Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36558 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Opel Meriva 1.4

Data publikacji:

Opel Meriva, Dariusz Wołoszka Info-Ekspert Funkcjonalność i wszechstronność nowej Merivy zaprezentowanej w 2010 roku kryje się pod wszechobecnym przymiotnikiem Flex. Właścicielem samochodu z innowacyjnymi drzwiami FlexDoors możemy stać się za 56 150 zł.

Design nadwozia minivana wpisuje się w trendy obowiązujące obecnie w Oplu. Opel Meriva, Dariusz Wołoszka Info-Ekspert Przednie i tylne reflektory kształtem przypominają te z Astry IV. Bardzo krótka maska zwieńczona jest chromowanym wlotem powietrza znanym choćby z Insigni. W profilu zwraca uwagę charakterystyczne obniżenie dolnej krawędzi okien drzwi tylnych. Oprócz walorów estetycznych ma ono zapewnić również lepszą widoczność np. dzieciom siedzącym na tylnych fotelach.


Nowa Meriva w porównaniu do poprzedniej generacji modelu jest dłuższa o 246 mm (4288 mm), szersza o 46 mm (1994 mm) i niższa o 9 mm (1615 mm). Rozstaw osi został zwiększony do 2644 mm czyli o 15 mm więcej niż w modelu debiutującym 9 lat temu.


Tzw. drzwi portalowe FlexDoors znane choćby z Rolls Royce’a Phantoma lub Mazdy RX8 budzą powszechną ciekawość. Tylne drzwi otwierane „pod wiatr” pod kątem prawie 90º ułatwiają zajmowanie miejsc na tylnej kanapie oraz montaż fotelików dziecięcych.


Opel Meriva, Dariusz Wołoszka Info-Ekspert Kabina, dzięki dużej powierzchni okien, zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Wrażenie dobrego doświetlenia przestrzeni pasażerskiej potęguje duży wymagający dopłaty (2950 zł) przeszklony dach, który możemy zasłonić elektrycznie sterowaną roletą.


Dostosowanie wnętrza do własnych potrzeb umożliwia system aranżacji tylnych foteli FlexSpace. Aluminiowe szyny pomiędzy fotelami są bazą systemu FlexRail pozwalającego na przesuwanie podłokietnika oraz schowków pomiędzy fotelami. Z tyłu natomiast dwupozycyjna podłoga bagażnika - FlexFloor oraz bagażnik na rowery - FlexFix sprawdzą się idealnie podczas wakacyjnych podróży.


Konsola centralna, kierownica oraz wskaźniki na desce rozdzielczej to również rozwiązania znane doskonale z Insignii i Astry. Duża ilość przycisków na początku przytłacza, okazuje się jednak, że po pewnym czasie ich obsługa Opel Meriva, Dariusz Wołoszka Info-Ekspert okazuje się prosta i nie nastręcza większych kłopotów.


Przy wykorzystaniu trzech miejsc na tylnej kanapie do dyspozycji podróżnych jest bagażnik o pojemności 397 litrów. Po złożeniu tylnego rzędu siedzeń przestrzeń bagażowa powiększy się do 1496 litrów.


Opel Meriva dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia – Essentia, Enjoy oraz Cosmo. W najtańszej i najuboższej wersji Essentia na liście wyposażenia standardowego znajdą się m.in.: elektrycznie sterowane lusterka i szyby przednie, tylko dwie przednie poduszki powietrzne oraz zamek centralny - to zdecydowanie za mało. Klimatyzacja, radioodtwarzacz lub poduszki przednie boczne to elementy oferowane bez dopłaty dopiero w wersji Enjoy.
Opel Meriva, Dariusz Wołoszka Info-Ekspert W rankingu awaryjności ADAC w roku 2010 Meriva uzyskała najlepsze wyniki wśród minivanów, a podczas testów Euro NCAP zdobyła maksymalną notę 5 gwiazdek.


Model produkowany w hiszpańskiej Saragossie oferowany jest w ośmiu wersjach silnikowych, które mogą współpracować z 5 i 6-stopniową skrzynią manualną lub automatyczną ActiveSelect. Jednostki benzynowe o pojemności 1,4 litra dysponują mocą 100, 120 i 140 KM. Dla zwolenników jednostek wysokoprężnych Opel przygotował silniki o pojemności 1,3 litra o mocach 75 lub 90 KM lub mocniejsze silniki, które z pojemności 1,7 litra generują moc 100, 110 lub 130 KM.

Testowy egzemplarz wyposażony był w benzynowy silnik o mocy 120 KM o momencie 175 Nm dostępnym w zakresie od 1750 do 4800 obr./min. Przyspieszenie do 100km/h w 11,5 sekundy i prędkość maksymalna 188 km/h są wartościami wystarczającymi w aucie typu minivan. Do 120 km/h wewnątrz Merivy panuje względna cisza, dzięki zastosowaniu m.in. potrójnych uszczelek drzwi czy elementów aerodynamicznych eliminujących szumy. Powyżej tej prędkości daje o sobie znać wysokie nadwozie i szumy opływającego Opel Meriva, Dariusz Wołoszka Info-Ekspert powietrza stają się bardziej uciążliwe. Deklarowane średnie zużycie paliwa na poziomie 6,1 l/ 100 km w rzeczywistości oscyluje w granicach 8 l/ 100 km.

Dosyć twardo zestrojone zawieszanie Merivy z dobrze dobranym wspomaganiem kierownicy tworzą zgrany duet, który pozwala na pewne i stabilne prowadzenie pojazdu. Szybko pokonywane zakręty lub nagłe zmiany kierunku jazdy nie skutkują nadmiernymi przechyłami nadwozia.


Pierwsza generacja Merivy znalazła na całym świecie ponad milion nabywców. Najnowszy minivan Opla przyciągnie nowych klientów ciekawym designem nadwozia oraz funkcjonalnością wnętrza, zniechęci natomiast ubogim wyposażeniem standardowym i dość wysoką ceną.


Wybrane dane techniczne Opla Meriva i konkurentów:

Marka / model Opel Meriva Citroen C3 Picasso Skoda Roomster
Wersja Enjoy Seduction Style
Cena (zł) 67 800 64 700 56 250
Silnik Benzynowy Benzynowy Benzynowy
Pojemność (l) 1.4 1.6 1.2
Moc (KM) 120 120 105
Moment obrotowy (Nm) 175 160 175
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,5 10,9 10,9
Prędkość maksymalna (km/h) 188 188 184
Średnie spalanie (l/100 km) 6,1 6,9 5,7
Emisja CO2 (g/km) 143 159 134
Skrzynia biegów manualna 5 biegów manualna 5 biegów manualna 5 biegów
Pojemność bagażnika (l) 397 385 480

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Więcej zdjęć Opla Meriva w naszej galerii

Jeździłeś Oplem Merivą? - podziel się z nami swoją opinią
Opel Meriva, Dariusz Wołoszka Info-Ekspert

Opel Meriva, Dariusz Wołoszka Info-Ekspert

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Mecenas

    Za 56 tys zł wolałbym Skodę Roomster, a za 67 tys wybrałbym typowy kompakt np. Volkswagena Golfa, auto większe i funkcjonalniejsze na codzień. Dziwne drzwi Merivy mnie nie przekonują ;-)

  • Jarpoz

    Widziałem to autko na jakimś pikniku ( nie jeździłem ), bardzo fajne, ale cena abstrakcyjna. Patrzę na motoryzację głównie z perspektywy "dużo samochodu z rozsądne pieniądze", a w tej ocenie należy ocenić Merivę miernie. Jak dla mnie jednoznacznym numerem 1-en wśród vanów segmentu B jest KIA VENGA.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Opel Meriva zdjęcia

Opel Meriva dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Opel Meriva Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł