Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36771 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Opel Vectra 2.2

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcia Witold Blady

 Trzecia generacja Opla Vectry miała światową premierę podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu 2002 roku. Nowe auto jest przestronniejsze od poprzednika, ma także zupełnie inną, znacznie odważniejszą stylistykę.

Najnowsza,

Nowa Vectra jest jednym z pierwszych modeli Opla z charakterystycznymi, dwurzędowymi reflektorami. Niedawno do czterodrzwiowego sedana dołączył liftback, nazywany GTS. Chętni na odmianę kombi muszą jeszcze trochę poczekać.

Osiągi Vectry z silnikiem 2.2 są na dobrym poziomie, zawieszenie jest wystarczająco twarde do szybkiej jazdy, a jednocześnie nie można narzekać na komfort. Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie i nie ma problemów ze znalezieniem właściwego przełożenia, choć drogi włączania poszczególnych przełożeń mogłyby być krótsze. Korzystanie z pełnej mocy silnika powoduje dość gwałtowny wzrost zużycia paliwa, jednak przy nieco delikatniejszym obchodzeniu się z pedałem gazu bez trudu można uzyskać spalanie na poziomie 9-10 l benzyny na 100 km. Średnio podczas testu Vectra zużyła nieco ponad 11 litrów benzyny na 100 km. Nie jest to może rekordowo dużo, ale w klasie są też auta oszczędniejsze. Niskiemu zużyciu paliwa nie służy też z pewnością charakterystyczna cecha silników wielozaworowych - stają się one dynamiczne dopiero przy wysokich (powyżej 3500 obr./min) obrotach.

Do wyposażenia seryjnego należą m.in. wspomaganie układu kierowniczego, ESP, ABS, poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, airbagi boczne i kurtynowe, wspomaganie układu kierowniczego, klimatyzacja, radioodtwarzacz, aluminiowe felgi, komputer pokładowy, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie podnoszone szyby w drzwiach przednich i tylnych, halogeny i immobiliser. Lista opcji jest krótka, są na niej m.in. tempomat, lakier metalizowany i automatyczna skrzynia biegów.

Wnętrze
Deska rozdzielcza Vectry jest zupełnie inna niż w aucie poprzedniej generacji. Tu jak u siebie w domu będą czuli się zwolennicy stylistyki industrialnej. Wszystko ma ostre kształty, co może się podobać zwłaszcza w modelach, gdzie deskę rozdzielczą ozdobiono wstawkami imitującymi metal. Drewno do tego stylu pasuje znacznie mniej. Dość nietypowo rozwiązano sterowanie kierunkowskazami i wycieraczkami. Do obsługi zwłaszcza tych pierwszych niełatwo się przyzwyczaić. Podobno Opel wydał nawet specjalną broszurkę z instrukcją obsługi tego, wydawałoby się, niezbyt skomplikowanego urządzenia.

Nadwozie
Zupełnie inna stylistyka niż w poprzednich dwóch generacjach Vectry ma przyciągnąć nowych klientów. Rzeczywiście, auto może się spodobać zwłaszcza młodym ludziom. Nam, szczerze mówiąc, nowe reflektory Vectry nie bardzo przypadły do gustu. Także stylizowany na amerykańskie limuzyny tył auta wymaga nieco przyzwyczajenia. Jedno trzeba przyznać, nowy model Opla wyraźnie odróżnia się od rywali. A to dziś wcale nie jest takie częste. Nowe są klamki, w razie kolizji znacznie łatwiej będzie otworzyć drzwi.

Silnik
Pod maską testowego auta znalazł się 2,2-litrowy silnik o mocy 147 KM. Ta jednostka jest stosowana zresztą także w kilku innych modelach Opla - Astrze, Omedze, Zafirze i Speedsterze. 147 KM to moc, która zadowoli z pewnością większość kierowców, szukający mocniejszych wrażeń powinni zdecydować się na model z 3,2-litrowym silnikiem, montowanym wyłącznie w nadwoziu liftback. Osiągi Vectry 2.2 są na niezłym poziomie - prędkość maksymalna to 216 km/h, sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 10,2 sekundy.

Podsumowanie
Vectra w wersji sedan jest przeznaczona dla klientów ceniących klasyczne rozwiązania, choć nadwozie jest stylizowane dość odważnie. Niestety, dość duża pojemność silnika powoduje, że cena auta jest wysoka, najtańsza Vectra z 2,2-litrową jednostką benzynową to wydatek na poziomie 97 000 zł. Co ciekawe, odmiana z silnikiem Diesla o tej samej pojemności jest nieco tańsza.

Opel Vectra 2.2 a konkurencja

Model Opel Vectra Alfa Romeo 156 Peugeot 406
Silnik R4 R4 R4
Pojemność skokowa (cm sześc.) 2198 1969 2231
Moc maks. (KM) 147 165 158
Maks. moment obrotowy (Nm) 203 206 217
Skrzynia biegów M/5 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/T
Średnica zawracania (m) 10,65 11,1 12
Objętość bagażnika (dm sześc.) 500 380 430
Długość (mm) 4595 4430 4600
Szerokość (mm) 1798 1745 1765
Wysokość (mm) 1460 1420 1400
Rozstaw osi (mm) 2700 2595 2700
Masa własna (kg) 1380 1250 1370
Ładowność (kg) 550 520 540
Prędkość maksymalna (km/h) 216 220 218
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 10,2 8,2 10
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 11,9 12,2 12,8
Poza miastem 6,7 6,6 6,7
Średnie 8,6 8,6 8,8

M - manualna skrzynia biegów, T - hamulce tarczowe

Wyposażenie

Model Vectra Elegance 156 Distinctive 406 SV
Cena (zł) 97 000 91 800 98 500
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne S S S
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby S S S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio S O S
Klimatyzacja S S S
Aluminiowe felgi S S S

S - standard, O - opcja

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Opel Vectra dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Opel Vectra opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Opel Vectra Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł