Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36337 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Encyklopedia / Samochody

Opel – historia marki

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Opel - logo marki / Fot. Opel Opel to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych na świecie. Jej początki wcale nie wskazywały jednak na to, że przedsiębiorstwo będzie produkować samochody.

Opel - logo marki / Fot. Opel Z początkami marki związany jest Adam Opel. To niemiecki przemysłowiec, który w 1862 roku, w rodzinnej miejscowości Rüsselsheim położonej niedaleko Frankfurtu, skonstruował swoją pierwszą maszynę do szycia. Jego firma szybko zaczęła się rozrastać i stała się jednym z największych producentów tych urządzeń. Od 1884 roku trwają prace nad budową roweru, a dwa lata później pierwszy z nich opuszcza zakład produkcyjny. W 1895 roku umiera Adam Opel, a firmą zajmują się jego synowie Fritz i Wilhelm. Szybko zwrócili oni uwagę na rozwijający się właśnie przemysł samochodowy.

Pierwsze pojazdy Opla

Cztery lata po śmierci założyciela marki, podpisana zostaje umowa z producentem podwozi z Dessau. Wtedy także powstaje napędzany silnikiem spalinowym pojazd nazwany Opel System Lutzmann. Miał on 4 KM, dwa biegi do przodu oraz bieg wsteczny, a maksymalnie mógł się rozpędzić do 20 km/h. Wiadomo, że sprzedanych zostało jego 11 egzemplarzy.

W 1901 roku zostaje podpisana umowa z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq. Zaowocowała ona powstaniem modelu 9PS. Opel wykupuje licencje i w ten sposób powstaje pierwszy model wyprodukowany całkowicie w fabryce w Russelsheim. Był nim Opel 10/12PS, który został wyposażony w dwucylindrowy silnik chłodzony cieczą i mógł maksymalnie się rozpędzić do 45 km/h. Następnie wyprodukowany zostaje model z 4-cylindrową jednostką, a Opel zaczyna produkować również motocykle. Pierwszy z nich miał moc 2 KM.

„Doktorwagen” i okres I wojny światowej

Opel 4/8 PS Doktorwagen / Fot. Opel Rok 1909 jest rokiem przełomowym dla Opla. Wtedy debiutuje modelu 4/8PS, który znany był pod potoczną nazwą „Doktorwagen”, a popularność zyskał szczególnie wśród wyższych sfer i wiejskich lekarzy. Za jego napęd odpowiadał czterocylindrowy silnik o pojemności 1128 cm3 i mocy 8 KM. Pojazd kosztował niespełna 4 000 marek, co nie było na tamte czasy dużą kwotą w porównaniu do konkurencji. Sukces auta pozwolił na kolejne inwestycje.

Wkrótce wprowadzona zostaje produkcja modułowa, dzięki której różne nadwozia mogły być łączone z różnymi podwoziami i jednostkami napędowymi. W 1912 roku pożar niszczy fabrykę w Russelsheim. Tym samym zostaje zakończona produkcja maszyn, a na zgliszczach powstaje zakład, który koncentruje się wyłącznie na produkcji samochodów. Podczas I wojny światowej niemiecka marka zwiększa produkcję aut ciężarowych, ale nie zaprzestała całkowicie budowania aut osobowych. Powstaje m.in. Opel 18/50PS z sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 4,7 litra. Po zakończeniu działań wojennych Opel koncentruje się na produkcji motocykli, a także wznawia produkcję rowerów.

Opel trafia pod skrzydła General Motors

Opel 4/12 PS Laubfrosch / Fot. Opel Pierwszym powojennym autem jest model 8/25PS, który miał swoją premierę w 1921 roku. Na wzór Forda, Opel jako pierwszy niemiecki producent wprowadza produkcję taśmową. Powstaje także model 4/12PS, popularnie zwany Laubfrosch, czyli żabą drzewną. Masowa produkcja sprawiła, że auto dzięki niższej cenie mogło trafić do szerszego grona odbiorców. Posiadało silnik o pojemności 951 cm3 i 12 KM mocy.

Pod koniec lat 20. XX wieku, Opel posada 37,5% udziałów w rynku i tym samym jest największym niemieckim producentem samochodów. W 1929 roku marka staje się częścią amerykańskiego koncernu General Motors, Dodatkowo, aby ułatwić klientom zakup pojazdów na kredyt, powstaje bank Opla. Po wcieleniu do General Motors, powstała seria 1,8 litra. Samochód posiadał 1730 cm3 pojemności i 32 KM mocy. Zaprojektowany został w USA, jego produkcja odbywała się w Europie, a sukces pojazdu sprawił, że do produkcji trafiły różne warianty nadwozia. 

Opel Admiral i wybuch II wojny światowej

Opel Admiral / Fot. Opel W 1935 roku na rynku pojawia się Opel Olimpia, który był pierwszym niemieckim samochodem z integralną całkowicie stalową ramą i nadwoziem. Rok później debiutuje model Kadett powstający do 1940 roku. Udało się wyprodukować 107 tys. egzemplarzy, a atutem samochodu była jego stosunkowo niska cena, która wynosiła 2 100 marek. Potem samochód powstawał jeszcze od 1962 do 1993 roku i stał się hitem marki.

Ważnym modelem w tamtym okresie był Opel Admiral zaprezentowany w 1937 roku. Miał stanowić połączenie komfortu podróżowania z przyzwoitymi osiągami. 3,6-litrowy silnik dostarczał 75 KM mocy, a nowością był górnozaworowy rozrząd. Auto powstawało do wybuchu II wojny światowej, podczas niej było natomiast popularnym środkiem transportu niemieckich oficerów. Ostatnim modelem wprowadzonym przed wybuchem II wojny światowej był Opel Kapitan.

Podczas II wojny światowej Opel wytwarza m.in. ciężarowy model Blitz, a koncern zajmuje się również produkcją na potrzeby przemysłu zbrojeniowego. Alianckie naloty zniszczyły fabrykę w Russelsheim, a należy odnotować, że zakład w Brandenburgu przestał całkowicie istnieć. Przyczyniło się to do tego, że po zakończeniu działań wojennych, Opel nie mógł od razu wystartować z produkcją aut. Przeszkodą był również fakt, że część technologii w ramach odszkodowań wojennych znalazła się w rękach Rosjan.

Opel Kadett – hit niemieckiego producenta

Opel Kadett A / Fot. Opel W 1947 roku fabrykę opuszcza model Olimpia, którego produkcja została wznowiona, a rok później debiutuje nowy Opel Admiral. Samochód, który miał silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 55 KM, odniósł duży sukces na rynku. Z ciekawostek warto dodać, że w 1956 roku stal się dwumilionowym samochodem wyprodukowanym przez  Opla. Wcześniej, bo w 1953 roku z odnowionej fabryki w Russelsheim wyjeżdża Opel Olimpia Rekord. Samochód miał dużą ilość miejsca dla pasażerów, a nie bez znaczenia był również pojemny bagażnik.

Rok 1962 roku jest rokiem powrotu Kadetta. Wtedy zaczyna powstawać Kadett A, a część produkcji odbywa się w nowej fabryce zlokalizowanej w Bochum. Trzy lata później pojawia się wersja B, a najmocniejsza jednostka napędowa dostarczała 90 KM. 11 lat po wznowieniu produkcji Kadetta, z fabryki wyjeżdża wariant C. Podstawowa wersja napędzana była czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1196 cm3, mocy 52 KM i mogła się rozpędzić do 140 km/h. Wprowadzeniu w 1979 roku Kadetta D roku było o tyle istotne, że Opel zastosował napęd na przednie koła. Pod maską pracowały m.in. jednostki 1,3 i 1,8 z katalizatorem. Pięć lat później powstaje ostatni Kadett – wersja E. Do jego sukcesu przyczynił się m.in. duży wybór jednostek napędowych, a także odmiana cabrio.

GT, Manta i Ascona 

Opel Manta / Fot. Opel Opel Kadett stał się wzorem m.in. do zaprezentowanego w 1963 roku studyjnego modelu, który nazwany został GT. Było to coupe z silnikiem o pojemności 1,9 litra. Trafiło one na rynek w 1968 roku. W 1970 roku Opel zaprezentował Mantę - model, który był pierwszym samochodem z rodziny coupe, które zamierzano wprowadzić w kolejnych latach. Sercem pierwszych egzemplarzy był silnik o pojemności 1,2 litra, który dostarczał 60 KM, a auto szybko znajdowało nabywców. Bliźniaczym modelem był Opel Ascona występujący jako sedan w dwóch wersjach: cztero- i dwudrzwiowej oraz jako kombi – Caravan lub Voyage.

Opel Vectra i Omega

Rok 1978 to premiera Opla Senatora oraz bliźniaczego coupe Monza. Na początku lat 80. w nowej fabryce w Saragossie zaczyna się produkcja modelu Corsa, a do tego druga połowa tej dekady to początek produkcji Opla Omegi oraz Vectry, która powstawała przez 20 lat i szybko stała się bestsellerem. W 1989 roku Opel ma powody do świętowania, gdyż wytwarza 25-milionowy egzemplarz w swojej historii. W tym samym roku jaki pierwszy producent w Europie wprowadza katalizator do standardowego wyposażenia wszystkich modeli. Jest to także rok debiutu modelu Calibra, który wyróżniał się rekordowym współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,26.

Astra zastępuje Kadetta

Opel Astra / Fot. Opel W 1991 roku dobiega końca produkcja Kadetta, a auto zostaje zastąpione przez model Astra. Obecnie produkowana jest czwarta generacja pojazdu. W tym samym roku do produkcji trafia pierwszy samochód terenowy marki – Frontera, który szybko zyskuje popularność na rynku europejskim. Trzy lata później wprowadzony zostaje model Tigra, który skierowany był głównie do młodszych odbiorców. W II połowie lat 90. XX wieku Opel koncentruje się także na segmencie aut dostawczych wprowadzając m.in. model Movano. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w 1998 roku niemiecki producent otwiera fabrykę w Gliwicach. Rok później 50. milionowy Opel, model Omega, opuszcza linię montażową w Rüsselsheim. Zaprezentowany zostaje także model Zafira. To minivan oparty na modelu Astra. Opel jako pierwszy na świecie właśnie w Zafirze wprowadził system Flex 7 polegający na tym, że dwa ostatnie siedzenia chowają się w podłogę nie ograniczając pojemności bagażnika.

Insignia – flagowy model Opla

Opel Insignia / Fot. Opel Od 2000 roku przez Opla produkowany jest model Agila – miejskie auto klasy A. Debiutuje też roadster o nazwie Speedster, a następnie swoją premierą mają modele Signum i Meriva. W 2006 roku do sprzedaży trafiają pierwsze egzemplarze czteronapędowego crossovera - Opla Antary. Podczas targów motoryzacyjnych w Londynie w 2008 roku debiutuje Opel Insignia, który zastępuje model Vectra. Poprzez nowe technologie i wzornictwo samochód stara się na nowo zdefiniować wizerunek marki.

Opel Adam – sam spersonalizuj swoje auto

Z nowszych pojazdów niemieckiego producenta warto wspomnieć o modelu Ampera - samochodzie elektrycznym o zwiększonym zasięgu. Pokonuje on dystans 40-80 km z zerową emisją CO2 do atmosfery, a podróż może być kontynuowana dzięki Opel Adam / Fot. Opel pokładowemu generatorowi prądu nawet na dystansie 500 km. Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w 2012 roku w Genewie, Opel pokazał SUV-a Mokkę. W tym samym roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu swoją premierę miał Opel Adam. Miejski samochód wyróżnia się niemal nieograniczone możliwości dostosowywania go do indywidualnych potrzeb klientów. 2013 rok jest natomiast rokiem debiutu Cascady - czteroosobowego kabrioletu z miękkim dachem.

Najważniejsze wybrane daty z historii marki

1862 – Adam Opel konstruuje swoją pierwszą maszynę do szycia

1886 – pierwszy rower Opla

1895 – śmierć Adama Opla – założyciela marki

1899 – Opel System Lutzmann

1901 – Opel rozpoczyna produkcję motocykli

1902 –  model 10/12PS

1909 –  model 4/8PS „Doktorwagen”

1916 –  Opel 18/50PS z silnikiem sześciocylindrowym

1921 –  Opel 8/25PS – pierwsze powojenne auto

1924 – Opel 4/12PS „Laubfrosch”

1929 – Opel staje się częścią General Motors  

1931 – początek produkcji modeli z silnikiem 1,8 litra 

1935 – Opel Olimpia

1936 – Opel Kadett

1937 – Opel Admirał

1939 – Opel Kapitan

1953 – Opel Olimpia Rekord

1962 – Opel Kadett A

1965 – Opel Kadett B

1968 – Opel GT

1970 – Opel Manta

1970 – Opel Ascona

1973 – Opel Kadett C

1978 – Opel Senator

1978 – Opel Monza 

1979 – Opel Kadett D

1982 – Opel Corsa   

1984 – Opel Kadett E

1986 – Opel Omega

1988 – Opel Vectra

1989 – Opel Calibra

1991 – Opel Astra

1991 – Opel Frontera

1998 – Opel wyprodukował 50 mln aut

1999 – Opel Zafira

2000 – Opel Agila

2000 – Opel Speedster

2001 – Opel Meriva

2006 – Opel Antara

2008 – Opel Insignia

2009 – Opel Ampera

2012 – Opel Mokka

2012 – Opel Adam

2013 – Opel Cascada

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Opel zdjęcia

Opel dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Opel Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł