Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Vectra 1.9 CDTI

Ryszard Polit
Fot. Opel: Opel Vectra z nadwoziem sedan to udane auto klasy średniej. Design nadwozia ma sugerować nowoczesność.
Fot. Opel: Opel Vectra z nadwoziem sedan to udane auto klasy średniej. Design nadwozia ma sugerować nowoczesność.
Prestiż marki buduje się modelami klasy średniej. Obecna generacja Vectry sprzedaje się w Europie dobrze, a Opel odzyskuje nadszarpniętą reputację.

Prestiż marki buduje się modelami klasy średniej. Obecna generacja Opla Vectry sprzedaje się w Europie bardzo dobrze, a wraz z nią marka odzyskuje nadszarpniętą reputację.

 

Fot. Opel: Opel Vectra z nadwoziem sedan to udane auto klasy średniej. Design nadwozia ma sugerować nowoczesność.
Fot. Opel: Opel Vectra z nadwoziem sedan to udane auto klasy średniej. Design nadwozia ma sugerować nowoczesność.

Nowy design nadwozia zaprezentowanej w 2001 r. Vectry sugerował, że firma pewnym krokiem zmierza ku przyszłości. O całkowitym odmłodzeniu marki miały świadczyć surowe kształty i futurystyczne wnętrze. Vectra oferowana jest z nadwoziem typu sedan, kombi i 5-drzwiowym liftbackiem kreowanym na sportową modłę. Wybraliśmy klasyczne nadwozie sedan i nowoczesny silnik wysokoprężny, wprowadzony w 2004 r. o pojemności 1,9 l i mocy 150 KM.

 

Cechy szczególne

 

Paradoksalnie wyróżnikiem Opla stał się silnik wysokoprężny 1,9 l, który prezentował się bardzo dobrze. Paradoks polega na tym, że wcześniej Opel nie miał tak udanych diesli. Do

Fot. Opel: Zaletą Vectry okazał się wysokoprężny silnik o pojemności 1,9 l i mocy 150 KM.
Fot. Opel: Zaletą Vectry okazał się wysokoprężny silnik o pojemności 1,9 l i mocy 150 KM.

charakterystycznych dla Vectry "elektronicznych" dźwigienek kierunkowskazów i wycieraczek, które zawsze znajdują się w położeniu środkowym zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Ilość przycisków i pokręteł na konsoli środkowej jest imponująca, ale udaje się odgadnąć ich przeznaczenie bez zaglądania do instrukcji obsługi. Tablica przyrządów i wystrój wnętrza sprawiają wrażenie eleganckich. Na kierownicy znajdują się przyciski do sterowania radiem, fotel kierowcy ma podłokietnik. Wnętrze pojazdu jest przestronne, a fotele przednie mają dobrze dobrany kształt. Bagażnik o objętości 500 l ma optymalną wielkość.

 

Silnik
Fot. Opel: We wnętrzu pojazdu jest dużo przestrzeni. Na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem.
Fot. Opel: We wnętrzu pojazdu jest dużo przestrzeni. Na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem.

 

Prawdziwą satysfakcję z Vectry daje jednak silnik, który z pojemności 1,9 l osiąga moc 150 KM. Ma on co prawda tylko 4 cylindry, ale za to po 4 zawory w każdym z nich. Jest zasilany układem common rail, doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii wraz z chłodnicą powietrza. Zaletami tego diesla są przede wszystkim umiarkowane zużycie paliwa i duża elastyczność. Nawet 6-biegowa, manualna skrzynia przekładniowa pracuje bez zarzutu. W mieście Vectra zużywa 8 l ma 100 km, co jest dobrym wynikiem. Można go jednak łatwo popsuć szybką jazdą.

 

Wrażenia z jazdy

 

Biorąc pod uwagę wielkość i masę pojazdu, należy uznać Vectrę za dość szybki samochód. Silnik błyskawicznie reaguje i pozwala na uzyskiwanie krótkich czasów rozpędzania na wyższych biegach. W naszych warunkach drogowych to duża zaleta. Jeszcze większą są dobre własności

Fot. Opel: Tablica przyrządów jest czytelna i nawet do „elektronicznych” kierunkowskazów można się przyzwyczaić.
Fot. Opel: Tablica przyrządów jest czytelna i nawet do „elektronicznych” kierunkowskazów można się przyzwyczaić.

jezdne. W Vectrze zastosowano z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe - 1 wahacz wzdłużny i 3 poprzeczne przy każdym kole. Charakterystykę elementów tłumiących dobrano właściwie - jest nieco twarda, ale bez uszczerbku dla komfortu jazdy. Vectrą można z powodzeniem podróżować na długich trasach, a poziom hałasu w kabinie nie jest wysoki. Standardowo montuje się układ stabilizacji toru jazdy ESP. Na pochwałę zasługuje układ hamulcowy, który zatrzymuje pojazd z prędkości 100 km/h na drodze 38,1 m.

 

Podsumowanie

 

Vectra to przyzwoicie zaprojektowany samochód i trudno znaleźć jakieś rażące mankamenty. Vectra z opisywanym silnikiem i dość bogatym, seryjnym wyposażeniem kosztuje 94 350 zł. W podobnej cenie, bodaj najgroźniejszy konkurent, to nowy VW Passat napędzany dieslem 2,0 TDI/140 KM (97 000 zł). Konkurencja w tej klasie pojazdów jest bardzo ostra, bowiem samochody nie są tanie. Producent już zrobił co mógł, teraz wiele zależy od umiejętności sprzedawców i serwisu.

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):

150/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

9,8

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

7,8

Prędkość maksymalna (km/h):

217

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,1

Pojemność bagażnika (dm3):

500

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

61

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,8/7,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

460 x 180 x 146

Rozstaw osi (cm):

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji sedan (zł):

94 350

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Obszerna kabina pasażerska.

Silnik

*****

Nowoczesny diesel o znacznej elastyczności i umiarkowanym zużyciu paliwa. 

Poziom hałasu

****

Typowy dla aut tej klasy poziom hałasu.

Hamulce

****

Droga hamowania typowa dla aut tej klasy.

Dynamika

****

Dobra dynamika, szczególnie na wyższych biegach.  

Zużycie paliwa

****

W mieście zużycie paliwa wynosi ok. 8 l na 100 km.

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowoczesna konstrukcja, z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. 

Wyposażenie podstawowe

****

Dość bogate wyposażenie standardowe.   

 

Wyposażenie seryjne:

Opel Vectra Elegance

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie

S

Lusterka sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Klimatyzacja

S

Centralny zamek

S

Radioodtwarzacz CD/czujnik deszczu

S/S

Tempomat/komputer pokładowy

S/S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty