrzeń we wnętrzu? O tym przekonamy się wkrótce.
Opel Grandland X vs Citroen C5 Aircross. Stylistyka
Zanim zajrzymy do wnętrz obu samochodów, przyjrzyjmy się ich stylistykom. Trudno o dwa tak różne auta w tym segmencie.
Opel Grandland X kontynuuje tradycję stylistyczną Opla i wpisuje się w obecnie oferowane portfolio marki. Musimy jednak przyznać, że nie wyróżnia się spośród konkurencji i jest pod względem wyglądu dość powszechne. Linie są bardzo ładnie narysowane, dynamiczne i spójne, ale nie ma tutaj praktycznie żadnego elementu, który wyróżniałby ten model pośród innych. Ładne, rozciągnięte światła, klasyczna linia boczna w kształcie klina, mocne przetłoczenia na tylnej klapie i klosze lamp zachodzące na tylne nadkola. Na uwagę zasługuje jedynie ciekawy słupek C, który odcina się od linii dachu. Przy zastosowaniu dwukolorowego lakieru, wygląda to bardzo ciekawie.
Zupełnie inaczej prezentuje się Citroen C5 Aircross. Nie ma on z pewnością tak dynamicznej i sportowo nacechowanej linii jak propozycja Opla, ale niemal wszędzie natkniemy się na ciekawe zabiegi stylistyczne. Przedni pas zdominował szeroki, podzielony horyzontalnie grill, który łączy się z podwójnymi kloszami lamp. Cały pas przebiega dość wysoko, przez co maska prowadzona jest niemal płasko. To sprawia, że przód auta wygląda bardzo masywnie i wywołuje wrażenie agresywnego. W zderzaku zastosowano duże wloty powietrza, zaś opcjonalne wstawki w kontrastującym kolorze jeszcze podkreślają to ciekawe zjawisko.
Linia boczna jest łagodna, ale terenowego sznytu dodają plastikowe airbumpy. Również z tyłu wiele się dzieje, choć to zasługa przede wszystkim szerokich kloszy lamp z ciekawą grafiką wewnętrzną. Są również interesujące relingi w kształcie łyżew, opcjonalny czarny dach, chromowane listwy wokół okien… jest tego sporo i trzeba przyznać, że niektórym może wydać się że za dużo. Ale z drugiej strony całokształt prezentuje się nader ciekawie, ma zgoła odmienny od Opla charakter – dużo bardziej terenowy – i trudno odmówić C5 Aircross charakteru.
Opel Grandland X vs Citroen C5 Aircross. Wnętrze
W obu autach wnętrza są odzwierciedleniem stylistyki nadwozia i jeśli komuś podoba się praca stylistów na zewnątrz, po wejściu do auta będzie wręcz zachwycony.
Opel Grandland X jest dynamiczny zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Mnóstwo śmiałych kresek i ostrych kątów, które widoczne są niemal na każdym elemencie. W centralnej części znajduje się duży wyświetlacz systemu infomedialnego, ale nie sprawia on wrażenia wpasowanego na siłę – wręcz przeciwnie, świetnie wpisuje się w deskę rozdzielczą dzięki rewelacyjnie poprowadzonej linii. Pod wyświetlaczem znajduje się skromny panel nawigacyjny z kilkoma przyciskami, po bokach duże kratki nawiewów. Całość ma kształt odwróconego trapezu o zaokrąglonej podstawie. Wygląda to bardzo ładnie. Liczne linie i załamania spotkamy także na tunelu środkowym, drzwiach czy całej desce rozdzielczej. Zegary zamknięto w głębokich tubach, co również jest ukłonem w kierunku miłośników sportu. Pojemność bagażnika w tym modelu to 514 litrów, po złożeniu oparć tylnej kanapy otrzymujemy aż 1652 litry.
Zupełnie inaczej jest w Citroenie C5 Aircross. Feria załamań i śmiałych linii z Opla przekształca się w proste linie i symetrię w Citroenie. Tu dominują prostokąty różnej maści – podwójne kratki nawiewów, ekran centralny, ramki i akcenty wielu elementów wyposażenia, do tego wstawki o dość ostrych kształtach i różnego rodzaju faktury. Dzieje się tu naprawdę dużo i po raz kolejny trzeba przyznać, że styliści mieli odwagę w projektowaniu całego pojazdu. Citroen C5 Aircross jest propozycją dla odważnych kierowców, którzy są spragnieni wyrazistych doznań estetycznych. W tym modelu doświadczymy tego na każdym kroku. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, w standardowym ustawieniu jest to 650 litrów, zaś po złożeniu oparć tylnej kanapy do dyspozycji dostajemy 1630 litrów.
Opel Grandland X vs Citroen C5 Aircross. Silniki
W obu cennikach znajdziemy bliźnacze propozycje silnikowe tj. po dwie wersje benzynowe i wysokoprężne.
Opel Grandland X w wersji bazowej wyposażony jest w jednostkę 1.2 Turbo o mocy 130 KM ze skrzynią manualną lub 8-stopniową automatyczną. Do dyspozycji kierowcy jest 230 Nm momentu obrotowego, zaś te parametry przekładają się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie nieco ponad 10 sekund oraz prędkość maksymalną 188 (M6) lub 196 km/h (A8). Jest także silnik 1.6 Turbo o mocy 180 KM z momentem obrotowym 250 Nm, współpracujący z 8-biegową skrzynią automatyczną. Takie połączenie daje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,8 sekundy i prędkość maksymalną 220 km/h. Średnie spalanie – 7,8 l/100km.
Dla tych, którzy wolą jednostki wysokoprężne jest silnik 1.5 o mocy 130 KM z maksymalnym momentem obrotowym rzędu 300 Nm. Ta wersja również dostępna jest z przekładnią manualną lub automatyczną, przyspiesza od 0 do 100 km/h w niecałe 11 sekund i rozpędza się do 192 km/h. Odmiana 2.0 generuje 177 KM oraz 400 Nm, połączona jest z 8-biegowym automatem i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy. Prędkość maksymalna tego modelu to 211 km/h. Średnie deklarowane spalanie zdaniem producenta to około 6,6 l/100km.
Bardzo podobny zestaw mamy w Citroenie C5 Aircross. Podstawą jest silnik 1.2 Puretech o mocy 131 KM z momentem obrotowym na poziomie 230 Nm ze skrzynią manualną. Sprint do setki zajmuje 10,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 195 km/h. O wiele ciekawszą alternatywą jest 1.6 PureTech o mocy 181 KM, z momentem obrotowym 250 Nm i 8-biegową skrzynią automatyczną. Pierwszą setkę oglądamy na liczniku już po 8,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 219 km/h. Średnie spalanie – około 8 l/100km.
Silniki wysokoprężne to 1.5 BlueHDI o mocy 131 KM i momentem obrotowym 300 Nm (skrzynia manualna lub automatyczna) oraz 2.0 BlueHDI o mocy 178 KM z momentem obrotowym 400 Nm. Mocniejsza odmiana parowana jest tylko z 8-biegowym automatem, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 211 km/h. Średnie spalanie według producenta to 6,6 l/100km.
Opel Grandland X vs Citroen C5 Aircross. Ceny i wyposażenie
Najtańsza odmiana Opla Grandland X kosztuje 99 200 złotych. Za taką kwotę otrzymamy bazowe wyposażenie Enjoy oraz silnik benzynowy 1.2 Turbo o mocy 130 KM z manualną skrzynią biegów. Za automat zapłacimy 107 200 złotych, zaś ci, którym zamarzy się odmiana 1.6 Turbo o mocy 180 KM z automatyczną skrzynią 8-biegową, będą musieli wybrać wyposażenie Elite (Enjoy i Design Line nie jest dostępne z tą jednostką), a to wiąże się z kosztem aż 132 250 złotych. Topowa odmiana z tym silnikiem kosztuje 149 150 złotych. Podstawowy diesel z manualną przekładnią i wyposażeniem Enjoy to koszt 111 700 złotych, z automatem 119 700 złotych, zaś jednostka 2.0 177 KM z automatem jest dostępna od wyposażenia Design Line i kosztuje 137 300 złotych. Topowa odmiana Ultimate to koszt 158 400 złotych.
W odmianie Enjoy dostaniemy m.in. 6 głośników, kolorowy ekran dotykowy 7 cali, system obsługi komend głosowych przez smartfon, manualną klimatyzację, przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz kurtynowe poduszki powietrzne, tempomat, system rozpoznający znaki drogowe, układ ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, 17-calowe obręcze aluminiowe, czujniki parkowania z tyłu, światła tylne LED itp.
Citroen C5 Aircross startuje z cennikiem od kwoty 89 900 złotych. W tej cenie otrzymamy silnik 1.2 PureTech 130, manualną skrzynię i wyposażenie Live. Za odmianę Feel zapłacimy 99 400 złotych, a za topową wersję Shine 112 900 złotych. Za wersję z silnikiem 1.6 PureTech 180 i 8-biegowy automat z wyposażeniem Live trzeba zapłacić już 111 400 złotych. Za wersję Feel i Shine trzeba zapłacić odpowiednio 120 900 oraz 134 400 złotych.
Najtańszy model z silnikiem Diesla kosztuje 97 900 złotych i jest to odmiana Live z jednostką 1.5 BlueHDI 130 i manualną skrzynią biegów. Za tą samą odmianę z automatem trzeba zapłacić 106 400 złotych. Za kwotę 117 900 złotych dostaniemy mocniejszą jednostkę 2.0 BlueHDI 180 ze skrzynią automatyczną. Za 127 400 dostaniemy wersję Feel a za 140 900 złotych topową odmianę Shine.
W podstawowym wyposażeniu Live znajdziemy m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz kurtynowe poduszki powietrzne, aktywny system zapobiegania opuszczenia pasa ruchu, tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych, system hamowania awaryjnego, czujniki parkowania z tyłu, światła do jazdy dziennej LED, tylne światła żarówkowo-LEDowe, czujniki zmierzchu i deszczu, elektrycznie sterowane lusterka, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, manualna klimatyzacja, 6 głośników, ekran dotykowy 8 cali, 17-calowe felgi itp.
Opel Grandland X vs Citroen C5 Aircross. Podsumowanie
Oba auta łączy bardzo wiele, ale również wiele dzieli. Mają podobną ofertę silnikową, oferują bardzo zbliżoną ilość miejsca w środku, ale stylistycznie to zupełnie dwa odmienne światy. Opel Grandland X jest dynamiczny, ma cechy sportowca, choć wpisuje się w dość utarte schematy. Mimo to może się podobać i skusi zarówno młodego kierowcę, szukającego dynamicznego stylu zamkniętego w praktycznym nadwoziu, jak również osobę stateczną, która nie lubi ekstrawagancji i designerskich eksperymentów.
Citroen C5 Aircross z kolei rzuca się w oczy i nie da się obok niego przejść obojętnie. Jest po prostu inny - zarówno wewnątrz, jak i w środku oferuje dość intensywne doznania wizualne. Nie zatracił jednak na elegancji i być może nie jest tak dynamiczny i sportowy jak konkurent, ale ma więcej smaku i ciekawych cech stylistycznych. Tutaj jednak należy uważać, gdyż nie jest to auto dla tych, którzy szukają spokoju i anonimowości.
Wybrane dane techniczne: Opel Grandland X (Enjoy) 1.5 Diesel 130 KM (M6) vs Citroen C5 Aircross (Live) 1.2 BlueHDI 130 (M6).
Opel Grandland X (Enjoy) 1.5 Diesel 130 KM (M6) | Citroen C5 Aircross (Live) 1.2 BlueHDI 130 (M6) | |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/turbodiesel | 4/16/turbodiesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 1499 | 1499 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 130/3750 | 131/3750 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 300/1750 | 300/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9 | 10,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 192 | 189 |
Pojemność bagażnika (l) | 514 | 580 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 | 53 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,8 | 5,1 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4477/1856/1609 | 4500/1841/1689 |
Rozstaw osi (mm) | 2675 | 2730 |
Masa własna (kg) | 1435 | 1430 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł) | 111 700 | 96 900 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji
Opel Grandland X (Enjoy) 1.5 Diesel 130 KM (M6) | Citroen C5 Aircross (Live) 1.2 BlueHDI 130 (M6) | |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/O | S/O |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/O/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena
Opel Grandland X (Enjoy) 1.5 Diesel 130 KM (M6) | Citroen C5 Aircross (Live) 1.2 BlueHDI 130 (M6) | |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | + |
Osiągi | + | + |
Podwozie | + | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie | + | + |
Cena | + | |
Wynik końcowy | +++++ (5) | ++++++++ (7) |
Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?