Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36677 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Opel Kadett 1.7 D

Data publikacji: Autor: Wawrzyniec Rozenberg

 Jeszcze kilkanaście lat temu Ople Kadetty były najpopularniejsze na naszych drogach spośród zachodnich samochodów.

Od zakończenia produkcji minęło już 12 lat i pojazdy te w zasadzie wyszły z mody. Trzymają się jednak mocno na rynku starszych, używanych aut wycenianych poniżej 10 tys. zł.

Dwunastololetni Opel Kadett kosztował
9,5 tys. złna pruszczańskiej giełdzie .
Fot. Wawrzyniec Rozenberg

Duży wybór
Kadett E posiada szereg bezspornych zalet: praktycznie niezniszczalną skrzynię biegów z doskonale działającym drążkiem zmiany przełożenia. Układ kierowniczy ze wspomaganiem działa lekko, ale w przypadku braku tego elementu wyposażenia trzeba do kierowania przykładać dużo siły. Do tego dochodzą skuteczne hamulce. Kadetty są tanie w eksploatacji. Nie ma kłopotów z częściami zamiennymi. Są na rynku firmowe, pasują niektóre od Corsy i następcy Kadetta - Astry. Są też tańsze, produkowane w małych wytwórniach. Wiele warsztatów chętnie zajmuje się popularnymi Oplami. Karoseria produkowana była we wszelkich możliwych odmianach, od trzydrzwiowej przez pięciodrzwiową, i czterodrzwiową do kombi i mniej popularnych, cabrio. Duży jest wybór silników o poj. 1.3, 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0 i dwa diesle 1.6 i 1.7. Są dynamiczne, a przy tym oszczędne. Wszystkie są trwałe, chociaż zdarza się, że po kilku latach eksploatacji pod uszczelkami sączy się olej. Do wad należy zaliczyć niezbyt estetyczne wykończenie wnętrza, a użyte plasiki trzeszczą na nierównościach dróg. Właścicieli najbardziej gnębią rdzewiejące błotniki, progi i drzwi. W wyeksploatowanych egzemplarzach niepokoją luzy w układzie kierowniczym i w zawieszeniach.

Na giełdzie
Na giełdzie w Pruszczu jest zawsze pełny wybór Opli Kadettów różnych roczników i cen. Przeważają egzemplarze z mniejszymi silnikami, ale mocniejsze też są reprezentowane. Auta te wychodzą szybko z mody i wielu właścicieli chce je sprzedać dopóki jeszcze jest na nie zapotrzebowanie. Wysoka podaż sprawiła, że modele produkowane na przełomie lat 80. i 90. szybko tracą na wartości. Stanowią wciąż silną konkurencję w segmencie pojazdów w cenie do 10 tys. zł. Kupując Kadetta na rok czy dwa, należy liczyć się z kłopotami podczas odsprzedaży.

Straciłem na Kadetcie
- W 1999 r. zdecydowałem się na kupno Kadetta z 1991 r. i zapłaciłem za niego 12,5 tys. zł i to była wtedy dobra cena - wyjaśnia Roman Czaplewski ze Starogardu. - Po trzech latach chcę go go sprzedać na giełdzie w Pruszczu. Wystawiłem cenę 9,5 tys. zł, ale nikt nawet nie spojrzy na auto, więc trzeba będzie weryfikować cenę. Kadett to dobry samochód, niezawodny i wygodny. Dojeżdżam codziennie 50 km do pracy i wóz nigdy mnie nie zawiódł, nawet w największe mrozy. Silnik nie ma nadzwyczajnego przyspieszenia i trzeba uważać przy wyprzedzaniu. Za to zużycie paliwa oscyluje w okolicy 6 litrów na 100 km. Bardzo ważne jest zawieszenie. Auto doskonale trzyma się drogi. Nic się w nim nie psuło. Wymieniłem jedynie pasek rozrządu i klocki hamulcowe. Rdzy na lakierze jeszcze nie widać, ale każdy kupujący zdaje sobie sprawę, że wkrótce wyjdą plamy spod powłoki lakieru. Kadetty to już wymierający gatunek, niegdyś popularnych aut. Ostatnie modele miały wiele rozwiązań, które potem zastosowano w Astrze. Jestem zwolennikiem małych samochodów, a najbardziej cenię marki zachodnich sąsiadów.

Zdaniem mechanika
Edmund Kiedrowski, właściciel warsztatu samochodowego w Pruszczu
- Ople Kadetty to dobre samochody. Obecnie zostały już tylko stare i mocno wyeksploatowane egzemplarze. Można trafić zajeżdżone do maksimum lub po wypadkach i niestaranych naprawach. Jeśli były w miarę prawidłowo eksploatowane, bez zarzutu spisują się skrzynie biegów i silniki. Blacharka jest już nieco gorszej jakości. Jej naprawy nie są ani trudne ani zbyt kosztowne, bo na rynku są niezłe i tanie elementy, produkowane przez naszych rzemieślników. Naprawy silników i innych mechanizmów nie są zbyt skomplikowane i nie wymagają drogiego, specjalistycznego oprzyrządowania.

Historia Kadetta
Firma Opel wytwarza samochody już ponad 100 lat. Produkcja Kadettów miała długą historię. Pierwsze z nich opuściły fabrykę w 1936 roku. Niewiele jest na świecie modeli, które z małymi przerwami był produkowane przez 55 lat. Trzeba jednak powiedzieć, że Kadett był zmieniany co kilka lub kilkanaście lat i otrzymywał do nazwy kolejną literę alfabetu. Zmiany dotyczyły stylu karoserii oraz wszelkich rozwiązań technicznych. Można więc powiedzieć, że następujące po sobie modele nie miały ze sobą wielu wspólnych cech. Zawsze były to jednak tanie, ale niezawodne auta rodzinne. Produkcję zakończono na literce E, czyli popularnej "łezce". Pierwszym modelem z napędem na przednie koła był Kadett D produkowany w latach 1979-1985. Wcześniej trzymano się tradycyjnej zasady: silnik z przodu napędzał tylne koła. Łącznie wyprodukowano 11 mln Kadettów z tego 4 mln serii E, która była najbardziej dopracowana i trafiła w gusty kierowców. Do tego należy dodać Moskwicze 400 i 401, które były wierną kopią Kadettów. Rozwiązania techniczne, stosowane w Kadetcie były z powodzeniem wykorzystywane przez koreańską firmę Daewoo.

Zalety i wady

  • Tania eksploatacja
  • Konkurencyjna cena
  • Dostępne części i serwis
  • Niezawodne silniki
  • Przestarzała konstrukcja
  • Karoseria podatna na korozję
  • Trudna odsprzedaż auta
    Ceny części (w zł)
    Zderzak przedni - 854
    Reflektor - 373
    Łożysko przedniego koła - 192
    Pasek rozrządu - 134
    Klocki ham. komplet przód - 179
    Tarcza hamulca przód - 249
    Filtr oleju - 29
    Filtr powietrza - 58
    Amortyzator przód - 289

    Dane techniczne Opel Kadett 1.7 D 1991 r.

    Wymiary (mm) 3998 x 1663 x 1400
    Rozstaw osi (mm) 2520
    Rozstaw kół (mm) 1406 przód, 1406 tył
    Masa własna (kg) 950
    Dopuszczalna masa całkowita (kg) 1435
    Silnik  rzędowy umieszczony poprzecznie 4 cylindry
    Pojemność i moc (ccm/KM) 1700/68 KM
    Stopień sprężania 22
    Hamulce tarczowe przód i bębnowe tył
    Rozpędzanie 0 -100 km/godz. (sek.) 16
    Prędkość maksymalna (km/h) 163
    Zużycie paliwa przy 100 km/godz. (l) 5,9
    Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l) 9,2

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • andrzej milanówek (gość)

    najlepsze auto rodzinne i do zadań specjalnych.wystarczy trochę zadbać.mało pali częsci tanie.co tu wiece j wymagać.kadi jest to super auto.pozdrawiam wszystkich co je maja i je lubią.

  • rafał (gość)

    to prawda że te samochody są dobre dużo wytrzymają jestem zadowolony

  • paul (gość)

    :)

  • ziko (gość)

    To jest naprawde bardzo dobry samochod,a moge cos na ten temat napisac.Mam go 24 lata i do tej pory mnie nie zawiodl jezdzi bez zarzutow.Pozdrawiam wszystkich co maja te samochody Ziko.

  • Krzysztof[gość] (gość)

    Mam takie autko które ma prawie 30 lat .Ten stary KADETT nigdy mnie nie zawiódł .Teraz dostał drugie ''życie''i wiem że dalej będzie służył. Sprawiła to prosta i dobra konstrukcja tego pojazdu.Pozdrawiam miłośników tego samochodu i do miłego spotkania na trasie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Opel Kadett dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Opel Kadett opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł