Opel Vectra C - równie solidny co przestronny? Poradnik zakupowy (WIDEO)

redakcja.regiomoto
Opel Vectra C GTS wersja sprzed liftingu
Opel Vectra C GTS wersja sprzed liftingu
Ostatnia generacja Opla Vectry kusi obszerną kabiną i dużym bagażnikiem, szeroką gamą silników i opinią solidnego niemieckiego auta. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie jednostki napędowe są udane, a auto ma kilka bolączek.
Opel Vectra C GTS wersja sprzed liftingu
Opel Vectra C GTS wersja sprzed liftingu

Trzecia generacja Opla Vectry, oznaczona literą C, już na pierwszy rzut oka wygląda na większą od poprzedniej. Nic dziwnego, bo samochód zastąpił na rynku także Omegę drugiej generacji. Dziś to jedno z popularniejszych aut klasy średniej na polskim rynku.

Oto filmowy poradnik zakupowy dla wszystkich, którzy interesują się używanym Oplem Vectrą C:

Opel Vectra C (2002-2008) – historia i stylistyka modelu

Zaprezentowany w 2002 r. Opel Vectra trzeciej generacji ma spokojną stylistykę, ale nadal trudno go pomylić z innym autem. Samochód był dostępny jako sedan, liftback nazywany GTS, który wyglądał najbardziej atrakcyjnie, oraz kombi, produkowane od 2003 r. Na bazie tej ostatnie wersji powstał też luksusowy Opel Signum z nietypowym, bo pięciodrzwiowym nadwoziem.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Opla Vectry C

Opel Vectra C GTS wersja sprzed liftingu
Opel Vectra C GTS wersja sprzed liftingu

Opel Vectra C dzieli płytę podłogową (o nazwie GM Epsilon) także z takimi autami jak Saab 9-3, Fiat Croma II, czy nieco egzotyczny Cadillac BLS.

W 2004 r. w gamie pojawiły się nowoczesne turbodiesle 1.9 CDTI, skonstruowane wspólnie z Fiatem. W 2005 r. Opel Vectra C przeszedł lifting. Poprawiono wygląd przedniej części nadwozia, w kabinie pojawiły się lepsze materiały, niewielkie zmiany nastąpiły też w gamie silnikowej: benzynowa jednostka 3.2 V6 została zastąpiona przez 2.8 V6 turbo, wzmocniono diesla 3.0 V6. W tym samym roku na drogi wyjechała sportowa wersja OPC (liftback i kombi). Trzy lata później Vectrę zastąpiła Insignia.

Euro NCAP przeprowadziło testy zderzeniowe Opla Vectry C w 2002 r. Samochód dostał cztery gwiazdki na pięć możliwych:

Opel Vectra C – wnętrze i wyposażenie

Opel Vectra C wyróżnia się rozmiarami, szczególnie w wersji kombi. Ma 4,60 m długości (kombi 4,82 m), 1,80 m szerokości i 1,50 m wysokości. Rozstaw osi to 2,70 m a w przypadku kombi aż 2,83 m. Z tyłu na ciasnotę nie będą narzekać nawet wysocy pasażerowie. Wrażenie robią też rozmiary bagażnika – w sedanie ma on 500 l pojemności, w liftbacku od 500 do 1360 l, a w kombi od 530 do 1850 l.

Stylistyka wnętrza robi mniejsze wrażenie. Drażnić może ciemna kolorystka kokpitów i duża liczba przycisków na konsoli środkowej. Plusem Opla Vectry C jest bogate wyposażenie seryjne. Bazowy pakiet Essentia obejmował m.in. ABS, poduszki czołowe i boczne oraz kurtyny powietrzne, manualną klimatyzację i radio. Po lifitingu doszedł do tego układ stabilizacji toru jazdy ESP. Pozostałe wersje wyposażeniowe go Comfort, Elegance, Cosmo oraz OPC i serie limitowane. Wśród aut sprowadzanych z zagranicy nie brakuje egzemplarzy z tymi pakietami. Na rynku można też znaleźć auta z większymi obręczami kół i ksenonami. Wiele egzemplarzy ma pakiet stylistyczny OPC Line, upodabniający je do wersji OPC.

Opel Vectra C – silniki i ich usterki

Szeroka gama silnikowa pozwala wybrać optymalną jednostkę napędową. Ogólna zasada jest prosta – z małymi wyjątkami wzrost pojemności skokowej oznacza wyższe koszty eksploatacji. Opel Vectra C był oferowany z pięcio- i sześciobiegowymi skrzyniami manualnymi lub automatycznymi. Te ostatnie przekładnie nie są przesadnie awaryjne, ale podnoszą koszty serwisowania auta.

Dane techniczne i osiągi poszczególnych wersji silnikowych publikujemy pod tekstem.

Silniki benzynowe – typowe usterki i polecane jednostki

Podstawowa jednostka 1.6 niezależnie od wersji jest za słaba do tego auta. Była zresztą montowana tylko w sedanie i nie cieszyła się popularnością. Dobre osiągi przy umiarkowanym spalaniu zapewnia silnik 1.8, szczególnie w autach po liftingu. Instalacja gazowa – oczywiście sekwencyjna – będzie tańsza do słabszej jednostki.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Opla Vectry C

Opel Vectra C GTS wersja sprzed liftingu
Opel Vectra C GTS wersja sprzed liftingu

Mocniejsze silniki benzynowe to już propozycja dla zamożniejszych klientów – oferują bardzo dobre osiągi, ale za cenę wyższego zużycia paliwa i większych kosztów serwisowania. Dlatego trzeba szukać egzemplarzy z pewną historią i umiarkowanym przebiegiem. Wydatki na paliwo można ograniczyć montując instalację gazową. Do tego celu najlepiej nadają się wolnossące silniki 2.2 147 KM (sprzed liftingu, nie ma bezpośredniego wtrysku) i 3.2 V6 (również z wtryskiem pośrednim). W turbodoładowanych jednostkach lepiej zrezygnować z przeróbki na zasilanie LPG, a jeśli już, trzeba zainwestować w droższą instalację.

Silniki wysokoprężne – typowe usterki i polecane jednostki

W przypadku silników Diesla najlepszym wyborem będą najnowocześniejsze jednostki w gamie Opla Vectry C czyli motory 1.9 CDTI z wtryskiem common rail. Są to konstrukcje bliźniacze do fiatowskich silników JTD i Multijet, oferują najlepszą kulturę pracy i osiągi przy akceptowalnym zużyciu paliwa i awaryjności nie gorszej niż w innych współczesnych jednostkach wysokoprężnych.

Mniej problemów, ale też gorsze osiągi ma ośmiozaworowa jednostka 1.9 CDTI (100 lub 120 KM). Stupięćdziesięciokonny silnik, już szesnastozaworowy, cierpi na problemy z klapkami zmieniającymi długość kolektora dolotowego. Nienaprawiane mogą w skrajnej sytuacji zniszczyć jednostkę napędową. Wymiana kolektora to wydatek 1000 zł, lepiej go wkalkulować w koszty eksploatacji tego silnika. Inne bolączki jednostki 1.9 CDTI to problemy z zaworem recyrkulacji spalin EGR czy filtrem cząstek stałych, montowanym od 2005 r. Na początku pomaga czyszczenie tych elementów za co najmniej kilkaset złotych.

Starsze diesle 2.0 i 2.2 DTI sprawiają więcej problemów, szczególnie z układem wtryskowym, i zazwyczaj są już mocno zużyte. Nie polecamy też najmocniejszego turbodiesla. Trzylitrowy silnik V6 jest podatny na przegrzanie, co prowadzi do uszkodzenia tłoków i głowicy, i wyposażony w drogi osprzęt japońskiej firmy Denso.

Opel Vectra C – zawieszenie i jego trwałość

Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, z tyłu układ wielowahaczowy. Samochód jest miększy niż Ford Mondeo czy Volkswagen Passat, a precyzja prowadzenia i charakterystyka pracy układu kierowniczego mogłaby być nieco lepsza.

Zawieszenie Opla Vectry C nie jest szczególnie trwałe, dotyczy to też przednich wahaczy górnych z niewymienialnymi sworzniami, a nie tylko osi wielowahaczowej. Wybór części zamiennych jest spory i można znaleźć poszczególne elementy w akceptowalnych cenach, ale lepiej nie oszczędzać na zamiennikach, bo trzeba je będzie częściej wymieniać. Wspomniane wahacze kosztują od 200 do 500 zł.

Opel Vectra C – inne typowe usterki

W Vectrze trzeciej generacji – szczególnie w autach sprzed liftingu – często występują drobne awarie elektroniki. Są to usterki centralnego zamka, panelu sterowania klimatyzacją, czy rozpadający się kluczyk. Zdarzają się też usterki modułów odpowiedzialnych m.in. za kontrolę trakcji.

Zabezpieczenie korozyjne, w przeciwieństwie do poprzedniej Vectry, nie budzi zastrzeżeń. Rdza może więc świadczyć o wypadkowej przeszłości samochodu.

Opel Vectra C – podsumowanie i sytuacja rynkowa

Trzecią generację Opla Vectry można polecić tym, którzy szukają przestronnego samochodu niemieckiej produkcji, nieco tańszego od konkurentów. Jeśli znajdziemy zadbany egzemplarz z mało awaryjnym silnikiem i niezużytym zawieszeniem, wydatki na utrzymanie auta będą umiarkowane.

Ceny najtańszych Opli Vectra C w miarę sensownym stanie zaczynają się od ok. 10 tys. zł. Za samochody po liftingu trzeba zapłacić co najmniej 17 tys. zł.

Opel Vectra C - oferty, ogłoszenia sprzedaży samochodów używanych w regiomoto.pl

Opel Vectra C - oferty, ogłoszenia sprzedaży samochodów używanych w moto.gratka.pl

(MDO, MRO)

Opel Vectra C – dane techniczne

Silniki benzynowe – gama i osiągi:

1.6 Z16XE (1598 cm³), 100 KM/6000 obr/min, max. moment obrotowy 150 Nm przy 3600 obr/min, wytwarzany 08.2004–06.2005, śr. spalanie 7,2 l/100 km, v-max 192 km/h, 0-100 km/h w 12,5 sek.

1.6 Twinport Z16XEP (1598 cm³), 105 KM/6000 obr/min, max. moment obrotowy 150 Nm przy 3900 obr/min, wytwarzany 06.2005–07.2008, śr. spalanie 6,8 l/100 km, v-max 194 km/h, 0-100 km/h w 12,6 sek.

1.8 Z18XE (1796 cm³), 122 KM/6000 obr/min, max. moment obrotowy 167 Nm przy 3800 obr/min, wytwarzany 03.2002–06.2005, śr. spalanie 7,7 l/100 km, v-max 203 km/h, 0-100 km/h w 11,2 sek.

1.8 Z18XER (1796 cm³), 140 KM/6300 obr/min, max. moment obrotowy 175 Nm przy 3800 obr/min, wytwarzany 06.2005–07.2008, śr. spalanie 7,2 l/100 km, v-max 210 km/h, 0-100 km/h w 10,7 sek.

2.0 Turbo Z20NET (1998 cm³), 175 KM/5500 obr/min, max. moment obrotowy 265 Nm przy 2500–3800 obr/min, wytwarzany 04.2003–07.2008, śr. spalanie 8,7 l/100 km, v-max 230 km/h, 0-100 km/h w 9,1 sek.

2.2 Z22SE (2198 cm³), 147 KM/5600 obr/min, max. moment obrotowy 203 Nm przy 4000 obr/min, wytwarzany 03.2002–03.2004, śr. spalanie 8,6 l/100 km, v-max 216 km/h, 0-100 km/h w 10,2 sek.

2.2 direct Z22YH (2198 cm³), 155 KM/5600 obr/min, max. moment obrotowy 220 Nm przy 3800 obr/min, wytwarzany 12.2003–07.2008, śr. spalanie 7,5 l/100 km, v-max 218 km/h, 0-100 km/h w 9,4 sek.

2.8 V6 Turbo Z28NEL, Z28NET (2792 cm³), 230 KM/5500 obr/min, max. moment obrotowy 330 Nm przy 1800–4500 obr/min, wytwarzany 09.2005–06.2006, śr. spalanie 10,3 l/100 km, v-max 250 km/h, 0-100 km/h w 7,3 sek.

2.8 V6 Turbo Z28NET (2792 cm³), 250 KM/5500 obr/min, max. moment obrotowy 350 Nm przy 1800–4500 obr/min, wytwarzany 01.2006–07.2008, śr. spalanie 6,9 l/100 km, v-max 250 km/h, 0-100 km/h w 10,3 sek.

OPC Z28NET (2792 cm³), 255 KM/5500 obr/min, max. moment obrotowy 355 Nm przy 1800–4500 obr/min, wytwarzany 09.2005–06.2006, śr. spalanie b.d., v-max 250 km/h, 0-100 km/h w 6,7 sek.

OPC Z28NET, Z28NEH (2792 cm³), 280 KM/5500 obr/min, max. moment obrotowy 355 Nm przy 1800–4500 obr/min, wytwarzany 06.2006–07.2008, śr. spalanie b.d., v-max 250 km/h, 0-100 km/h w 6,3 sek.

3.2V6 Z32SE (3175 cm³), 211 KM/6200 obr/min, max. moment obrotowy 300 Nm/4000 obr/min, wytwarzant 07.2002–09.2005, śr. spalanie 9,8 l/100 km, v-max 248 km/h, 0-100 km/h w 7,5 sek.

Silniki wysokoprężne – gama i osiągi:

1.9 CDTI Z19DTL (1910 cm³), 100 KM/3500–4000 obr/min, max. moment obrotowy 260 Nm przy 1700–2500 obr/min, wytwarzany 09.2005–07.2008, śr. spalanie 5,7 l/100 km, v-max 186 km/h, 0-100 km/h w 13,8 sek.

1.9 CDTI Z19DT (1910 cm³), 120 KM/3500–4000 obr/min, max. moment obrotowy 280 Nm przy 2000–2750 obr/min, wytwarzany 03.2004–07.2008, śr. spalanie 5,8 l/100 km, v-max 200 km/h, 0-100 km/h w 11,5 sek.

1.9 CDTI Z19DTH (1910 cm³), 150 KM/4000 obr/min, max. moment obrotowy 320 Nm przy 2000–2750 obr/min, wytwarzany 03.2004–07.2008, śr. spalanie 5,8 l/100 km, v-max 217 km/h, 0-100 km/h w 9,8 sek.

2.0 DTI Y20DTH (1995 cm³), 101 KM/4000 obr/min, max. moment obrotowy 230 Nm przy 1500–2500 obr/min, wytwarzany 07.2002–02.2004, śr. spalanie 5,9 l/100 km, v-max 192 km/h, 0-100 km/h w 13,0 sek.

2.2 DTI Y22DTR (2172 cm³), 125 KM/4000 obr/min, max. moment obrotowy 280 Nm przy 1500–2750 obr/min, wytwarzany 07.2002–11.2004, śr. spalanie 6,5 l/100 km, v-max 206 km/h, 0-100 km/h w 10,8 sek.

3.0 V6 CDTI Y30DT (2958 cm³), 177 KM/4000 obr/min, max. moment obrotowy 370 Nm przy 1900–2800 obr/min, wytwarzany 08.2003–06.2005, śr. spalanie 7,0 l/100 km, v-max 226 km/h, 0-100 km/h w 9,3 sek.

3.0 V6 CDTI Z30DT (2958 cm³), 184 KM/4000 obr/min, max. moment obrotowy 400 Nm przy 1900–2700 obr/min, wytwarzany 06.2005–07.2008, śr. spalanie 6,9 l/100 km, v-max 230 km/h, 0-100 km/h w 8,9 sek. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty