Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Karl kontra Renault Twingo [galeria]

Karol Biela
Opel Karl / Fot. Opel
Opel Karl / Fot. Opel
Łączy je sporo, ale dzieli też niemało - Opel Karl oraz Renault Twingo to dwie różne koncepcje na budowę małego miejskiego auta. Sprawdzamy, która jest rozsądniejszą propozycją dla polskiego klienta.
Opel Karl / Fot. Opel
Opel Karl / Fot. Opel

Opel Karl, który właśnie wchodzi do sprzedaży, będzie miał niełatwe zadanie. Segment A jest mocno obsadzony przez konkurencję. Jednym z rywali Karla jest Renault Twingo III generacji, które obecne jest na polskim rynku od drugiej połowy 2014 roku.

W zachodniej części Europy samochody tej klasy spełniają często rolę drugiego, a nawet i trzeciego pojazdu w rodzinie. Nierzadko jeżdżą nimi panie, dla których sylwetka nadwozia, czy kolorowe detale wnętrza są ważniejsze niż parametry techniczne.

W Polsce jest nieco inaczej. Nierzadko to jedyny środek lokomocji, więc już sam "kobiecy" design, na jaki zdecydował się producent, może zaważyć na większym lub mniejszym powodzeniu wśród klientów.

Renault Twingo / Fot. Renault
Renault Twingo / Fot. Renault

Z porównywanych samochodów zdecydowanie większe szanse wśród płci pięknej będzie mieć francuski maluch. Oczywiście stylistycznie auto może podobać się każdemu, bo "uśmiechnięty" przód po prostu budzi sympatię, jednak wyjmowany materiałowy schowek przed pasażerem z przodu służyć też może jako zwykła torebka (dostępna w opcji lub standardzie w zależności od pakietu).

Sylwetka Opla Karla też jest atrakcyjna, ale projektanci zdecydowali się na bardziej agresywny design. Przedni kształt reflektorów inspirowany orlim okiem, czy ostre przetłoczenia na błotnikach i drzwiach sprawiają, że to właśnie Karl odgrywa w naszym zestawieniu rolę męską. Także projekt deski rozdzielczej Opla wygląda poważniej a i jakość użytych materiałów oraz ich spasowanie jest znacznie lepsze.

Z kolei deska rozdzielcza małego Renault wygląda jak z autka-zabawki. Do tego klientki i klienci mogą za dodatkowe 300 złotych ożywić kabinę zamawiając ozdobny panel deski rozdzielczej z obramowaniem nawiewów oraz bocznymi wstawkami w kierownicy w kolorze niebieskim, czarnym lub czerwonym.

Opel Karl / Fot. Opel
Opel Karl / Fot. Opel

Opel Karl posiada kompletny zestaw wskaźników, w skład którego, poza obowiązkowym prędkościomierzem, wchodzą obrotomierz oraz wskaźnik temperatury płynu chłodzącego i poziomu paliwa.

Renault Twingo wypada pod tym względem zdecydowanie gorzej. Minimalistyczny zestaw pozbawiony został obrotomierza i wskaźnika temperatury płynu chłodzącego.

Karl może przewieźć nawet pięciu pasażerów (od wersji Enjoy Plus), natomiast Renault Twingo zaprojektowane zostało od podstaw jako auto czteroosobowe.

Jeśli chodzi o względy ergonomii i komfortu podróżowania na przednich fotelach zdecydowanie wygrywa Karl. Z kolei na kanapie nieco więcej przestrzeni dla pasażerów oferuje francuski pojazd, który wykorzystuje większy o 107 milimetrów rozstaw osi.

Pod względem standardowej objętości bagażnika wychodzi remis ze wskazaniem na auto niemieckiej marki. Minimalnie, bo o 4 litry, lepsze jest Renault (219 do 215 litrów). Niemniej jednak Opel nadrabia większą aż o 33 litry przestrzenią po złożeniu oparć kanapy (odpowiednio 980 do 1013 litrów).

Aktualnie Karl dostępny jest tylko z jedną jednostką napędową. Turbodoładowany 3-cylindrowy silnik o pojemności 999 ccm z bezpośrednim wtryskiem paliwa osiąga 75 KM oraz 95 Nm. Najmniejszy model Opel osiąga maksymalnie 170 km/h i przyspiesza do setki w 13,9 sekundy. Niemiecka marka podaje, że auto potrzebuje średnio 4,5 litra benzyny na przejechanie 100 kilometrów.

Renault Twingo / Fot. Renault
Renault Twingo / Fot. Renault

Pod maską Renaut Twingo III generacji nie znajdziemy silnika, lecz zbiorniki płynów (m.in. chłodzącego, wspomagania układu kierowniczego), a nawet akumulator. Trzeba przyznać, że dostęp do tych nich jest nieco utrudniony.

W Oplu o wiele łatwiej można chociażby dolać płynu do spryskiwaczy - wystarczy po prostu pociągnąć za dźwignię w kabinie i podnieść maskę.

We francuskim maluchu, aby odsunąć maskę, trzeba zdjąć zaślepki obok reflektorów i przesunąć dwie dźwignie, z czego ta po lewej stronie auta posiada zamek na kluczyk.

Małe Twingo, w przeciwieństwie do Opla, napędza tylna oś. Silnik umieszczony został z tyłu pod półką bagażnika i żeby się do niego dostać trzeba odkręcić aż sześć śrub.

Klienci Renault mogą jednak wybrać jedną z dwóch 3-cylindrowych jednostek benzynowych. Bazowa wolnossąca konstrukcja SCe 70 o pojemności 999 ccm wytwarza 70 KM i 91 Nm, co powala na osiągnięcie 151 km/h, a sprint do "setki" trwa 14,5 sekundy. Średnie użycie paliwa na 100 kilometrów wynosi według deklaracji 4,5 litra.

Mocniejsza, już turbodoładowana jednostka Energy TCe 90 ma pojemność 898 ccm i generuje 90 KM oraz 135 Nm. Twingo z tym silnikiem rozpędza się do 165 km/h, a sprint 0-100 km/h trwa już tylko 10,8 sekundy. Producent podaje, że Twingo TCe 90 w cyklu mieszanym potrzebuje 4,3 litra na 100 kilometrów.

Opel Karl / Fot. Opel
Opel Karl / Fot. Opel

Dzięki napędowi na tylną oś pod względem zwrotności miejskie Renault nie ma sobie równych. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 8,6 metra, co przydaje się podczas manewrowania na ciasnych parkingach przed galerią handlową.

W tej konkurencji Karl musi uznać wyższość francuskiego rywala. Średnica zawracania między krawężnikami to u Opla 9,5 metra. Jednak pod względem pewność prowadzenia to Karl o wiele lepiej radzi sobie w mieście i na trasie. Twingo na szybciej pokonywanych zakrętach zaczyna myszkować i do akcji od razu przystępuje układ ESC.

Opel Karl 1.0 ECOTEC 75 KM w bazowej wersji Essentia oferowany jest w Polsce w cenie od 35 990 zł (sugerowana cena detaliczna z VAT).

W tej sumie otrzymamy pojazd wyposażony standardowo w system ABS, kontrolę trakcji, elektroniczny program stabilizacji pojazdu ESP oraz system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu HSA, który zapobiega stoczeniu się pojazdu z pochyłości przy ruszaniu z miejsca. Fabryczne wyposażenie każdego Karla obejmuje również sześć poduszek powietrznych oraz system PRS, który w razie kolizji składa pedały chroniąc kierowcę przed dodatkowymi obrażeniami stóp i nóg.

Klimatyzacja manualna dostępna jest standardowo już w wyższym pakiecie Enjoy (od 39 990 zł). Oprócz tego pojazd będzie miał radio ze złączem AUX-in, elektrycznie sterowane lusterka, szyby przednie oraz centralny zamek.

Renault Twingo / Fot. Renault
Renault Twingo / Fot. Renault

Do tego otrzymamy m.in regulację nachylenia kolumny kierownicy oraz regulowany fotel kierowcy, tempomat z ogranicznikiem prędkości, czy wspomaganie kierownicy z Trybem City zwiększającym siłę działania układu po naciśnięciu przycisku.

Life, czyli podstawowa odmiana Renault Twingo SCe 70 wyceniona została na 35 900 złotych. Pojazd również ma na wyposażeniu układ ABS, kontrolę trakcji, system dynamicznej kontroli toru jazdy ESC i wspomagania ruszania pod górę HSA, chociaż trzeba zauważyć, że na pokładzie Twingo znajdziemy tylko cztery poduszki powietrzne, chociaż standardem są za to światła do jazdy dziennej z diodami LED, centralny zamek z pilotem, czy regulacja wysokości kierownicy.

Wyższy pakiet wyposażeniowy Zen (od 37 900 zł) obejmuje m.in. klamki wewnętrzne drzwi chromowane o matowym wykończeniu, osłonę przeciwsłoneczną z wbudowanym lusterkiem po stronie pasażera, czy radioodtwarzacz ze złączem USB, jack, Bluetooth. Klimatyzacja manualna w wersji Zen wymaga dopłaty 2 000 złotych.

Wybrane dane techniczne:

Marka/model

Opel Karl 1.0 EOTEC 75 KM Essentia

Renault Twingo SCe 70 KM Life

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

 

3/12/benzyna

 

3/12/benzyna

 

Pojemność skokowa (cm3)

 

999

 

999

 

Moc maksymalna (KM/obr/min)

75/6500

70/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

 

95/4500

91/2850

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,9

14,5

Prędkość maksymalna (km/h)

170

151

Pojemność bagażnika (l)

215/1013

219/980

Pojemność zbiornika paliwa (l)

32

35

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)     

 

4,5

4,5

Długość x szerokość x wysokość (mm)

 

3675/1698/1476

3595/1647/1557

Rozstaw osi (mm)

2385

2492

Masa własna (kg)

939

865

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

Od 35 990

Od 35 900

Wybrane wyposażenie seryjne:

Marka/model

Opel Karl 1.0 EOTEC 75 KM Essentia

Renault Twingo SCe 70 KM Life

Poduszki powietrzne

6

4

Układ ESP

S

S

Centralny zamek

-

S

komputer pokładowy

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-

-

Lusterka zewnętrzne sterowane elektrycznie

-

-

Radioodtwarzacz z CD/ MP3

O

O

Wspomaganie kierownicy

-

S

obręcze

14-calowe stalowe

15-calowe stalowe

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

Marka/model

Opel Karl 1.0 EOTEC 75 KM Essentia

Renault Twingo SCe 70 KM Life

Wnętrze/bagażnik

+

+

Materiały i jakość spasowania

+

 

Silnik/osiągi

+

 

Zużycie paliwa

+

+

Właściwości jezdne

+

 

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Wyposażenie

+

+

Cena

+

+

Wynik końcowy

8

5

Podsumowanie

Opel Karl / Fot. Opel
Opel Karl / Fot. Opel

Debiutujący właśnie w Polsce Karl kosztuje niemal dokładnie tyle samo, co Twingo. Bazowy 75-konny silnik oferuje zdecydowanie lepsze osiągi niż francuska jednostka TCe 70, chociaż spalanie stoi na takim samym poziomie. Opel przekonuje do siebie wyższą jakością wykonania oraz lepszymi właściwościami jezdnymi. Renault odznacza się rewelacyjną zwrotnością. Ostatecznie zwycięzcą porównania zostaje nowszy Opel Karl.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty