Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37291 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Opel Meriva II (2010-2017). Silniki, ceny, opinie użytkowników

Data publikacji: Autor: Bogusław Korzeniowski

Opel Meriva po raz pierwszy pojawił się w ofercie firmy Opel w 2002 roku. Był to klasyczny pojazd typu minivan segmentu B, a nieco później pomysł zaadoptowały także inne firmy motoryzacyjne (Fiat Idea, Lancia Musa, czy Renault Modus). Jednakże Opel Meriva wniósł do segmentu, a nawet do całej motoryzacji jedną, zasadnicza innowację: zmienną przestrzeń pasażerską na tylnej kanapie FlexSpace. Wystarczyło tylko złożyć środkową część tylnej kanapy, przesunąć nieco zewnętrze siedziska do przodu i popchnąć do środka, aby model stał się pojazdem 2+2 z bardzo wygodnym miejscem z tylu.

Fot. Bogusław Korzeniowski Opel Meriva po raz pierwszy pojawił się w ofercie firmy Opel w 2002 roku. Był to klasyczny pojazd typu minivan segmentu B, a nieco później pomysł zaadoptowały także inne firmy motoryzacyjne (Fiat Idea, Lancia Musa, czy Renault Modus). Jednakże Opel Meriva wniósł do segmentu, a nawet do całej motoryzacji jedną, zasadnicza innowację: zmienną przestrzeń pasażerską na tylnej kanapie FlexSpace. Wystarczyło tylko złożyć środkową część tylnej kanapy, przesunąć nieco zewnętrze siedziska do przodu i popchnąć do środka, aby model stał się pojazdem 2+2 z bardzo wygodnym miejscem z tylu.

Opel Merviva drugiej generacji, jaki trafił na rynek w roku 2010 był ewolucją wcześniejszego rozwiązania, ale faktycznie możemy uznać go za rewolucję segmentu. Pojazd otrzymał bowiem bardzo rzadko spotykany system otwierania drzwi. Zamiast klasycznych drzwi tylnych, które mają zawiasy na słupku środkowym, Meriva II ma zawiasy tylnych drzwi na tylnym błotniku. W efekcie drzwi otwierają się na zasadzie otwartej książki.
Co skłoniło konstruktorów do tego rozwiązania?

Zobacz także: Kupujemy używanego crossovera

Walory samochodu rodzinnego:
Opel Meriva po raz pierwszy pojawił się w ofercie firmy Opel w 2002 roku. Był to klasyczny pojazd typu minivan segmentu B, a nieco później pomysł zaadoptowały także inne firmy motoryzacyjne (Fiat Idea, Lancia Musa, czy Renault Modus). Jednakże Opel Meriva wniósł do segmentu, a nawet do całej motoryzacji jedną, zasadnicza innowację: zmienną przestrzeń pasażerską na tylnej kanapie FlexSpace. Wystarczyło tylko złożyć środkową część tylnej kanapy, przesunąć nieco zewnętrze siedziska do przodu i popchnąć do środka, aby model stał się pojazdem 2+2 z bardzo wygodnym miejscem z tylu.

Fot. Bogusław Korzeniowski- dzięki szeroko otwieranym drzwiom mamy dużo lepszy dostęp do tylnej kanapy i swobodnie możemy np. zapiąć dziecko w foteliku;
- aby zapewnić bezpieczeństwo dziecku, to rodzic powinien otwierać mu drzwi i nadzorować jego wysiadanie. Tylko to zapewni bowiem, że maluch nie otworzy drzwi przed jadącym pojazdem (z tylu nie ma przecież lusterka wstecznego). W Merivie jest to znacznie prostsze niż w innych samochodach. Dodatkowo dziecko cały czas jest pod kontrolą i nie ma szans nagle wbiec na jezdnie. Dodatkowo system FlexDoors uniemożliwia otwarcie drzwi w czasie jazdy;
- ostatnim atutem jest… wygoda. Merviva drugiej generacji to samochód który wyraźne urósł (Meriva I dł/szer/wys – 4050/1694/1624, Meriva II –4288/1812/1615 mm), co gwarantuje większy komfort jazdy, a dodatkowo szersze otwarcie drzwi tylnych zapewnia łatwiejsze zajmowanie miejsca w samochodzie.


Oczywiście Meriva II, tak jak poprzednik, ma system zmiany aranżacji tylnej kanapy FlexSpace. Różnica polega jednak na rozwiązaniu konstrukcyjnym, pozwalającym na łatwiejszą i bardziej precyzyjną zmianę. W normalnej pozycji tylnej kanapy mamy trzy miejsca siedzące jak w każdym pojeździe. Możemy jednak opuścić część środkową (podłokietnik i oparcie za nim), a dwa fotele zewnętrzne przybliżyć do siebie. W ten sposób pojazd staje się modelem czteromiejscowym, gdzie siedzący z tyłu mają wygodną odległość zarówno w stosunku do siebie, jak i od drzwi. Jeżeli zaś mamy do przewiezienia większe gabarytowo przedmioty, można położyć całą kanapę tylną i uzyskamy w ten sposób płaską przestrzeń bagażową (w efekcie czego wzrasta ona z 400 litrów do 1500 litrów).

Zobacz także: Fiat 500C w naszym teście 


Atutami samochodu są także rozstaw osi (2644 mm, podczas gdy np. aktualny Golf ma 2620 mm) i wyższa pozycja siedzących, przez co komfort jazdy jest zbliżony do tego , który doświadczymy w minivanie, tj.: Scenic, Zafira, czy Picasso.
Niestety są też wady tego modelu.

Po pierwsze to… system zmiany foteli FlexSpace.
Wprawdzie jest to bardzo dobre rozwiązanie, ale wymagało dość skomplikowanej kinematyki i zamocowania dodatkowych prowadnic. W efekcie czego przy klasycznie umieszczonych fotelach z tyłu nie mamy efektownej tapicerki między podłogą i siedziskiem kanapy, ale przestrzeń z niezabudowanymi elementami konstrukcji.

Po drugie… wykończenie
Opel Meriva jest samochodem budżetowym, a to sprawia, że materiały tapicerskie są gorszej jakości. Nie było też możliwości swobodnego konfigurowania samochodu, gdyż drogie opcje (np. ksenon) nie były nigdy w ofercie.
Po trzecie… zawiasy drzwi.
Drzwi, zarówno przednie, jak i tylne otwierają się pod kątem 84 stopni (najszersze otwarcie na rynku). W efekcie niemożliwe było zastosowanie ograniczników otwarcia, jak w klasycznych modelach. Tym samym nagły podmuch wiatru (wichura, przejeżdżająca ciężarówka), mogą wyłamać swobodnie uchylone drzwi.

Silnik Opel ecotec 1.6 cdti

Fot. OpelSilniki trzy benzynowe i siedem diesli
Model oferowany był w trakcie swego życia produkcyjnego z trzema silnikami benzynowymi: 1,4 (100 KM), 1,4 turbo (120 KM), 1,4 turbo (140 KM), i aż siedmioma silnikami diesla: 1,3 CDTI (95KM), 1,6 CDTI (95 KM, 110 KM, 136 KM), 1,7 CDTI (100 KM, 110 KM, 130 KM) i wersji na gaz LPG: 1,4 (120 KM).

Dla kogo jest to idealny model?
Biorąc pod uwagę wielkość i rozwiązania konstrukcyjne można zauważyć, że jest to:
- idealny model dla rodzin z małymi i większymi dziećmi;
- bardzo dobre rozwiązanie dla osób potrzebujących czasami transportować większe przedmioty (nawet urządzenia sportowe!);
- polecane auto dla osób starszych ze względu na wysokość siedzisk i profil siedzących jak w wersji van.
Meriva drugiej generacji jest zatem modelem dla każdego i jeżeli ktoś nie ma zbyt wygórowanych ambicji względem komfortu, powinien być usatysfakcjonowany.

Opinie użytkowników:
Opel meriva 1,7 130 KM rok 2011
Paweł: całkiem fajne autko dla 4-osobowej rodziny, ale nie z silnikiem 1.7 cdti. Ciekawy układ otwierania drzwi, ładne przetłoczenia karoserii, sporo miejsca w bagażniku, świetne właściwości jezdne. Wypada znacznie powyżej oczekiwań dla auta o tych gabarytach, i to minivana.
Opel Meriva 1,4 100 KM rok 2014
Dorota: wszechstronny samochód do miasta, sprawdza się w codziennej eksploatacji - głównie jazda miejska. Bogate wyposażenie umila jazdę a bardzo dobra widoczność ułatwia poruszanie się.
Opel Meriva 1,4 100 KM roku 2016
Tomasz: małe, sprytne i bardzo funkcjonalne auto. Mechanizm otwierania tylnych drzwi sprawdza się idealnie przy dzieciach a to, że otwierają się pod kątem 90 stopni daje możliwość zapakowania na tylną kanapę dosłownie wszystkiego. 

Polecane silniki: 1,4 120KM (benzynowy), 1,6 CDTI 110 KM (Diesel). 
Niepolecane silniki:  1,4 100 KM (benzynowy).

Chronologia modelu:
03. 2010 – rozpoczęcie sprzedaży modelu
11.2011 – wprowadzenie do sprzedaży wersji LPG
11.2013 – zakończenie sprzedaży modelu 1,7 130 KM
11.2013 – rozpoczęcie sprzedaży modelu 1,6 136 KM
03.2014 – wprowadzenie silników 1,6 110 KM i 1,6 95 KM
03.2014 Lifting obejmujący zderzaki. Osłonę chłodnicy, przednie i tylne lampy
06.2017 Model wycofano , a jego następcą został CrosslandX

Najpopularniejsze silniki w Merivie


1,4 1,4 turbo 1,4 turbo LPG [gaz] 1,3 CDTI 1,6 CDTI 1,7CDTI 1,7 CDTI
Okres produkcji 03.2010-06.2017 03.2010-06.2017 11.2011-06.2017 03.2010-06.2017 11.2013-06,2017 03.2010-06.2017 03.2010-11/2013
Liczba cylindrów/zaworów/ typ silnika 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Pojemność skokowa [ccm] 1398 1364 1364 1248 1598 1686 1686
Moc maksymalna [KM/ obr/min] 100/6000 120/4800-6000 120/4800-6000 95/4000 136/3500-4000 110/4000 130/400
Maks moment obr [Nm/ obr/min] 130;4000 175/1750-4800 175/1750-4800 180/1750-3500 320/2000 280/1750-2500 300/2000-2500
Przyspieszenie 0-100km/h [s] 13,9 11,5 11,5 [11,8] 13,8 9,9 11,8 9,9
Prędkość maks. [km/h] 177 188 188 [187] 168 197 182 196
Średnie zużycie paliwa [litr] 6 5,9 5,9 [7,4] 3,5 4,4 5,3 5,3

 

Średnie ceny wg ofert sprzedaży na rynku w Polsce

model silnik Ceny[zl] 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Meriva II Diesel średnie 25400 30200 34600 42500 42500 45750 - -
Meriva II Benz średnie 24000 29000 32000 39000 41000 43000 52000 58000
Meriva II LPG średnie - 22000 33000 34000 38000 43000 56000 59000
Opel Meriva po raz pierwszy pojawił się w ofercie firmy Opel w 2002 roku. Był to klasyczny pojazd typu minivan segmentu B, a nieco później pomysł zaadoptowały także inne firmy motoryzacyjne (Fiat Idea, Lancia Musa, czy Renault Modus). Jednakże Opel Meriva wniósł do segmentu, a nawet do całej motoryzacji jedną, zasadnicza innowację: zmienną przestrzeń pasażerską na tylnej kanapie FlexSpace. Wystarczyło tylko złożyć środkową część tylnej kanapy, przesunąć nieco zewnętrze siedziska do przodu i popchnąć do środka, aby model stał się pojazdem 2+2 z bardzo wygodnym miejscem z tylu.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Opel Meriva po raz pierwszy pojawił się w ofercie firmy Opel w 2002 roku. Był to klasyczny pojazd typu minivan segmentu B, a nieco później pomysł zaadoptowały także inne firmy motoryzacyjne (Fiat Idea, Lancia Musa, czy Renault Modus). Jednakże Opel Meriva wniósł do segmentu, a nawet do całej motoryzacji jedną, zasadnicza innowację: zmienną przestrzeń pasażerską na tylnej kanapie FlexSpace. Wystarczyło tylko złożyć środkową część tylnej kanapy, przesunąć nieco zewnętrze siedziska do przodu i popchnąć do środka, aby model stał się pojazdem 2+2 z bardzo wygodnym miejscem z tylu.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • bernard (gość)

    jak można z własnej nieprzymuszonej woli kupić takie auto?

  • ewa (gość)

    mi tam się takie coś podoba. taki mały, słodki i łatwo parkuje:)

  • Romulus (gość)

    Wszystko było by fajnie ale nie z modelem 1.7 cdti ten model można by przyrównać do produkowanej kiedyś skody 1000 MB co można odczytać -skoda z tysiącem małych błędów. Ten model opla użytkuję od czterech lat i od czterech lat mam kłopoty. To wyjątkowo nieudany model jeśli chodzi o silnik. Reszta ujdzie w tłoku ale nigdy już w życiu nie kupił bym opla.

  • Wojtek (gość)

    Auto swietnie wygląda z przodu szkoda tylko że zaprzestali produkcji większego brata jakim jest opel zafira, kosztem wprowadzenia suvów. Opel ma fajnych parę aut no ale to co się z nim dzieje teraz to przykrę niewiadomo ile jeszcze pociągnie.

  • richard (gość)

    opel to nie samochód

  • jasiu (gość)

    Moge powiedzieć że jakościowo całkiem przyzwoita fura bo nawet jak ostatnio mi padł czujnik abs to delph oe kupiłem niedrogo a wygląd to kwestia dyskusyjna mnie tam nie przeszkadza, żonce średnio sie podoba.

  • Meriva -Fan (gość)

    Merivą A jeździłem 6 lat , był to silnik 1.7 100 km ( jak na taki samochodzik silnik o.k. zbierał się świetnie ) , obecnie jestem posiadaczem Merivy B z silnikiem 1.4 100 km ( niestety nie jest to silnik do wyprzedzania ) ,ale muszę pochwalić za spalanie w cyklu mieszanym ok.7,5 l. ( w dieslu w cyklu mieszanym było ok.6 ,5 l ) czyli jest 1 litr różnicy. Ogólnie polecam Opla ,ceny części akceptowalne . A wygląd to kwestia gustu ,dla Mnie Bomba !

  • meriva a i meriva b (gość)

    miałem merive A silnik 1,7 - isuzu -125KM - diesel - i na 6 -tym biegu dodałem gazu i udał się manewr wyprzedzania - obecnie mam merive B 120 KM - benzyna - no cóż w dieslu są konie pociągowe - w benzynie koniki - czas wyprzedzania wydłużył się

  • Marco (gość)

    Mam Merivę B z silnikiem 1.3 cdi i jakoś mi głupio bo od 5 lat nic się nie zepsuło... . Przejechałem 85000 km i nawet klocki hamulcowe jeszcze nie są do wymiany. Pali 4,7l/100, olej wymieniam co 10000km i ogólnie dbam o auto, ale bez "przesadyzmu". Silnikami diesela trzeba umieć jeździć, jeśli mają służyć na długo. To nie jest pojazd dla niedoświadczonych młodych kierowców... . To mój 12 samochód w życiu i tylko Renault Scenic był bardziej funkcjonalny. Wady tego modelu to (moim zdaniem) : zbyt wąskie oparcia na drzwiach przednich, słaba widoczność do tyłu, a przy przyciemnianych szybach jeszcze gorsza, brak haczyka po prawej stronie w bagażniku i ceny części w ASO! Acha, podbitka w komorze silnika bardzo smakuje kunom- zresztą jak wszystkie ople... .

  • wiesław (gość)

    Kupiłem Merive B 1,4 turbo 120 kM rok prod 2011 ponad 5 lat temu. Auto krajowe ( kiedy kupowałem było jeszcze na gwarancji ) Do dziś zero problemów - leje i w drogę ! Wymieniłem tylko świece i klocki hamulcowe. Wygodne , pakowne i komfortowe ( jak na auto w swoim segmencie ) Mimo upływu tych 5 lat nadal mi się podoba:) a co do spalania... po mieście 8-8,5 l na trasie ( bez szaleństwa ) 6,5-7 l Polecam to autko tak dla rodzin z małymi dziećmi jak i dla ludzi po 50 ))

  • Janusz. (gość)

    Tylne drzwi otwierają się szeroko ale, pod warunkiem że jest nieco więcej miejsca,na ciasnych parkingach porażka.

  • Andrut (gość)

    posiadam Merivkę z 2004r 1,7cdti/101km lub 74 kw. Przejechałem od nowości 278000km i jest nadal świetna. bardzo oszczędna. wygodna, pakowna, pracuje bez awarii.regularne przeglady pomagają.Czesci na przeglądach średnio.Nie narzekam. Polecam.

  • Jerzy, (gość)

    kupiłem Merivę "B" 1,7/ 2011grudzień, diesel 74kw . Mam Ją od jesieni 2018r. Sprowadzona z Niemiec. W automacie. (pierwszy mój automat i rewelka!) Przejechałem już 10tyś. km. (ogólnie ma 165tys.km ). Po zakupie wymieniłem rozrząd, oleje, w skrzyni też, filtry, Klocki hamulcowe z przodu. Klimatyzacja doładowana. Z jazdy jestem bardzo zadowolony. Ma dobre przyspieszenie przy wyprzedaniu, ogólnie fajna jazda, cichy w czasie jazdy. Średnie spalanie wychodzi 5,8l. Dla mnie super auto.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Opel Meriva zdjęcia

Opel Meriva dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Opel Meriva opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Opel Meriva Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł