Opel Tigra Twin Top kontra Peugeot 206 CC
Data publikacji: Autor: Zdzisław Podbielski

Na kupno modelu francuskiego trzeba złożyć zamówienie i trochę poczekać, podobnie jak na Tigrę, zwłaszcza wtedy, gdy chcemy mieć wymarzoną kompletację.
Zwolennikami i nabywcami takich aut są przede wszystkim młodzi ludzie, którzy chcą się wyróżnić. W obecnej postaci konstrukcyjnej Tigra pojawiła się w ubiegłym roku, natomiast Peugeot 206 CC debiutował w 2001 r.
Nadwozie
Oba pojazdy są przedstawicielami rozwiązania nadwozia, które w krótkim czasie można zmienić z coupe w kabriolet lub odwrotnie. Na zamianę nadwozia w przypadku francuskiego samochodu potrzeba 25 sekund, a w Tigrze - tylko 18 sek. Odbywa się to bez najmniejszego wysiłku i jest proste: należy zaciągnąć hamulec postojowy, włączyć zapłon, zwolnić dwie blokady dachu umieszczone przy słupkach przednich i nacisnąć przycisk. Resztę wykonają elektrycznie sterowane hydrauliczne siłowniki.
W Peugeocie i w Oplu dach chowa się w bagażniku i wówczas musimy się liczyć ze znacznym zmniejszeniem objętości przestrzeni bagażowej. W Tigrze przestrzeń bagażowa zmniejsza się z 440 l do 250 l, ale jeszcze pozostaje nam 70 litrowy schowek za fotelami, bo samochód ten jest tylko 2-osobowy. Pod względem liczby miejsc Peugeot 206 CC ma przewagę, gdyż za przednimi fotelami jest ławeczka dla dwojga dzieci lub osoby dorosłej siedzącej poprzecznie.
Oba samochody mają wzmocnienia chroniące jadących w razie przewrócenia się kabrioletu.
Nadwozia obu aut zbudowano z wykorzystaniem płyt podłogowych wcześniej istniejących pojazdów bazowych: Tigrę na płycie Corsy, a 206 CC na płycie hatchbacka 206. Warto dodać, że w wersji coupe oba nadwozia są bardzo szczelne – przydatne na wszystkie pory roku.
Silniki
Na polskim rynku oba pojazdy oferowane są z dwoma benzynowymi silnikami do wyboru. W przypadku Opla Tigry są to jednostki o pojemności skokowej 1,4 l i mocy 90 KM lub 1,8 l/125 KM. Obie pochodzą z rodziny Ecotec, mają po dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy
wykonanej ze stopów lekkich. Wałki sterują 4-zaworami przy każdym z 4 cylindrów.
Nowoczesne są również dwa silniki stosowane do napędu Peugeota 206 CC: 1,6 l/109 KM i 2,0 l/136 KM. Oba mają po dwa wałki rozrządu sterujące 16 zaworami przy 4-cylindrach. Głowice obu silników wykonano ze stopów lekkich, z
podobnego materiału w silniku 2-litrowym odlano też blok cylindrów. Silniki 206 CC mają większą pojemność skokową, wyższą moc i rozwijają większy moment obrotowy.
Wrażenia z jazdy
Pomimo wykorzystania podwozia z bazowych modeli Corsa i 206 hatchback w wersjach coupe-kabriolet poczyniono zmiany
w zawieszeniu kół. Zmieniono charakterystykę zawieszenia na bardziej twardą i zmniejszono prześwit. Dynamika jest lepsza w Peugeocie, ze względu na lepszy dobór silników. Tigra i 206 CC mają niewielkie wymiary zewnętrzne i dość małą średnicę zawracania: Tigra – 10,6 m, 206 CC – 10,8 m. Oba auta są zwrotne i łatwo nimi manewrować.
Jazda po schowaniu dachu do bagażnika dostarcza wielu przyjemności.
Podsumowanie
Tigra wygląda bardziej agresywnie, a jej nadwozie ma ostre linie, natomiast w 206 CC jest więcej łagodnych, zaokrąglonych kształtów. Wnętrza obu pojazdów opracowano w stylu sportowym. Świadczą o tym metalowe pedały, kształt foteli, kolorystyka deski rozdzielczej i tapicerki. O wyborze samochodu może decydować sympatia do marki, wygląd zewnętrzny nadwozia i cena porównywalnego wyposażenia.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Samochód |
Opel Tigra 1.4 |
Peugeot 206 CC 1.6 |
Przestronność wnętrza |
|
+ |
Silnik |
|
+ |
Poziom hałasu (odczuwalnego) |
Remis |
|
Hamulce |
Remis |
|
Dynamika |
|
+ |
Zużycie paliwa |
+ |
|
Nowoczesność konstrukcji |
+ |
|
Wybrane dane techniczne
Samochód |
Opel Tigra 1.4 |
Peugeot 206 CC 1.6 |
Rodzaj silnika |
benzynowy |
|
Liczba cylindrów/zaworów |
4/16 |
|
Pojemność skokowa (cm3 ) |
1364 |
1587 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) |
90-5600 |
109-5750 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) |
125-4000 |
147-4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
12,4 |
11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
180 |
185 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) |
392/169/136 |
384/167/137 |
Rozstaw osi (cm) |
249 |
244 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) |
440/250 |
320/150 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) |
45 |
50 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (dm3 /100 km) |
5,0/8,1 |
5,7/9,5 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) |
2/12 |
|
Cena brutto (zł) |
68 950 |
73 200 |
Wybrane wyposażenie podstawowe
Samochód |
Opel Tigra 1.4 |
Peugeot 206 CC 1.6 |
Poduszki powietrzne |
2 |
2 |
Układ przeciwblokujący hamowanie (ABS) |
s |
s |
Dynamiczna kontrola stateczności (ESP) |
o |
o |
Wspomaganie układu kierowniczego |
s |
s |
Centralny zamek |
s |
s |
Elektrycznie sterowane szyby |
s |
s |
Klimatyzacja |
o |
o |
Radioodtwarzacz |
o |
s |
s – wyposażenie seryjne
o – wyposażenie opcyjne (za dopłatą)
.