Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36555 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Opel Insignia Country Tourer vs Citroen C5 CrossTourer

Data publikacji: Autor: Przemysław Pepla

Opel Insignia Country Tourer / Fot. Opel Korzystając z rosnącej popularności SUV-ów, producenci samochodów coraz częściej oferują również "uterenowione" kombi. Jednak czy mogą one stanowić alternatywę dla crossoverów? Postanowiliśmy to sprawdzić na przykładzie Opla Insigni Country Tourer i Citroena C5 CrossTourer.

Citroen C5 CrossTourer / Fot. Citroen Druga generacja Citroena C5 trafiła do sprzedaży w 2007 roku i tym samym jest jednym z najdłużej produkowanych modeli francuskiej marki, który wciąż pozostaje w ofercie. Dotychczas, C5 II generacji doczekał się tylko jednego liftingu, przeprowadzonego w 2011 roku, a 3 lata później do oferty wprowadzono testowaną wersję CrossTourer. Z zewnątrz, model ten poznamy po czarnych, plastikowych nakładkach na nadkolach, a także srebrnych listwach imitujących osłony zderzaków. Całość dopełnia podwyższony o 15 mm prześwit.

Mierzący 4920 mm długości Opel Insignia Country Tourer, podobnie jak rywal z Francji, również może pochwalić się zwiększonym prześwitem (o 20 mm), a także nakładkami ochronnymi na nadkolach oraz zderzakach. Niemiecki producent wyposażył ten model w dodatkowe osłony podwozia. Wszystkie te akcesoria komponują się z przeprojektowanym w 2013 roku nadwoziem Insigni, której stylistyka nawiązuje teraz do pozostałych modeli w ofercie Opla.

Citroen C5 CrossTourer / Fot. Citroen O ile karoseria C5 CrossTourer stanowi połączenie dynamiki i luksusu, o tyle w kabinie pasażerskiej dominuje zdecydowanie druga z tych cech. Skórzane fotele zapewniają wysoki poziom komfortu, a jednocześnie skutecznie przytrzymują ciało w zakrętach. Wiek konstrukcji C5 zdradza natomiast deska rozdzielcza. Ciekawie zaprojektowana konsola została wyposażona w zbyt wiele przycisków. Podczas pierwszego kontaktu z autem, ich ilość jest wręcz przytłaczająca, a kierowcy nie mający doświadczenia z pojazdami tej marki mogą mieć kłopoty z ich obsługą. Przeszkadzać może również stosunkowo niewielki ekran nawigacji GPS. Nie sposób natomiast pominąć kierownicy z nieruchomym środkiem i obracającym się jedynie wieńcem. Dzięki temu oryginalnemu rozwiązaniu, w razie kolizji poduszka powietrzna wystrzelona w stronę kierowcy ma zawsze optymalny kształt zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa.

Wraz z liftingiem, rekreacyjna wersja Opla Insigni otrzymała nową konsolę centralną. Panel sterowania ma teraz znacznie mniej przycisków, które w większości zastąpił touchpad na tunelu środkowym. Tym samym, wnętrze auta stało się bardziej przejrzyste. Niestety, obsługa touchpada wymaga przyzwyczajenia, a zastrzeżenia można mieć również do przycisków regulacji temperatury. Odpowiedzialne za to niewielkie ekrany nie zawsze reagują na dotyk. Klasyczne pokrętła spełniałyby tę funkcję lepiej. Nowością jest za to duży, 8-calowy, główny ekran o dużej rozdzielczości, ułatwiający korzystanie np. z nawigacji.

Opel Insignia Country Tourer / Fot. Opel Mierzący 273,7 cm rozstaw osi Insigni Country Tourer zapewnia wystarczającą ilość miejsca zarówno w pierwszym, jak i drugim rzędzie foteli. To jednak za mało w porównaniu z Citroenem C5 CrossTourer. Dłuższy o niemal 8 cm rozstaw osi jest odczuwalny we wnętrzu, gdzie pasażerowie zasiadający z tyłu mają więcej przestrzeni na wysokości kolan. W przypadku kombi jednym z najważniejszych parametrów są możliwości transportowe. Pod tym względem nieznacznie lepsza okazała się Insignia. Jednak różnica 7 litrów (540 wobec 533 litrów w Citroenie) w praktyce jest nieodczuwalna.

Atutem Citroena jest zawieszenie HydroActive III. Pomimo opcjonalnych, 19-calowych obręczy kół i niskoprofilowych opon, C5 Tourer zapewnia ponadprzeciętny poziom komfortu. Wszelkie nierówności nawierzchni są skutecznie pochłaniane przez układ zawieszenia. Dla zwolenników szybszej jazdy, Citroen przewidział opcję Sport, która odczuwalnie utwardza pracę układu HydroActive oraz poprawia pracę układu kierowniczego. Stosunkowo duży i ciężki zespół napędowy umieszczony z przodu w połączeniu z przednim napędem sprawiają jednak, że podczas dynamicznej jazdy C5 CrossTourer jest podsterowny.

Opel Insignia Country Tourer / Fot. Opel Znacznie stabilniej na drodze zachowuje się Insignia. Zbudowany na płycie podłogowej Epsilon II model został wyposażony w adaptacyjne zawieszenie FlexRide, które dostosowuje sztywność całego układu do warunków na drodze. Podobnie jak w przypadku Citroena, kierowca także może skorzystać z przycisku Sport, który zmienia charakterystykę pracy zawieszenia. Co ciekawe, wraz z jego aktywacją, podświetlenie zegarów zmienia kolor na czerwony.

Największą przewagę nad francuskim rywalem Opel Insignia Country Tourer zdobywa po zjechaniu z utwardzonej nawierzchni. Posiada on bowiem napęd na 4 koła. Niemieccy inżynierowie skorzystali z systemu Haldex, na który składa się m.in. aktywne sprzęgło TTD i elektronicznie sterowany układ różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym eLSD na tylnej osi. Citroen C5 CrossTourer dostępny jest wyłącznie z napędem na przednią oś, co zdecydowanie obniża jego możliwości jazdy w trudniejszym terenie. Jeżdżąc Insignią po nieutwardzonej nawierzchni można sobie pozwolić na więcej.

Pod maską obu modeli pracowały 2-litrowe, czterocylindrowe diesle z turbodoładowaniem. Pomimo tej samej mocy maksymalnej (163 KM), to Citroen C5 sprawia wrażenie bardziej dynamicznego i chętniej reaguje na mocniejsze wciśnięcie pedału gazu. Po części dzieje się tak za sprawą niższej, aż o 248 kg, masy własnej. Jednak mimo tej różnicy, oba modele zadowalają się zbliżonym apetytem na paliwo. Średnio, w czasie testu jednostki Opla i Citroena potrzebowały po 6 litrów ON na 100 kilometrów.

Wybrane dane techniczne Opla Insigni Country Tourer i Citroena C5 CrossTourer:

Marka/model

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTi

Citroen C5 CrossTourer 2.0 HDi

Cena (zł)

132 400

127 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

Kombi/5

Kombi/5

Liczba miejsc

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4920/1856/1526

4829/1860/1483

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1587/1590

1586/1557

Rozstaw osi (mm)

2737

2815

Masa własna (kg)

1843

1595

Pojemność bagażnika (l)

540

533

Pojemność zbiornika paliwa (l)

70

71

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Pojemność (cm3)

1956

1997

Liczba cylindrów

4

4

Napędzana oś

4x4

Przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

163 przy 4000

163 przy 3750

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

350 przy 1750

340 przy 2000

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

9,9

9,3

Prędkość maksymalna (km/h)

215

210

Średnie spalanie (l/100 km)

4,5

5,1

Emisja CO2 (g/km)

119

133

Wybrane wyposażenie seryjne:

 

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTi

Citroen C5 CrossTourer 2.0 HDi

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr.

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S/S

S/S

Nasza ocena:

 

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTi

Citroen C5 CrossTourer 2.0 HDi

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

+

Podwozie

+

 

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

 

+

Test Euro NCAP

+

+

Cena

+

+

Wynik końcowy

++++++ (6)

+++++++ (7)

Podsumowanie:

W naszym porównaniu więcej punktów zdobył Citroen C5 CrossTourer i to on jest zwycięzcą pojedynku. Francuskie kombi zapewnia bardzo wysoki poziom komfortu, jest przy tym nieco lepiej wyposażone oraz nieznacznie tańsze od konkurenta. Brakuje mu jednak najważniejszej cechy pojazdu rekreacyjnego, czyli napędu na obie osie. A ten posiada właśnie Opel Insignia Country Tourer. Niemieckie kombi lepiej sprawdzi się zatem w lekkim terenie lub na ośnieżonych drogach. Ostat

Opel Insignia Country Tourer / Fot. Opel

Opel Insignia Country Tourer / Fot. Opel

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ali (gość)

    Citroen to jest TO !!!!

  • motofan (gość)

    4x2 vs 4x4 ? I jako + dla Citro - nieco tańszy wóz i lepsze wyposażenie (nieznacznie) Proponuję , odjąć napęd 4x4 z insignii (- 12 000 tys pln) :) i dorzucić wyposażenie. Citro przegrywa.

  • olo (gość)

    dizle tylko dla przedstawicieli handlowych lub desperatow ... filtr dpf, turbina, awarie ...

  • Mikołaj (gość)

    "za sam filtr DPF auto powinno kosztować 50% taniej !!!-posiadam Vectrę 3-ci ro z tym ustrojstwem,więc wiem co piszę.

  • Kamil (gość)

    ja to podziwiam Opla ze umi stworzyć takie ładne auto jak Insignia . A ten citroen z przodu jest taki jak by się czegos bał.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Citroen C5 zdjęcia

Citroen C5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Opel Insignia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Citroen C5 Cena

Części dla marki Citroen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

561 zł