Samochód został odświeżony, a jego wyposażenie wzbogacone. Przód bardziej przypomina Insignię. Styliści przeprojektowali
wlot powietrza i reflektory. Częścią „nowej twarzy” są wygięte „kreski” świateł dziennych. Te drobne zmiany sprawiły, że Meriva wygląda bardziej atrakcyjnie.
W kabinie pojawił się system IntelliLink, który pozwala zintegrować auto ze smartfonem z systemem operacyjnym Apple iOS lub Android. Meriva przejęła go od najbardziej „charakternych” modeli w gamie Opla, takich jak Adam, Mokka, Cascada czy Ampera. W skład IntelliLink wchodzi radio, odtwarzacz CD, nawigacja, złącza AUX/USB oraz Bluetooth. System umożliwia strumieniową transmisję dźwięku. Ponadto można sterować nim za pomocą głosu, a możliwe jest powiązanie tej funkcji z systemami używanymi przez smartfon, takimi jak SIRI w iPhonie. Jeśli kierowca sobie życzy, Opel przeczyta mu na głos SMS-a, który właśnie przyszedł. Do opcji należy DAB+ (Digital Audio Bradcast), który zwiększa liczbę dostępnych stacji radiowych i polepsza jakość odbioru.
Obsługa nawigacji za pomocą pokrętła na konsoli środkowej jest łatwa. Sama nawigacja działa szybko. Wystarczy wprowadzić do niej lub powiedzieć jej adres. Przyjmuje polecenia wydawane głosem i błyskawicznie modyfikuje trasę, gdy kierowca mimo wszystko się pogubi.
Meriva ma też bardziej tradycyjne zalety. Wewnątrz znajdują się 32 schowki. Wyjątkowo pojemna i wszechstronna jest konsola środkowa FlexRail. Jej prowadnice skrócono z tyłu, dzięki czemu pasażerowie drugiego rzędu mają więcej miejsca. Tylna kanapa jest zresztą w Merivie uprzywilejowana. Otwierane „pod wiatr” drzwi w połączeniu z uchwytem na środkowym słupku ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, szczególnie osobom starszym. Wygodny jest montaż fotelika dla dziecka. Załamana, dolna linia okien bocznych sprawia, że siedząc z tyłu można się bardziej cieszyć widokiem. Spodoba się to nie tylko najmłodszym pasażerom. Wszystkie drzwi Opla otwierają się o kąt wynoszący 84 stopnie, czyli znacznie szerzej niż przeciętnie.
Składanie foteli nie nastręcza trudności. Maksymalnie można wygospodarować 1,5 m3 przestrzeni na ładunek, przy czym podłoga bagażnika jest wtedy niemal zupełnie płaska. Możliwe jest również przewożenie wąskich i długich przedmiotów. Uchwyt FlexFix schowany w tylnym zderzaku pozwala transportować dwa rowery o masie 20 kg każdy.
Charakterystyczne cechy wnętrza Merivy są cenione przez dwie, główne grupy jej nabywców w Europie. Z jednej strony są to aktywne i dość majętne osoby starsze, ceniące komfort i wszechstronność auta, z drugiej rodziny z dziećmi. Jednym z najczęściej wymienianych powodów kupna minivana jest wysoka pozycja za kierownicą. Poza dobrą widocznością, daje spore poczucie bezpieczeństwa i panowania nad samochodem.
W Oplu wzmacniają je raczej twardo i bardzo precyzyjnie działające mechanizmy sterowania oraz stosunkowo sztywne
zawieszenie. Meriva jest dostosowana do długich podróży z wysoką prędkością. Najnowszy diesel jest cichy i niezbyt uciążliwy nawet po przekroczeniu ekonomicznego zakresu obrotów silnika. Standardowo wyposażony jest w układ „start-stop”. Współpracuje wyłącznie z 6-biegową przekładnią ręczną. Spełnia najnowszą normę emisji spalin Euro 6, ale nie ma dodatkowego zbiornika na płyn AdBlue, jak Zafira Tourer. AdBlue, czyli roztwór mocznika służy do pozbywania się ze spalin szkodliwych tlenków azotu. Meriva ma katalizator LNT (Lean NOx Technology), który zatrzymuje tlenki azotu i co pewien czas samoczynnie się regeneruje.
Poza nowym 1,6 CDTI Meriva dostępna jest również z dieslami 1,3 CDTI-95 KM i 1,7 CDTI-110 KM oraz silnikami benzynowymi 1,4 o mocy 100 KM, a w odmianach turbodoładowanych 120 lub 140 KM. Wariant 120-konny jest dostępny z fabrycznym zasilaniem LPG. Gazowy Opel nie jest oferowany z najtańszym pakietem wyposażenia Essentia, ale dopiero od bogatszego Enjoy w górę. Trzeba za niego zapłacić co najmniej 67 tys. zł.
Słabsze jednostki (diesel 95 KM, benzynowe 100 i 120 KM) mają skrzynki 5-biegowe, pozostałe wyposażono w ręczne „szóstki”. Wszystkie przekładnie ręczne zostały udoskonalone poprzez zmniejszenie oporów wewnętrznych, co sprzyja ograniczeniu zużycia paliwa. Ponadto z dieslem 110 KM oraz benzynowymi 120 i 140 KM montowana jest na życzenie 6-biegowa skrzynia automatyczna.
Meriva pozostaje jednym z najciekawszych samochodów w swojej klasie, a przeciw niej przemawia jedynie moda na crossovery. Innych argumentów brak.
Wybrane dane techniczne Opla Merivy i konkurentów:
Marka/model | Opel Meriva Enjoy 1,6 CDTI | Citroën C3 Picasso Exclusive 1,6 HDi 115 | Ford B-Max Trend 1,6 TDCi |
Cena (zł) | 78 500 | 84 900 | 69 750 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | minivan/5 | minivan/5 | minivan/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4300/1812/1615 | 4080/1765/1625 | 4080/1750/1605 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1488/1509 | 1470/1470 | 1490/1480 |
Rozstaw osi (mm) | 2644 | 2540 | 2490 |
Masa własna (kg) | 1518 | 1320 | 1235 |
Pojemność bagażnika (l) | 400-1500 | 385-1505 | 320-1385 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 54 | 50 | 47 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1560 | 1560 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/5 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 136 przy 3500-4000 | 112 przy 3600 | 95 przy 3800 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 320 przy 2000 | 270 przy 1750 | 215 przy 1750-2550 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 | 11,9 | 13,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 197 | 184 | 174 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,4 | 4,8 | 4 |
Emisja CO2 (g/km) | 116 | 125 | 104 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?